Volvo XC90 - wciąż atrakcyjne, mimo upływu czasu
SUV
Model XC90 to pierwszy SUV Volvo, obecny na rynku od 2002 roku. Druga generacja modelu ma już 10 lat, a wciąż jest jedną z ciekawszych pozycji w segmencie SUV-ów premium.
Volvo XC90 pojawiło się na rynku 22 lata temu, z miejsca odnosząc ogromny sukces, zwłaszcza w USA. W 2005 roku model ten była nawet najbardziej popularnym Volvo na świecie. Druga generacja ma już swoje lata, gdyż produkowana jest od 2014 roku. XC90 było jednak po drodze kilkukrotnie aktualizowane i mimo zaprezentowania w 2023 roku następcy, czyli elektrycznego modelu EX90, flagowy SUV szwedzkiej marki wciąż jest atrakcyjnym autem w swoim segmencie.
Spis treści
Volvo XC90 – silniki, moc
W podstawowej, wyjściowej wersji Volvo XC90 napędzane jest przez diesla z układem miękkiej hybrydy (MHEV) 2.0 B5 235 KM. Jest także miękka hybryda oparta na benzynowym silniku 2.0 B5 rozwijającym moc 250 KM. Najmocniejsza wersja Volvo XC90 to hybryda typu plug-in (PHEV) 2.0 T8 Recharge, rozwijająca moc 455 koni mechanicznych. Wszystkie wersje Volvo XC90 mają w standardzie napęd AWD, czyli na wszystkie koła.
Volvo XC90 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary największego SUV-a Volvo wynoszą: 4953 mm długości, 1923 mm szerokości i 1771 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2984 mm, a prześwit 223 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 650 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności aż 1816 litrów.
Volvo XC90 – wrażenia z jazdy
Do naszej redakcji trafiło Volvo XC90 z benzynowym napędem 2.0 B5 MHEV 250 KM, w pięknym kolorze Bright Dusk, w specyfikacji wyposażenia Ultimate Bright. Egzemplarz ten miał wentylowaną tapicerką ze skóry nappa w tonacji bursztynowej Amber, z wnętrzem w tonacji czerni Charcoal. Przyjemnych doznań podczas podróży dostarcza system audio marki Bowers & Wilkins. W zestawie tym wzmacniacz cyfrowy o mocy 600 W zasila 14 głośników Hi-Fi, w tym wentylowany głośnik niskotonowy. Tak skonfigurowane Volvo XC90 wycenione zostało na 474 500 zł brutto.
Volvo XC90 z miękką hybrydą opartą na silniku benzynowym od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. To całkiem przyzwoity wynik jak na potężnego SUV-a o masie własnej powyżej 2 ton. Auto w tej wersji wyposażone jest w dwie turbosprężarki. Na uwagę zasługuje niskie zużycie paliwa, które według WLTP wynosi średnio 6,5 l/100 km, zaś według naszych obserwacji ok. 7,3 l/100 km. Auto mimo 10-letniej obecności na rynku wciąż wygląda dobrze, co zawdzięcza ponadczasowej stylistyce. Elegancja plus komfort – to kwintesencja opisywanego modelu.
Volvo XC90 – cena
Pięcioosobowa wersja Volvo XC90 2.0 B5 MHEV 250 KM w podstawowej wersji Core AWD 327 900 zł, a za diesla 2.0 B5 MHEV 235 KM w tej samej specyfikacji trzeba zapłacić 343 900 zł. Flagowa wersja napędowa, czyli hybryda typu plug-in 2.0 T8 Recharge 455 KM w wersji 7-osobowej kosztuje w bazowej specyfikacji Plus Bright AWD 403 900 zł, zaś w topowej Ultra Dark AWD 434 900 zł.
Volvo XC90 – podsumowanie
Amatorzy dużych, luksusowych SUV-ów mają w czym wybierać. Najwięksi rywale Volvo XC90 to m.in. Audi Q7, BMW X7, Mercedes GLS, Lexus RX, czy Range Rover. Jeśli ktoś chciałby zostać użytkownikiem nowego Volvo XC90 to jest to praktycznie ostatni moment, gdyż model ten będzie sukcesywnie wypierany z rynku przez w pełni elektryczne Volvo EX90. Choć w swojej klasie i w ogóle Volvo XC90 to już leciwy model, dzięki modernizacjom oraz eleganckiej stylistyce to auto wciąż ma sens.
Konfigurator Volvo XC90 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała