Nowa Honda HR-V z technologią e:HEV
Nowa generacja Hondy HR-V, która wejdzie do sprzedaży w Polsce na początku 2022 roku, będzie wyposażona wyłącznie w hybrydowy układ napędowy e:HEV.
HR-V jest najnowszym modelem w gamie Hondy, dołączającym do rodziny e:HEV, w której znajdują się już CR-V i Jazz, dostępne wyłącznie z hybrydowym układem napędowym. HR-V nie wymaga ładowania z zewnętrznej instalacji elektrycznej.
Układ napędowy e:HEV w nowej Hondzie HR-V osiąga moc 131 KM oraz maksymalny moment obrotowy 253 Nm. Dzięki temu umożliwia komfortowe poruszanie się zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i w czasie szybkiej jazdy po autostradzie. Oszczędny system hybrydowy może pochwalić się emisją CO2 od 122 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa 5,4 l/100 km (WLTP) oraz przyspieszeniem 0-100 km/h w 10,6 sekundy.
e:HEV: dobre osiągi i niska emisja spalin
Hybrydowy układ napędowy e:HEV składa się z dwóch silników elektrycznych współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, działającym w cyklu Atkinsona, akumulatora litowo-jonowego i przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy. System e:HEV korzysta z trzech trybów (elektryczny, hybrydowy i silnika spalinowego), a elektroniczny moduł sterujący przełącza je automatycznie w zależności od tego, który z trybów zapewnia największą oszczędność w danej sytuacji na drodze.
Szybka jazda autostradą na benzynie
Podczas jazdy ze stałą, wysoką prędkością, np. na autostradzie, system korzysta z trybu silnika spalinowego, ponieważ w tych warunkach jest to najbardziej efektywne rozwiązanie. Jeśli wymagane jest większe przyspieszenie, na przykład podczas wyprzedzania, samochód przełączy się na tryb hybrydowy, aby uzyskać przyrost niezbędnej mocy. Ponadto, podczas jazdy w trybie hybrydowym nadwyżka mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania akumulatora, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora, co zapewnia dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa.
Dodatkowy tryb jazdy «Sport», który można włączyć za pomocą przełącznika wyboru trybu, przestawia przepustnicę na żywsze reakcje, podczas gdy tryb «Econ» łagodzi reakcję przepustnicy i obniża zapotrzebowanie energetyczne klimatyzacji, kładąc nacisk na oszczędność paliwa. Oprócz trybu «Normal», w którym samochód samodzielnie zachowuje równowagę pomiędzy zasilaniem elektrycznym a spalinowym, kierowca może przełączać wszystkie tryby jazdy za pomocą przełącznika. Aby zwiększyć wrażenia zbliżone do jazdy samochodem elektrycznym, kierowca może również wybrać na przełączniku opcję B, która oferuje różne stopnie odzyskiwania energii podczas hamowania.
Zmiany trybów pomiędzy elektrycznym, hybrydowym i silnika spalinowym odbywają się niedostrzegalnie dla pasażerów. Dotyczy to także uruchomienia silnika dla wytworzenia energii elektrycznej. Zamiast konwencjonalnego układu transferu mocy z przekładnią planetarną, która generuje wysokie opory, zastosowana została przekładnia o stałym przełożeniu, pracująca z niższymi oporami toczenia, dzięki mniejszej liczbie ruchomych elementów. Ostatecznie przekłada się to na mniejsze zużycie energii podczas jazdy na napędzie w pełni elektrycznym.