Mercedes EQB – SUV jak minivan
Średnia ocena8.7
8.7Śr. ocena
Choć nazywa się EQB, model ten jest po prostu elektryczną wersją Mercedesa GLB. Plusem Mercedesa EQB jest odmiana siedmioosobowa oraz fakt, że na większość jego wersji można otrzymać dopłatę z rządowego programu NaszEauto.
Mercedes GLB (X237) to kompaktowy SUV wytwarzany od 2019 roku w Meksyku i Chinach. Technicznie bazuje na mniejszym SUV-ie, Mercedesie GLA. W 2021 roku oferta modelu GLB została rozwinięta o wersję elektryczną, która zgodnie z nomenklaturą Mercedesa otrzymała nazwę EQB i symbol producenta X243. W 2025 roku auto przeszło facelifting.
Mercedes EQB – wymiary, funkcjonalność
EQB ma 4684 mm długości,1834 mm szerokość i 1654 mm wysokości, a rozstaw osi mierzy 2829 mm. Prześwit jest dość mały jak na SUV-a i wynosi jedynie 154 mm. Bagażnik w pięcioosobowej wersji ma pojemność 495 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1710 litrów.
Mercedes EQB – zasięg, pojemność baterii
SUV Mercedesa oferowany jest z baterią o pojemności netto 70,5 kWh w trzech wersjach mocy. Odmiana EQB 250+ ma moc 190 koni mechanicznych, wariant EQB 300 - 228 KM, zaś najmocniejsza wersja EQB 350+ zapewnia moc 292 KM. Plusem mocniejszych odmian 300 i 350+ jest standardowy napęd 4Matic w każdym poziomie wyposażenia.
Mercedes EQB – cena
Nikt nie mówił, że będzie tanio – wszak Mercedes to marka segmentu premium. Ceny Mercedesa EQB 200 z podstawowym wyposażeniem Progressive, zaczynają się od 243 700 zł. Taka minimalna cena już na starcie sprawia, że na zakup tego elektryka można otrzymać dopłatę z rządowego programu NaszEauto, w którym maksymalna cena samochodu to 276 750 zł brutto. Większość wersji Mercedesa EQB mieści się w tym pułapie, a jedynie najdroższe odmiany, np. 7-osobowego EQB 350+ (Electric Art. i AMG Line), przekraczają maksymalną kwotę z programu dopłat.
Pięcioosobowy Mercedes EQB 300 Progresive 4Matic kosztuje 254 500 zł, Electric Art 4Matic 275 101 zł, zaś flagowy wariant AMG Line 4Matic wyceniony na 281 395 zł brutto nie załapie się na dopłatę. Najmocniejsza wersja opisywanego modelu, czyli 7-osobowy EQB 350+ 4Matic w specyfikacji AMG Line, została wyceniona na 299 085 zł. Trzeci rząd siedzeń wymaga dopłaty ok. 4-5 tys. zł.
Mercedes EQB – wrażenia z jazdy
Gwiazda na masce zobowiązuje – Mercedes EQB prezentuje się całkiem elegancko, a we wnętrzu znajdziemy miękkie materiały wysokiej jakości, których spasowanie jest więcej niż porządne. W końcu to segment premium. Do pewnego stopnia auto przypomina model GLA/EQA, z którego czerpie sporo rozwiązań technicznych. Nadwozie, mimo nieco pudełkowatego kształtu, zostało zaprojektowane tak, że auto może się podobać. Przestronne wnętrze sprawia, że pasażerowie nie powinni się skarżyć na brak miejsca. Zaletą Mercedesa EQB jest możliwość zakupu odmiany siedmioosobowej, co jest rzadkie nawet w dużo większych SUV-ach.
Minusem Mercedesa EQB, oprócz wysokich cen, jest także zasięg oraz zużycie energii. Jak informuje producent, wersja 250+ wyposażona w akumulator trakcyjny o pojemności 70,5 kWh netto powinna pokonać na jednym naładowaniu trasę do 532 km, zaś zużycie energii wynosi średnio 15,3 kWh. Niestety, to tylko teoria, gdyż w praktyce auto zużywa nieco ponad 20 kWh/100 km, a zasięg realny to ok. 400 km. Przydałoby się zatem, żeby niemiecki producent popracował nad wydajnością swoich aut elektrycznych i baterii.
Mercedes EQB – podsumowanie
Ładny i praktyczny, dysponujący w niektórych wersjach trzecim rzędem siedzeń, samochód, ale zużywający trochę za dużo energii – tak pokrótce można podsumować opisywany model. Alternatywą dla Mercedesa EQB może być np. Tesla Y, która wprawdzie nie ma wersji 7-osobowej, za to oferuje bagażnik o pojemności aż 971 litrów. Zaczyna także przybywać chińskich modeli o zbliżonych parametrach użytkowych, jednak póki co, marki z Państwa Środka nie są zaliczane do segmentu premium, choć są coraz lepsze. Wysokie ceny, zwłaszcza mocniejszych i lepiej wyposażonych wersji EQB sprawiają, że ten udany model należy do rzadziej wybieranych Mercedesów.