Konkurs "World Car of the Year 2023". Kto wygrał?
Hyundai to główny zwycięzca tegorocznej edycji plebiscytu o tytuł "Światowego Samochodu Roku" (WCOTY 2023). Aż trzy nagrody padły łupem elektrycznej limuzyny Ioniq 6.
W jury plebiscytu o tytuł „World Car of the Year 2023” (Światowy Samochód Roku) zasiada grono stu doświadczonych moto-dziennikarzy, którzy reprezentują 32 kraje, w tym również Polskę. Poniżej przedstawiamy modele, które zdobyły nagrody w poszczególnych kategoriach.
NAGRODA GŁÓWNA
- Hyundai Ioniq 6
- o wyróżnienie ubiegały się także modele BMW X1/iX1 oraz Kia Niro
Jako pojazd zbudowany na koncernowej płycie podłogowej E-GMP, Hyundai Ioniq 6 mierzy na długość 4855 milimetrów, ma 1880 mm szerokości oraz 1495 mm wysokości, natomiast rozstaw osi to 2950 mm. Dla porównania, dostępny już na rynku Hyundai Ioniq 5 o sylwetce podwyższonego hatchbacka wyróżnia się następującymi wymiarami zewnętrznymi: 4635 mm długości, 1890 mm szerokości, 1605 mm wysokości oraz 3000 mm odległości między osiami.
Kabina pasażerska Ioniqa 6 została zaprojektowana w minimalistycznym stylu. Uwagę zwraca zestaw obejmujący cyfrowy panel wskaźników 12” oraz mający taką samą przekątną ekran dotykowy do obsługi multimediów. W zależności od wersji wyposażenia auto ma na pokładzie takie udogodnienia jak m.in. nagłośnienie Bose, osiem głośników, subwoofer, dopasowujące się do prędkości jazdy oświetlenie nastrojowe kabiny, możliwość zdalnego parkowania samochodem czy funkcja wyświetlania widoku z martwego pola lusterek (BVM) – gdy kierowca zasygnalizuje zmianę pasa ruchu, na panelu zegarów pojawia się obraz przesyłany z kamery po prawie lub lewej strony samochodu, zajmując chwilowo obszar zarezerwowany normalnie dla pola, gdzie figuruje prędkościomierz lub obrotomierz.
Aerodynamika to mocny punkt Ioniqa, o czym świadczy współczynnik oporu powietrza 0,21 – to najlepsza wartość wśród wszystkich modeli marki Hyundai. W sprzedaży dostępna będzie m.in. wersja dysponująca akumulatorem o pojemności 77,4 kWh wraz z napędem na tył (RWD) lub na wszystkie koła (AWD).
Topowa konfiguracja z dwoma silnikami rozwija łączną moc 325 KM i 605 Nm momentu obrotowego, gwarantując czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy. Tymczasem według cyklu pomiarowego WLTP, szacowane zużycie energii w wersji modelowej ze standardowym akumulatorem 53 kWh, 18-calowymi oponami i napędem na tylną oś nie przekracza 14 kWh/100 km.
Poniżej lista zwycięzców w pozostałych kategoriach plebiscytu „World Car of the Year 2023”:
MODELE ELEKTRYCZNE
- Hyundai Ioniq 6
- o wyróżnienie ubiegały się także modele BMW i7 oraz Lucid Air
MODELE LUKSUSOWE
- Lucid Air
- o wyróżnienie ubiegały się także modele BMW Serii 7/i7 oraz Genesis G90
MODELE SPORTOWE
- Kia EV6 GT
- o wyróżnienie ubiegały się także modele Nissan Z oraz Toyota GR Corolla
AUTA MIEJSKIE
- Citroen C3
- o wyróżnienie ubiegały się także modele ORA Funky Cat/Haomao oraz Volkswagen Taigo/Nivus
NAGRODA ZA DESIGN
- Hyundai Ioniq 6
- o wyróżnienie ubiegały się także modele Range Rover oraz Lucid Air
Z kronikarskiego obowiązku warto przypomnieć, że w roku ubiegłym nagrodę główną przyznano modelowi Hyundai Ioniq 5, zaś w poszczególnych kategoriach wyróżnienia zdobyły: Toyota Yaris Cross (modele miejskie), Mercedes EQS (samochody luksusowe), Audi e-tron GT (sportowe) oraz Hyundai Ioniq 5 (auta elektryczne oraz najlepszy design).