Modernizacja Mazdy 6. Czy poprawi słabnącą sprzedaż?
Dobra wiadomość dla zainteresowanych zakupem Mazdy 6: modyfikacjom wyglądu, technologii informacji i rozrywki oraz gamy silników poddano auto z roku modelowego 2021 w wersjach: sedan jak i kombi. Sprawdziliśmy, co się zmieniło.
Rosnąca moda na SUV-y sprawia, że spada zainteresowanie klientów dużymi sedanami oraz kombi. Ford zapowiedział już, że model Mondeo nie będzie miał następcy, zaś przyszła generacja Volkswagena Passata ma być oferowana wyłącznie z nadwoziem kombi. Sprzedaż udanego auta, jakim jest Mazda 6, spada na łeb, na szyję. Nie dziwne więc, że japoński producent po raz kolejny zmodernizował ten model, który w obecnej, trzeciej generacji, zadebiutował blisko 10 lat temu.
Poprawiona stylistyka
Jeśli chodzi o wygląd Mazdy 6, tutaj zmiany są raczej subtelne. Charakterystyczną cechą grilla przedniego Mazdy 6 2021 jest nisko schodząca dolna krawędź, zarysowaną przez motyw skrzydła, którego końce zachodzą pod szkła reflektorów. Siatka grilla jest zagłębiona względem krawędzi i zaprojektowana jako trójwymiarowy wzór o głębokiej fakturze, złożony z małych bloczków, co dodatkowo wzmacnia ekspresję przedniej części nadwozia. Obudowy reflektorów są długie i wąskie. Reflektory LED przejęły funkcję reflektorów przeciwmgielnych. Dzięki temu boczne partie zderzaków mogą mieć rysunek horyzontalny, czym akcentują szerokość i pewne osadzenie nadwozia Mazdy 6 na drodze.
W tylnej części nadwozia partie lakierowane obejmują również dolny pas zderzaka. Rury wydechowe rozmieszczone są blisko krawędzi. Felgi o średnicach 17 i 19 cali mają wzory o prostych ramionach, przez co koła w ruchu wydają się jeszcze większe. 17-calowe felgi wykończone są lakierem w kolorze stali rusznikarskiej z efektem metallic, a ich 19-calowe odpowiedniki dostępne są również w kolorze srebrnym błyszczącym.
Dla obu wersji nadwozia dostępny jest nowy kolor: szary Polymetal Gray. W ten sposób liczba kolorów do wyboru zostaje zwiększona do dziesięciu. Mazda6 na rok modelowy 2021 otrzymała także nowe oznaczenia Mazda6 i Skyactiv.
Nowe technologie
Na interfejs HMI (Human Machine Interface) składają się: ekran środkowy o przekątnej 8 cali, cyfrowe zegary na ekranie TFT o średnicy 7 cali umieszczonym na konsoli wskaźników (w wersji SkyPrestige) oraz kolorowy wyświetlacz head-up, który emituje ważne informacje na temat jazdy na przedniej szybie. Radio cyfrowe DAB+ stanowi obecnie element standardowego wyposażenia we wszystkich wersjach Mazdy 6. Z czterech do sześciu zwiększona została liczba głośników audio w wersjach o bazowym poziomie wyposażenia.
Funkcje Apple CarPlay i Android Auto są w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia; dla Apple CarPlay łączność jest przewodowa jak i bezprzewodowa. W schowku w podłokietniku tylnej kanapy znajdują się dwa porty USB umożliwiające pasażerom ładowanie urządzeń mobilnych. Zwiększeniu wygody i bezpieczeństwa służą oddzielne lampki dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń.
Urodzinowa edycja 100th Anniversary
Mazda 6 w wersji 100th Anniversary, przygotowanej z okazji stulecia marki, wyróżnia się kontrastowym zestawieniem barw. Jej nadwozie lakierowane jest na kolor Snowflake White z perłowym połyskiem, a we wnętrzu siedzenia i dywaniki utrzymane są w kolorze burgundowym. Zestawienie tych dwóch barw jest nawiązaniem do pierwszego samochodu osobowego marki Mazda – modelu R360 Coupe. W wersji tej na przednim zderzaku, dekielkach felg, dywanikach, zagłówkach i kluczyku widnieje wytłaczane okolicznościowe logo na stulecie marki.
Trzy silniki do wyboru
W zmodernizowanej Mazdzie 6 do wyboru są trzy silniki benzynowe, napędzające przednie koła: silnik 2.0 Skyctiv-G w wersjach o mocy 145 KM i 165 KM oraz jednostka 2.5 Skyactiv-G o mocy 194 KM, z systemem wyłączania zbędnych cylindrów. Ten system obniża zużycie paliwa, np. podczas jazdy ze stałą prędkością. według producenta, oszczędności sięgać mogą 5 proc. przy prędkości 80 km/h i 20 proc. przy 40 km/h. Wszystkie silniki są homologowane zgodnie z wymogami cyklu testowego WLTP/RDE i spełniają warunki normy Euro 6d, nie wymagając stosowania filtrów cząstek stałych dla silników benzynowych. Silnik 2.0 145 KM w Polsce dostępny jest wyłącznie w ofercie skierowanej do klientów flotowych.
