Ford Ranger Raptor 2022 - drugie wcielenie dinozaura
Szósta generacja Forda Rangera zadebiutowała pod koniec ub.r., a teraz amerykański producent zaprezentował przedpremierowo jego wzmocnioną wersję Raptor. Co ciekawe, do Europy Raptor trafi jako pierwsza wersja nowego Rangera.
Historia Forda Rangera rozpoczęła się w 1983 roku, jednak wówczas ten lekki pick-up zaliczany do aut dostawczych oferowany był wyłącznie w Ameryce Północnej. W 2012 roku zadebiutowała piąta generacja Rangera, a w 2019 roku dołączyła do niej atrakcyjna odmiana Raptor, która odniosła duży sukces, zwłaszcza w Europie. Idąc za ciosem Ford nie czekał długo i nowy Raptor na bazie Rangera VI zadebiutował 2 miesiące po premierze nowej generacji modelu.
Nazwa tej wersji pochodzi od dinozaurów z rodziny teropodów, zwanych potocznie raptorami, które określano też mianem „biegających jaszczurów”. Były to niewielkie, ale zwinne drapieżniki. Auto zaprojektowano tak, aby mogło sobie poradzić z najtrudniejszymi wyzwaniami spotykanymi na bezdrożach. Zdolność do poruszania się w każdym terenie zapewnia Raptorowi wzmocnione podwozie, specjalnie opracowane zawieszenie oraz opony BF Goodrich 285/70 R17. Oczywiście standardem jest napęd na cztery koła.
Ford Ranger Raptor 2022 – silnik, moc, nowy napęd
Nowy Raptor debiutuje z sześciocylindrowym, widlastym silnikiem benzynowym twin-turbo o pojemności trzech litrów i mocy 288 KM. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki, to 491 Nm. Układ wydechowy jest elektronicznie sterowany i pracuje w czterech trybach, co pozwala na zmianę brzmienia silnika w zależności od charakteru jazdy. Trybów jazdy jest aż siedem, w tym trzy drogowe (Normal, Sport i Slippery), a także cztery terenowe: Rock crawl, Sand, Mud/Ruts oraz Baja. Zawieszenie Rangera Raptora zostało zmodyfikowane i otrzymało 2,5-calowe amortyzatory Ford Performance FOX z wewnętrznym bypassem Live Valve. Nowy jest też układ stałego napędu na cztery koła. Obejmuje on sterowaną elektronicznie dwubiegową skrzynię rozdzielczą, a także blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego.
Ford nie rezygnuje z obecnego, dwulitrowego silnika wysokoprężnego bi-turbo o mocy 213 KM. Jednostka ta przejdzie prawdopodobnie aktualizację i będzie dostępne od 2023 roku.
Ford Ranger Raptor – rywale, pozycja w segmencie
Choć pick-upów na rynku jest wiele, odmiana Raptor z uwagi na swoją specyfikę nie bardzo ma konkurencję, poza może Toyotą Hilux w wersji Invincible Sport. Do największych rywali Forda Rangera należą także m.in. Volkswagen Amarok, Nissan NP300 Navara, Isuzu D-Max, Mitsubishi L200, SsangYong Musso Grand, Jeep Gladiator oraz RAM 1500. Według danych IBRM Samar Ford Ranger jest prawdziwym królem polskiego, a także europejskiego rynku pick-upów. W ub. r. do Rangera należało 40,4 proc. udziału w rynku pick-upów na Starym Kontynencie, Toyota Hilux miała 25 proc. udział, a Nissan Navara 10,8 proc. Kolejne miejsca zajęły: Mitsubishi L200 9,2 proc., Isuzu D-Max 7,3 proc., zaś RAM 1500 3,7 proc. Pozostałe pick-upy, to jedynie 3,6 proc. udziału w rynku.
Według danych IBRM Samar w 2021 roku udział Forda Rangera w segmencie pick-upów w Polsce wyniósł 42,85 proc. (1680 sztuk), przy czym udział wersji Raptor wyniosła aż 28,5 proc. całej sprzedaży Rangera. Największa rywalka, czyli Toyota Hilux z udziałem 28,82 proc. (1130 sztuk) zajęła drugie miejsce, zaś trzecia lokata przypadła Mitsubishi L200 - udział 11,17 proc. (438 sztuk).
Konfigurator ustępującej generacji Forda Rangera znajdziesz w AutoKatalog.pl. Pierwsze Fordy Rangery Raptor najnowszej generacji trafią do europejskich klientów pod koniec lata br.