Nowości w ofercie małych aut dostawczych Renault
Francuska marka długo kazała czekać na nowe Kangoo, ale wreszcie jest i to solidnie dopracowane. Inną nowością w ofercie marki jest model Express Van, czyli „przechrzczona” i zmodernizowana Dacia Dokker.
Renault Kangoo to już niemal ikona. Francuskie auto było jednym z prekursorów popularnego dziś segmentu kombivanów. Model Kangoo zadebiutował w 1998 roku i z miejsca odniósł sukces na wielu rynkach, stając się mocnym graczem raczkującego wówczas segmentu kombivanów oraz zbudowanych na ich bazie małych aut dostawczych.
Druga generacja weszła na rynek w 2008 roku i poza face liftingiem w 2013 roku, do dziś właściwie nic nie zmieniło się w tym aucie. Dwanaście lat, to dla modelu cała wieczność. I mimo że w pojazdach użytkowych bardziej istotne są względy praktyczne niż wirtualne kokpity, nie da się ukryć, że Kangoo odstaje od konkurencji zarówno stylistycznie jak i technicznie. Gdy inni producenci szli w ostatnich latach ostro do przodu, dla Kangoo czas jakby się zatrzymał. Wiosną 2021 roku francuski producent zaprezentował Kangoo III generacji, długo oczekiwane przez rynek. Nowy model, produkowany w zakładach Renault w Maubeuge we Francji, pojawił się w sprzedaży w Europie i na rynkach pozaeuropejskich w czerwcu br.
Renault Kangoo Van
Mieliśmy okazję zapoznać się z nowym Kangoo w odmianie towarowej, czyli Van z krótszym nadwoziem standard i powiemy tak: warto było poczekać. Kangoo Van jest oferowane w dwóch długościach rozstawu osi (standardowej i przedłużonej Maxi), z dwoma rodzajami przegrody za kabiną: przegroda pełna (przeszklona lub bez szyby) i przegroda dzielona z kratą przestawną po stronie pasażera. Konfiguracja zmienia się w zależności od wybranej liczby miejsc w kabinie: 2, 3 lub 5 miejsc (w wersji Maxi Combi). Ponadto różnorodne opcje i doposażenia sprawiają, że Kangoo Van spełnia wszelkie potrzeby związane z zabudową i adaptacjami: nadwozie kontener, izoterma, montaż agregatu chłodniczego elektrycznego lub napędzanego z silnika, podwyższone obroty na biegu jałowym itd.
Jak to bywa w przypadku nowych generacji modeli, nowe Kangoo Van urosło. Wymiary auta wynoszą: 4486 mm długości, 1919 mm szerokości, 1864 mm wysokości i 2716 mm rozstaw osi. Od poprzednika w krótszej wersji nadwozia nowe Kangoo Van jest o 204 mm dłuższe, 90 mm szersze, 59 mm wyższe i ma rozstaw osi dłuższy o 19 mm. Jeśli chodzi o przestrzeń użytkową, w standardowej odmianie ma ona od 3,3 do 3,9 m3, zaś w przedłużonym wariancie Maxi – od 4,2 do 4,9 m3
Szeroki dostęp boczny
Do atutów najnowszej generacji Kangoo należy mi.in wyjątkowo łatwy załadunek, dzięki rozwiązaniu nazwanemu przez producenta Open Sesame by Renault. Jest to według Renault najszerszy dostęp boczny na rynku (1446 mm) dzięki wyeliminowaniu słupka B. Pozwala to na łatwy załadunek i rozładunek towarów z boku samochodu, by uniknąć problemów podczas parkowania, gdy jest mało miejsca z tyłu (na mieście, na parkingu itd.). Funkcja Open Sesame by Renault jest dostępna wyłącznie z prawej strony nadwozia w wersji z dwoma miejscami z przodu. Będzie również oferowana w elektrycznej wersji modelu.
