Mercedes Marco Polo - luksusowy podróżnik

Testy i prezentacje
21 Mar '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Początek wiosny to czas, kiedy fani karawaningu wyciągają spod plandek i z garaży swoje kampery i przyczepy, przygotowując się do nowego sezonu. Mercedes Marco Polo jest jednak na tyle uniwersalnym pojazdem, że można go użytkować przez cały rok.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

Moda na podróżowanie kamperem stała się bardziej popularna kilka lat temu, w czasach pandemii koronawirusa, gdy przemieszczanie się było mocno utrudnione. Szczególnie popularne stały się tzw. kampervany, czyli pojazdy kempingowe zabudowane na bazie aut dostawczych. Był taki moment, że rynek używanych aut dostawczych został wydrenowany przez wielu chętnych na przeróbkę furgonetki na kampera.

Źródło: IBRM Samar

Nie każdy jednak ma smykałkę, wiedzę, możliwości i czas, by samodzielnie porywać się na budowę pojazdu kempingowego na bazie vana. Dla takich osób są gotowe produkty oferowane przez marki samochodowe czy firmy specjalizujące się w zabudowach kempingowych. Ciekawą ofertę ma Mercedes, który na bazie Klasy V W447 oferuje niewielkiego kampera noszącego imię i nazwisko podróżnika i kupca z Wenecji Marco Polo, który jako jeden z pierwszych dotarł do Chin. Dziś Marco Polo (1254 – 1324) uważany jest za jednego z najważniejszych podróżników w dziejach ludzkości. Nie dziwi więc, że Mercedes oddał mu hołd, nazywając jego imieniem i nazwiskiem pojazd wprost stworzony na bliższe i dalsze podróże.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes Marco Polo – wymiary

Kamper z gwiazdą na masce ma 5140 mm długości, 1928 mm szerokości i wysokość 1974 mm. Rozstaw osi wynosi 3200 mm. Masa własna Marco Polo to 2505 kg, a dopuszczalna masa całkowita 3100 kg. Auto ma zbiornik paliwa o pojemności 57 litrów. W konfiguracji do podróżowania standardowa pojemność bagażnika wynosi 670 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes Marco Polo – funkcjonalność

Przeróbką osobowego Mercedesa Klasy V na pojazd kempingowy zajęła się firma Westfalia, znana w środowisku kamperowym, w przeszłości zajmująca się zabudową Volkswagena. Warto zaznaczyć, że Mercedes Marco Polo nie jest dużym kamperem mieszkalnym i fanów urlopu w aucie na kempingu mógłby rozczarować choćby niewystarczającą ilością miejsca. Pojazd ten jednak świetnie nadaje się do tego, by nim podróżować, zwiedzać świat, w razie potrzeby nie tylko zanocować, ale i przygotować posiłek czy wziąć prysznic. Ten ostatni umieszczony jest jednak na zewnątrz, a dostępny po otwarciu bagażnika. W standardzie nie ma zasłony na klapę bagażnika. Takie akcesoria trzeba dokupić w specjalistycznych sklepach dla fanów karawaningu. Z zasłoną czy bez zasłony, woda z prysznica poleci zimna.

Prezentacja 360°

Mercedes Marco Polo Minibus Długi Marco Polo 250d 4MATIC

Pokaż prezentację 360°

W Marco Polo są dwa miejsca do spania w dolnej części oraz dwa na górze. Spanie na dole nie jest zbyt wygodne z powodu łączeń pomiędzy siedzeniami, które po złożeniu tworzą posłanie. Żeby dolne miejsce do spanie rozłożyć, trzeba przesunąć dwuosobową kanapę maksymalnie do przodu, a następnie przy pomocy przycisków wypompować powietrze z siedzisk i oparć kanapy, by zniknęło profilowanie, które stanowi podparcie podczas jazdy.

Górne posłanie w Marco Polo jest wygodniejsze od dolnego, zaś jego powierzchnia jest idealnie płaska i twardsza. Aby mieć dostęp do górnego spania, należy włączyć zapłon auta, następnie na ekranie komputera pokładowego nacisnąć przycisk podnoszenia dachu. Po kilkunastu sekundach uzyskujemy przestrzeń sypialną dla dwóch osób, wyposażoną w gniazdo USB oraz dwie lampki.

Źródło: IBRM Samar

Przydatnym rozwiązaniem w Marco Polo są m.in. obracane fotele przednie, rozkładany stolik, lodówka, umywalka, kuchenka gazowa oraz liczne szafki m.in. ma naczynia oraz różne potrzebne rzeczy. W ciągu 2-3 minut można przekształcić wnętrze Marco Polo w dość komfortowy salon dla 4 osób i np. spożyć posiłek.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes Marco Polo – silniki, moc

Kempingowy Mercedes dostępny jest z silnikami wysokoprężnymi o pojemności 2.0 litrów. Są trzy warianty mocy: 220d 163 KM, 250d 190 KM oraz 300d 237 KM. Auto występuje wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów; opcjonalnie Marco Polo może mieć napęd 4Matic, czyli na wszystkie koła.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes Marco Polo – cena

Ceny Mercedesa Marco Polo w bazowej wersji, ze 163-konnym silnikiem 2.0 220d i napędem na tylną oś, zaczynają się od 410 658 zł. Wariant 190-konny 2.0 250d z tylnym napędem kosztuje 420 956 zł, a odmiana 4Matic wyceniona została na 441 694 zł. Topowa wersja 2.0 300d 237 KM z napędem na obie osie to koszt rzędu 459 174 złotych.

Źródło: IBRM Samar

Mercedes Marco Polo – podsumowanie

Niewątpliwym atutem Mercedesa Marco Polo jest ...brak konkurencji. Mimo kamperowej zabudowy, Marco Polo jest, tak jak jego pierwowzór, czyli Klasa V, dość luksusowo wykończony. Największy rywal, czyli Volkswagen California 7, który zadebiutował w 2024 roku, owszem, jest bardzo atrakcyjnym niedużym kamperem, jednak reprezentuje markę, która stawia przede wszystkim na funkcjonalność i nie próbuje być premium.

Źródło: IBRM Samar

Jeśli więc ktoś przedkłada praktyczność, dużo młodsza od Marco Polo najnowsza California wygrywa. Jeśli jednak dla kogoś ważne jest logo, luksusowe materiały i eleganckie wnętrze wybierze Mercedesa Marco Polo. Rzecz gustu oraz zasobności portfela, bo oba auta są ciekawymi propozycjami dla pary, rodziny czy grupy przyjaciół, na wakacyjny albo weekendowy wypad.

Konfigurator Mercedesa Marco Polo znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała

Szczegółowa ocena auta: Mercedes Marco Polo W447

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
10/10
Wyposażenie
10/10
Cena
5/10
Własności jezdne
10/10

Tagi