CARSHOW360.net - całkiem nowy Polonez

Ciekawostki
9 Maj '24
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Klasyków i youngtimerów w różnym stanie, jest na rynku cała masa. Jednak taki rodzynek, jak egzemplarz fabrycznie nowy i nigdy nieużywany, to prawdziwy biały kruk. „Nowy” Polonez 1.5 SLE z 1989 roku, który nigdy nie był rejestrowany, został wystawiony na aukcji. Licytacja trwa i aktualnie najwyższa zaoferowana cena to 73 tys. zł.

Prezentacja 360°

FSO Polonez Liftback 1.5 SLE MR 86

Pokaż prezentację 360°

Zanim jednak auto trafiło na aukcję, odwiedziło nasze studio. Dziś można obejrzeć je w całej okazałości w aplikacji CARSHOW360.net.. Obejrzeć to mało powiedziane. Porównać je można z innymi Polonezami, czy też współcześnie oferowanymi autami.

Źródło: IBRM Samar

Polonez to auto osobowe produkowane przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie w latach 1978 – 2002. Opracowany przez włoskich stylistów i konstruktorów Polonez miał być następcą przestarzałego Polskiego Fiata 125p, jednak ten drugi pod nazwą FSO 1500 wytwarzano aż do 1991 roku. Polonez przeszedł kilka modernizacji i w ostatniej wersji znanej jako Caro Plus, Atu Plus oraz kombi produkowany był do 22 kwietnia 2002 roku.

Źródło: IBRM Samar

Według danych IBRM Samar, mimo upływu 21 lat od zakończenia produkcji, w Polsce wciąż jest zarejestrowanych 573 815 Polonezów, z czego jednak 541 955 sztuk, to tzw. martwe dusze, czyli samochody, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od pierwszej rejestracji, lecz w okresie 6 lub więcej lat nie pojawił się żaden komunikat o aktualizacji, pochodzący od organów rejestrujących, mimo to pojazdy te nie zostały wyrejestrowane. Z danych tych wynika, że rzeczywiście jeżdżących Polonezów jest tylko 31 860 szt., czyli zaledwie 5,55 proc. wszystkich zarejestrowanych obecnie w Polsce aut tej marki.

Źródło: IBRM Samar

Najwięcej Polonezów zarejestrowano w woj. mazowieckim (5926 szt.), a najmniej w lubuskim (645 szt.). Jeśli chodzi o rocznik, najwięcej Polonezów pochodzi z 1997 roku (4585 szt.), a najmniej - jedno auto - z 2017 roku. W tym ostatnim przypadku można jednak mówić jedynie o tzw. składaku, gdyż produkcja zakończyła się w 2002 roku. Z rocznika 1989 – tego samego co ww. „nowy” egzemplarz, wciąż zarejestrowanych jest 631 Polonezów.

Źródło: IBRM Samar

Tagi