System Easy Inside Rack
Kolejna innowacja w Kangoo Vanie to wewnętrzny stelaż w górnej części strefy ładunkowej, nad miejscami pasażerów, który można złożyć i zablokować, jeśli nie jest potrzebny. System Easy Inside Rack pozwala lepiej wykorzystać strefę ładunkową i umieścić długie przedmioty pod dachem (o długości od 2 m do 2,5 m w wersji przedłużonej). Drabina, niezbędna przy wielu pracach, ale także rury itp. mają teraz swoje miejsce. Dzięki temu na podłodze części ładunkowej pozostaje wolne miejsce, a pasażerowie mogą jechać w pełni komfortowo i bezpiecznie. Stelaż ma udźwig do 30 kg, do tego nie wpływa na wysokość nadwozia i Kangoo nie przekracza wysokości dozwolonej przy wjeździe na parkingi czy tunele. Easy Inside Rack jest dostępny wyłącznie z prawej strony samochodu.
Liczne schowki
W kabinie nowego Kangoo Vana znajdują się schowki o łącznej pojemności ponad 60 litrów. Wśród nich znalazły się m.in. takie praktyczne miejsca, jak: półka nad przednią szybą (19,4 l), centralny schowek w desce rozdzielczej (5 l), schowki w drzwiach (2,7 l x 2) i w środkowej konsoli (5,2 l), gdzie znajdują się też dwa uchwyty na kubki (0,75 l x 2). Ponadto użytkownik Kangoo Vana do dyspozycji ma zamykany schowek po stronie kierowcy (1,5 l) i schowek pod ławką pasażerów (10 l).
Trzy warianty urządzeń multimedialnych
Nowe Kangoo Van oferuje trzy rozwiązania multimedialne: Radio Connect R&Go z zakresem FM/AM oraz systemem DAB (Digital Audio Broadcasting), Bluetooth i aplikacją R&Go otwierającą dostęp do funkcji telefonu i samochodu oraz system Renault Easy Link występujący w dwóch odmianach: z nawigacją online lub bez nawigacji. 8-calowy ekran systemu jest wbudowany w deskę rozdzielczą. Ma płynnie działający interfejs z możliwością indywidualnej konfiguracji, podobnie jak w smartfonie, usługi mobilne i automatyczne aktualizacje. Kompatybilny z protokołami Android Auto i Apple CarPlay system multimedialny Renault Easy Link zapewnia pełną ofertę funkcji multimedialnych oraz informacyjno-rozrywkowych, nawigację, rozpoznawanie mowy, a także możliwość regulacji ustawień systemów wspomagania prowadzenia. Kierowca może więc nawiązywać i odbierać połączenia telefoniczne, posługując się przyciskami na kierownicy, na ekranie dotykowym lub poprzez polecenia głosowe, może też odsłuchiwać lub dyktować SMS-y.
Stacja dokująca do smartfona, usytuowana z lewej lub prawej strony przed kierowcą (położenie wygodne zarówno dla osób prawo jak i leworęcznych) pozwala przekształcić telefon w komputer pokładowy. Uzupełnieniem urządzenia jest bezprzewodowa ładowarka o mocy 15 W. Stan naładowania baterii telefonu jest widoczny na ekranie multimedialnym lub na wyświetlaczu radia. Ładowanie wyłącza się automatycznie, gdy bateria telefonu jest w pełni naładowana, co zapobiega jej przeładowaniu. Zależnie od wersji, Kangoo Van oferuje nawet trzy porty USB: dwa umieszczone w schowku nad kierownicą (przydatne do bezpiecznego ładowania telefonu) i jedno przy ekranie multimedialnym lub wyświetlaczu radia. Trzy gniazda 12 V są usytuowane w „strategicznych” miejscach kabiny: w schowku nad kierownicą, w konsoli centralnej i w przedziale ładunkowym (praktyczne przy ładowaniu akumulatorów przenośnego sprzętu elektrycznego).
Jednostki napędowe
Jeśli chodzi o gamę silników benzynowych Kangoo Van jest oferowane z jednostką 1.3 TCe 130 KM i 6-biegową skrzynią mechaniczną lub 7-biegową automatyczną z podwójnym sprzęgłem EDC (pod koniec 2021 r.). Dostępny również w ofercie silnik 1.3 TCe 100 KM współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną.
W gamie silników wysokoprężnych Kangoo Van jest oferowane z jednostką 1.5 Blue dCi 115 KM współpracującą z 7-biegową, automatyczną skrzynią z podwójnym sprzęgłem lub 6-biegową skrzynią mechaniczną (pod koniec 2021 r.). Dostępny również w ofercie silnik 1.5 Blue dCi 75 KM i 95 KM współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Skrzynia automatyczna z podwójnym sprzęgłem EDC podnosi komfort jazdy i skraca czas reakcji jednostki napędowej. Wyposażona w system Stop & Start gama silników spełnia nowe przepisy normy Euro 6D Full.
Pod koniec 2021 roku zostanie wprowadzone nowe Kangoo Van E-Tech Electric. Napędzane w 100 proc. elektrycznym silnikiem o mocy 75 kW i maksymalnym momencie obrotowym 245 Nm, dostępnym natychmiast po ruszeniu z miejsca, nowe Kangoo Van E-Tech Electric dysponuje 6 trybami jazdy. Tryb Eco (55 kW) zapewnia optymalny zasięg, tryb Normal (75 kW) oferuje wyższe osiągi i prędkość maksymalną. Nowe Kangoo Van E-Tech Electric dostępne w dwóch wersjach, standardowej i przedłużonej, jest wyposażone w akumulator litowo-jonowy o pojemności 44 kWh, który zapewnia zasięg ok. 265 km w zależności od cyklu WLTP, stylu jazdy, ukształtowania terenu i temperatury otoczenia.
Pełne naładowanie akumulatora trwa: 2 godziny w przypadku terminali publicznych (za pomocą ładowarki Caméléon o mocy 22 kW); 4 godziny 30 minut z terminala 11 kW (za pomocą ładowarki prądu trójfazowego 16 A); 7 godzin z wallboxa (za pomocą ładowarki prądu jednofazowego 7,4kW); 19 godzin z gniazda Green’Up bądź 26 godzin z gniazdka domowego. Za pomocą szybkiej ładowarki 75 kW samochód można naładować do 80 proc. pojemności akumulatora w 42 minuty. Wystarczy 30 minut, by odzyskać zasięg 150 km.
Ceny Renault Kangoo Van
Polskie ceny najnowszej generacji Kangoo Van w specyfikacji Pack Clim Open Sesame by Renault zaczynają się od 76 900 zł netto za auto z benzynowym silnikiem 1.3 TCe o mocy 100 KM i 80 900 zł za odmianę 1.3 TCe 130 KM. Odmiana z silnikiem wysokoprężnym 1.5 Blue dCi 75 KM to wydatek rzędu min. 81 900 zł, zaś wariant 1.5 Blue dCi 95 KM wyceniony został na 82 900 zł.
Renault Express Van
Wraz z nową generacją Kangoo Vana francuska marka wprowadza do swojej oferty jeszcze jedno małe auto użytkowe, a mianowicie Renault Express Van. Tutaj zaskoczenia nie ma i jest to dobrze już na rynku znana Dacia Dokker, która pod koniec ub. r. została przez władze francuskiego koncernu przemianowana właśnie na Express Van. Manewr taki pozwolił Francuzom na uporządkowanie gamy oferowanych przez siebie aut dostawczych i użytkowych pod jedną marką Renault. Przy okazji auto zostało zmodernizowane na co był już najwyższy czas, gdyż Dacia Dokker, której produkcja, podobnie jak Express Vana zlokalizowana jest w marokańskim Tangerze, oferowana była od 2012 roku.
Tańsza alternatywa dla Kangoo Van
Z jednej strony, oferując dwa małe modele użytkowe o podobnej wielkości i parametrach, Renault zrobiło sobie wewnętrzną konkurencję. Ceny modelu Express Van ze 100 konnym, benzynowym silnikiem 1.3 TCe zaczynają się bowiem od 48 950 zł netto za wersję Business i 52 950 zł za odmianę Pack Clim. Trzeba jednak przyznać wyższość nowemu Kangoo, które powstało na całkiem innej platformie, z której korzystają m.in. modele Clio i Megane.
Kangoo jest zdecydowanie droższe i bez wątpienia nowocześniejsze, bezpieczniejsze oraz bardziej komfortowe. Z drugiej jednak strony, jeśli dla przedsiębiorcy, który kupuje takie auta, cena jest najważniejszym czynnikiem, w cenie dwóch Kangoo Van będzie mógł nabyć trzy Express Vany. Wszystko zatem w zależności od potrzeb i oczekiwań, zaś obecna oferta dostawczych modeli Renault jest szeroka i daje klientom spore możliwości wyboru. Express Van z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi 75 KM Ecoleader w specyfikacji Business wycenione zostało na 51 450 zł, Pack Clim 55 450 zł, zaś z 95 konnym turbodieslem w odmianie Pack Clim na 56 950 zł. Wychodzi więc na to, że ceny Renault Express Vana kończą się tam, gdzie ceny Kangoo Van dopiero się zaczynają.
Funkcjonalność Express Vana
Jeśli chodzi o stronę praktyczną Express Vana, długość podłogi przestrzeni ładunkowej wynosi 1,91 m (w wersji z pełną przegrodą) przy długości pojazdu 4,39 m, a szerokość bocznych drzwi przesuwnych – 716 mm. Auto może przewozić do 780 kg ładunku w wersji z silnikiem benzynowym i do 650 kg w wersji z silnikiem wysokoprężnym. Odpowiedzią na zwiększone potrzeby przewozowe jest standardowy hak holowniczy dostępny w opcji. Nowy Van dysponuje również sporą ilością miejsca w schowkach umieszczonych wewnątrz kabiny (prawie 48 l) oraz pojemnością ładunkową sięgającą 3,7 metra sześciennego.
Szerokość otworu bocznych drzwi przesuwnych wynosi 716 mm, co według producenta oznacza, że są to najszersze drzwi w segmencie kombivanów. Dwuskrzydłowe drzwi tylne w układzie 2/3 – 1/3 ułatwiają załadunek, rozładunek i dostęp do przewożonych ładunków. Express Van oferuje dobry stosunek długości podłogi przestrzeni ładunkowej (1,91 m w wersji z pełną przegrodą) do całkowitej długości pojazdu. Po złożeniu fotela pasażera i obróceniu przegrody kratowej długość przestrzeni ładunkowej może zostać zwiększona nawet do 2,36 m. Nowy Express Van oferuje zatem, w zależności od potrzeb, pojemność ładunkową od 3,3 do 3,7 m³. Dla ułatwienia załadunku i prawidłowego zabezpieczenia ładunku samochód został wyposażony w sześć obrotowych uchwytów do mocowania umieszczonych w podłodze i cztery dodatkowe na ścianach (w opcji). Dobrą widoczność w przestrzeni ładunkowej zapewnia oświetlenie sufitowe o mocy do 18 W (w opcji dostępne jest oświetlenie w technologii LED). Kluczyk z trzema przyciskami pilota centralnego zamka (składany lub tradycyjny) umożliwia niezależne odblokowanie drzwi przestrzeni ładunkowej. W opcji dostępne są również: gumowa mata do przestrzeni ładunkowej, schowek w drzwiach przesuwnych, drewniana podłoga antypoślizgowa oraz drewniane panele ochronne.
Liczne i pojemne schowki
Model Express Van z umieszczonymi w kabinie schowkami o łącznej pojemności prawie 48 litrów i przestrzeni ładunkowej o pojemności od 3,3 do 3,7 m³ należy do najpojemniejszych w swojej klasie. 13 schowków ułatwia organizację przestrzeni w kabinie kierowcy. Użytkownik ma do dyspozycji następujące schowki: nad kierownicą (1,2 l); schowek po lewej stronie kierownicy (0,8 l); schowek w drzwiach (2 x 2,9 l), który pomieści butelkę o pojemności 1,5 l, półka nad przednią szybą (21,8 l), zamykany schowek w desce rozdzielczej o pojemności 7,4 l (lub 6,8 l w przypadku otwartego schowka); otwarty schowek w górnej części deski rozdzielczej (4,2 l); dwa uchwyty na kubki (2 x 0,5 l) przed dźwignią zmiany biegów i jeden schowek o pojemności 0,4 l za dźwignią hamulca ręcznego; duży otwarty schowek o pojemności 3,8 l dostępny w wersjach bez czołowej poduszki powietrznej pasażera oraz niewielki wbudowany schowek (0,2 l) z Radio Connect R&Go.
Łączność na wysokim poziomie
Express Van oferuje trzy systemy multimedialne: Radio Connect R&Go i system multimedialny Renault Easy Link z 8-calowym ekranem dotykowym w dwóch wersjach: z nawigacją lub bez. Ma ładowarkę indukcyjną do smartfona, do trzech gniazd USB oraz cztery gniazda 12 V, w tym jedno w strefie cargo.
W wersji z systemem multimedialnym Renault Easy Link auto jest wyposażone w 8-calowy kolorowy ekran dotykowy (poziomy) oraz dwa głośniki i dwa tweetery (wysokotonowe) zapewniające optymalny komfort akustyczny. Przewodowe podłączenie Android Auto lub Apple CarPlay oraz obsługa funkcji rozpoznawania mowy oferują użytkownikom dostęp do ulubionych aplikacji, a także możliwość bezpiecznego wysyłania i odbierania wiadomości tekstowych, wykonywania połączeń telefonicznych, słuchania muzyki i korzystania z asystenta głosowego Google Voice lub SIRI, bez ryzyka naruszenia przepisów kodeksu drogowego. Dostępna w opcji nawigacja 2D/3D ułatwia planowanie trasy i orientację w terenie, a także lokalizację wybranych punktów i obiektów. Dzięki wbudowanemu żyroskopowi umożliwia ustalenie położenia na mapie nawet przy braku sygnału GPS.
Auto oferuje trzy gniazda USB. Jedno z nich znajduje się na fasadzie radia, a dwa pozostałe umieszczono w schowku nad kierownicą. Dodatkowo auto zostało wyposażone w cztery gniazda 12 V, w tym jedno w przestrzeni ładunkowej przeznaczone do ładowania akumulatorów narzędzi. Express Van jest również wyposażony w ładowarkę indukcyjną 15 W, która umożliwia ładowanie smartfona bez konieczności przerywania korzystania z ulubionych aplikacji.
Silniki w Express Van
Renault Express Van jest oferowany z silnikiem benzynowym 1.3 l o mocy 100 KM oraz silnikami wysokoprężnymi 1.5 Blue dCi 75 KM i 95 KM. Silniki te współpracują z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Gamę jednostek napędowych uzupełnia silnik wysokoprężny 1.5 Blue dCi 75 KM Ecoleader, oferowany z ogranicznikiem prędkości do 100 km/h w celu zapewnienia ograniczonego zużycia paliwa niezależnie od stylu jazdy kierowcy (oszczędność na poziomie 0,5 l/100 km i 12 g CO2/km w cyklu mieszanym WLTP). Ponadto włączenie trybu Eco z poziomu deski rozdzielczej pozwala na osiągnięcie dodatkowej oszczędności paliwa nawet do 12 proc.. Zastosowanie sygnalizatora zmiany biegów (GSI), informującego kierowcę o optymalnym momencie na zmianę przełożenia, umożliwia zaoszczędzenie dodatkowych 5 proc. paliwa. Silniki stosowane w Express Vanie wymagają przeglądów co 30 tys. km lub co dwa lata (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, a także od stylu jazdy kierowcy).
Ofertę sprzedaży nowego Renault Kangoo Van oraz Renault Express Van znajdziecie w Autokatalog.pl.