Subaru: 50 lat napędu na cztery koła Symmetrical AWD

Ciekawostki
30 Wrz '22
Rafał Żaglewski
Źródło: Suzuki

Japońska marka spod znaku Plejad słynie z produkcji silników w układzie bokser oraz symetrycznego napędu na obie osie. To ostatnie rozwiązanie pojawiło się na rynku motoryzacyjnym 50 lat temu.

We wrześniu 1972 roku zadebiutował model Subaru Leone 4WD, który przeszedł do historii jako pierwszy w Japonii, masowo produkowany samochód osobowy z napędem na cztery koła. Od tego czasu firma z Kraju Kwitnącej Wiśni dostarczyła klientom w różnych częściach świata łącznie około 21 milionów pojazdów wyposażonych w system Symmetrical AWD.

Subaru nazywa swój układ napędowy „symetrycznym”, ponieważ cała konstrukcja – począwszy od poziomego, przeciwsobnego silnika aż do tylnej przekładni głównej z jej mechanizmem różnicowym – umieszczona jest w jednej prostej linii, w osi podłużnej auta. Ponadto warto zwrócić uwagę, że środek ciężkości pojazdu znajduje się możliwie jak najniżej i blisko geometrycznego środka samochodu. To umożliwiło ograniczenie bocznych przechyłów karoserii, z jakimi mamy do czynienia na zakrętach, oraz wzdłużnych przechyłów w trakcie hamowania lub przyspieszania.

Według aktualnych danych, samochody wyposażone w technologię Symmetrical AWD stanowią aż 98% globalnej sprzedaży samochodów spod znaku Plejad. Co ciekawe, doświadczenie zebrane podczas prac nad tym systemem przydało się przy projektowaniu w pełni elektrycznego modelu Subaru Solterra.

Źródło: Subaru
Subaru Solterra dzieli podstawowe elementy konstrukcyjne z Toyotą bZ4X

Tagi