Silnik 2.0 Skyactiv-G w obydwu wersjach, czyli o mocy 145 KM i 165 KM, może przekazywać napęd poprzez ręczną skrzynię biegów o 6 przełożeniach do przodu lub poprzez skrzynię automatyczną, również sześciobiegową. Jednostka 2.5 Skyactiv-G dostępna jest tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Wszystkie silniki wyposażone są w opracowany przez Mazdę system i-stop. W autach z jednostką 2.5 Skyactiv-G oraz w niektórych pojazdach z silnikiem 2.0 Skyactiv-G o mocy 165 KM występuje standardowo system odzysku energii hamowania i-ELOOP, działający na zasadzie kondensatora wysokiego napięcia.
We wszystkich trzech silnikach benzynowych obecnych jest szereg technik podnoszenia osiągów i podwyższania momentu obrotowego w zakresie niskich prędkości obrotowych, co ma na celu poprawę reakcji silnika na wciśnięcie gazu przy ruszaniu z miejsca. Dzięki temu kierowca nawet przy powolnym wciskaniu pedału gazu lepiej wyczuwa delikatne zmiany w dynamice przyśpieszenia, zyskując większą precyzję i kontrolę. Efektem jest wzmocnienie poczucia łączności pomiędzy pojazdem a kierowcą.
Poprawione bezpieczeństwo
Na rok modelowy 2021 Mazda 6 wyposażona jest w bogaty zestaw funkcji bezpieczeństwa czynnego i-Activsense. System kamer 360 stopni wykorzystuje cztery kamery, by wyświetlać obraz bliskiego otoczenia pojazdu. Tempomat aktywny MRCC (Mazda Radar Cruise Control) korzysta zarówno z radaru fal milimetrowych, jak i z kamery skierowanej do przodu, dzięki czemu prędkość minimalna, przy której działa, została zmniejszona do 30 km/h w wersji z automatyczną przekładnią. System ten może funkcjonować przy dowolnej prędkości i utrzymywać stały odstęp od pojazdu poprzedzającego, nawet przy ruszaniu z miejsca.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
System inteligentnego asystenta doboru prędkości ISA (Intelligent Speed Assistance), współpracując z systemem rozpoznawania znaków drogowych TSR (Traffic Sign Recognition) pomaga kierowcom unikać przekraczania ograniczeń prędkości. Światła drogowe zostały ulepszone i obecnie oświetlają drogę na dystansie dłuższym o 80 m.
System Advanced SCBS (Advanced Smart City Brake Support – wspomagania hamowania awaryjnego w trybie jazdy miejskiej) przy użyciu skierowanej do przodu kamery wykrywa pojazdy i pieszych przed pojazdem i pomaga uniknąć kolizji lub złagodzić konsekwencje, jeżeli do niej dojdzie. System jest w stanie wykrywać pojazdy podczas jazdy z prędkościami w zakresie od 4 do 80 km/h oraz pieszych przy prędkościach od 10 do 80 km/h.
Do pozostałych systemów bezpieczeństwa czynnego zalicza się opracowana przez Mazdę funkcja auto-hold, która przez chwilę utrzymuje pojazd w bezruchu po tym, jak kierowca przestaje wciskać pedał hamulca. Elementy grzewcze umieszczone w przedniej szybie w miejscach spoczynku wycieraczek ułatwiają ich sprawne uruchomienie krótko po rozruchu auta w warunkach zimowych. Aktywna pokrywa silnika, zaprojektowana tak, aby łagodzić siłę uderzenia w razie kolizji samochodu z pieszym, należy do wyposażenia standardowego.
Słabnąca pozycja w segmencie
Mazda 6 to auto zaliczane do klasy średniej, czyli segmentu D. Jej największymi rywalami rynkowymi są takie modele, jak m.in. Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Camry, Kia Optima czy Hyundai i40. Według danych IBRM Samar sprzedaż Mazdy 6 w Polsce w ostatnich dwóch latach pikuje. O ile bowiem w 2019 roku udział modelu 6 w sprzedaży Mazdy wyniósł 24,43 proc., tak w 2020 roku było to już tylko 4,30 proc. W 2019 roku zarejestrowano 3828 sztuk, zaś w 2020 roku już tylko 214.
Przyczyną spadku popularności Mazdy 6 jest, jak w przypadku każdego niemal modelu w ciągu ostatniego roku, pandemia koronawirusa. Ale nie tylko, bo w 2019 roku Mazda wprowadziła do oferty nowego SUV-a, model CX-30, który szybko stał się najchętniej wybieranym modelem tej japońskiej marki. Inna sprawa, że trzecia, wciąż oferowana generacja Mazdy 6, pojawiła się na rynku w 2012 roku i mimo dwóch modernizacji w 2014 i 2018 roku, jest już starym modelem.
Mazda 6 dostępna jest w trzech wersjach SkyJoy, SkyPrestige i 100th Anniversary. Za cenę wyjściową 127 900 zł można stać się posiadaczem Mazdy 6 w bazowej specyfikacji SkyJoy z nadwoziem sedan lub kombi, z silnikiem 2.0 SkyActiv-G 165 KM z manualną sześciobiegową skrzynią. Automat w tej wersji kosztuje 135 900 zł. Bogato wyposażona odmiana SkyPrestige ze 165-konnym silnikiem i manualną przekładnią wyceniona została na 145 900 zł, zaś z automatem - na 157 900 zł. Jubileuszowa wersja 100th Anniversary z 2.5 litrowym silnikiem SkyActiv-G 194 KM i skrzynią automatyczną, to już wydatek rzędu 197 800 zł. Oferty sprzedaży Mazdy 6 znaleźć można w Autokatalog.pl.