Ford Puma ST - crossover ze sportowym pazurem
W przeszłości pod nazwą Puma kryło się małe coupe Forda, spokrewnione z popularną Fiestą. W 2019 roku Ford Puma powrócił na rynek jako crossover segmentu B. Puma ST potrafi nieźle narozrabiać.
Pierwszy Ford Puma, pozycjonowany w segmencie G, jako mały samochód sportowy, produkowany był w latach 1997-2002 i do dziś można spotkać na ulicach to nietuzinkowe małe auto, które swojego czasu konkurowało z Oplem Tigrą. Po 17 latach Ford przywrócił model Puma do życia, jednak w formie małego crossovera. Krok ten nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę rosnącą modę na tego typu auta. Najmocniejsza wersja, czyli Puma ST, to jedno z najostrzejszych aut w segmencie. Sprawdziliśmy co potrafi.
Spis treści
Ford Puma ST – silnik, moc
Puma oferowana jest wyłącznie z silnikami benzynowymi EcoBoost, dwa słabsze z nich mają pojemność 1.0 litra i moce 125 oraz 155 KM. Obydwa te silniki wyposażono w układ tzw. miękkiej hybrydy (mhev). Topowa Puma ST wyposażona została w silnik 1.5 EcoBoost rozwijający moc 200 KM.
Ford Puma ST – wymiary, funkcjonalność
Długość Forda Pumy ST wynosi 4226 mm, szerokość 1805 mm, a wysokość 1520 mm. Rozstaw osi mierzy 2588 mm, prześwit 152 mm, zaś standardowa pojemność bagażnika, to 456 litrów. Ciekawym i praktycznym rozwiązaniem jest Ford Megabox – pojemnik o długości 753 mm, szerokości 764 mm i głęboki na 306 mm, w którym można przewozić wysokie przedmioty w pozycji pionowej, bądź transportować w nim np. buty czy brudny sprzęt sportowy. Pojemnik ten ma korek odpływowy i można w prosty sposób umyć go wodą.
Ford Puma ST – cena
Chętni na Forda Pumę w bazowej wersji Titanium, z najmniejszym silnikiem 1.0 EcoBoost Hybrid 125 KM i skrzynią manualną sześciobiegową, dysponować muszą kwotą minimum 115 tys. zł. Wariant 155 konny w dobrze wyposażonej wersji ST-Line X kosztuje 140 050 zł. Puma ST 1.5 EcoBoost 200 KM kosztuje 149 400 zł, zaś w wersji ST X 161 900 zł.
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Ford Puma ST – wrażenia z jazdy
Dwieście koni mechanicznych mocy i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego daje ważącej 1208 kg Pumie ST naprawdę niezłego kopa. Sprint do setki Pumy ST trwa zaledwie 6,7 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Takie parametry czynią z Pumy ST prawdziwego, rasowego hot-hatch'a, czy raczej hot-cross'a. Puma ST przypadnie do gustu zwłaszcza młodym osobom ze sportową żyłką, fanom sportowej jazdy. Nam Puma ST bardzo się podoba i jesteśmy zdecydowanie na tak.
Ford Puma ST – podsumowanie
Puma w wersji ST, to bez wątpienia jeden z najbardziej charakternych, małych crossoverów i auto dla amatorów sportowych wrażeń. Zdziwiłby się mocno ten, kto uważałby, że bez sensu jest robienie tak mocnych crossoverów. Rywalem Pumy ST jest przede wszystkim Hyundai Kona N Performance. Konkurować z Pumą ST mogą jednak także najmocniejsze odmiany takich modeli, jak m.in. Volkswagen Taigo i T-Cross, SEAT Arona FR, Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Mokka, Toyota Yaris Cross, czy Skoda Kamiq. Większość z tych modeli nie ma jednak tak emocjonującej wersji, jaką jest Puma ST.
Konfigurator Forda Puma znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek