Chiński Voyah Free debiutuje w Warszawie

Nowości
24 Lis '23
Darek Balcerzyk

Voyah Free to elektryczny SUV segmentu premium, który w ramach „programu pilotażowego” zamierza sprzedawać w Polsce Auto Fus Group.

To już kolejna chińska marka samochodów elektrycznych, która zawitała nad Wisłę. I to dosłownie „nad Wisłę”, gdyż oficjalna prezentacja auta odbyła się w warszawskiej Elektrowni Powiśle, kilkadziesiąt metrów od królowej polskich rzek.

Voyah to marka luksusowych samochodów, należąca do państwowego koncernu Dongfeng Motor. Powstała w 2020 roku i jeszcze w tym samym roku przedstawiła swój pierwszy produkcyjny model - Voyah Free, elektryczny SUV klasy premium.

Początkowo auto produkowano z myślą o rynku chińskim, jednak już we wrześniu 2022 oficjalnie rozpoczęła się sprzedaż modelu w Norwegii, gdzie firma otworzyła reprezentacyjny salon sprzedaży. Na przełomie 2022 i 2023 roku, Voyah rozpoczął dystrybucję modeli w Rosji, a w połowie 2023 roku na Białorusi oraz w Szwajcarii.

Oferowany w Polsce Voyah Free jest pełnym elektrykiem (w Chinach jest jeszcze odmiana hybrydowa modelu) z baterią o pojemności 106 kWh oraz napędem AWD. Według normy pomiarowej WLTP maksymalny zasięg auta sięga 500 km.

Voyah Free jest sporym SUV-em. Jego zewnętrzne wymiary to: 4905 mm długości, 1950 mm szerokości oraz 1645 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2960 mm.

Auto napędzają dwa silniki elektryczne: z przodu o mocy 310 KM, z tyłu - 410 KM, co przekłada się na moc systemową 489 KM (720 Nm momentu obrotowego). Ładowanie baterii w zakresie 20-80% zajmuje według producenta 40 minut. Maksymalna moc ładowania wynosi 120 kW. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,4 s, a prędkość maksymalna modelu to 200 km/h.

Pięcioosobowa kabina jest obszerna i wykończona dobrej jakości materiałami. We wnętrzu auta wzrok przykuwa spory ekran dotykowy, zajmujący całą deskę rozdzielczą, który podzielony został na trzy części, każda o przekątnej 12,3 cala. Voyah Free dysponuje 20 systemami wspomagającymi kierowcę oraz ponad 50 systemami odpowiadającymi za komfortową i bezpieczną podróż, w tym system night vision, pneumatyczne zawieszenie, czy inteligentny szklany dach. Za doznania dźwiękowe odpowiada system audio uznanej duńskiej firmy Dynaudio, która od 2014 roku należy do portfolio chińskiego koncernu Goertek.

Auto ma dwa bagażniki: z tyłu o pojemności 560 litrów oraz z przodu o pojemności 72 litrów.

Przedstawiciele polskiego importera (Auto Fus Group, która zajmuje się sprzedażą aut luksusowych marek, takich jak niemieckie BMW, MINI i Alpina, czy brytyjskie: Rolls-Royce, Aston Martin czy McLaren) podkreślają, że sprzedaż aut chińskiego producenta to program pilotażowy, prowadzony do lutego przyszłego roku. Dalsze zaangażowanie w sprzedaż modelu firma Auto Fus Group uzależnia od tego, jak przyjmie się on na polskim rynku.

Cena Voyah Free zaczyna się od 360 tys. zł. Gwarancja auta obejmuje 8 lat/160 tys. km przebiegu na baterię oraz 5 lat/100 tys. km przebiegu na samochód.