Peugeot 3008 Hybrid4: mocny SUV spod znaku lwa

Testy i prezentacje
20 Lut '21
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Ten kompaktowy SUV jest jednym z ciekawszych modeli w aktualnej gamie Peugeota. 3008 zasługuje na uwagę zwłaszcza w 300-konnej wersji plug-in hybrid.

Źródło: IBRM Samar

Pierwszy Peugeot 3008 zadebiutował w 2009 roku jako kompaktowy SUV zaliczany do segmentu I. Można jednak powiedzieć, że zahaczał nieco także o grupę kompaktowych minivanów. Druga generacja modelu, obecna na rynku od 2017 roku, uzupełnia gamę SUV-ów z lwem na masce, między mniejszym 2008 i większym 5008.

Źródło: IBRM Samar

Druga generacja Peugeota 3008 jest technicznie spokrewniona z Oplem Grandland X. Oba auta korzystają z hybrydowego napędu typu PHEV, noszącego oznaczenie Hybrid w 225-konnej wersji lub Hybrid4 o mocy 300 KM. Auto zostało w 2017 roku wyróżnione przez jurorów konkursu COTY (Car of the Year) i otrzymało zaszczytny tytuł Samochodu Roku 2017. Mieliśmy przyjemność zapoznać się z Peugeotem 3008 w najmocniejszej, ładowanej z gniazdka, 300-konnej odmianie hybrydowej.

Źródło: IBRM Samar

Styl

O ile pierwsza generacja wyglądała poprawnie, choć nieco nijako, to absolutnie nie można tego powiedzieć o aktualnej 3008-ce. Auto wydaje się być powiększoną kopią mniejszego crossovera francuskiej marki, modelu 2008, a jednocześnie prezentuje się bardziej zgrabnie i harmonijnie niż większy Peugeot 5008. Uwagę zwracają spory grill, ultranowoczesne, ukośne reflektory z charakterystycznym wcięciem. Atrakcyjnie wyglądają także tylne światła, połączone czarną blendą. Nowoczesna sylwetka pozytywnie wyróżnia się na tle konkurentów. Nie da się Peugeota 3008 II pomylić z crossoverem innej marki. Choć uroda to oczywiście rzecz gustu, naszym zdaniem opisywany model prezentuje się bardziej atrakcyjnie od niemieckiego bliźniaka z błyskawicą na grillu.

Źródło: IBRM Samar

Napęd

Zespół napędowy Peugeota 3008 Hybrid4 składa się z czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego oraz układu dwóch silników elektrycznych. Silnik benzynowy ma pojemność 1,6 litra i bezpośredni wtrysk paliwa, rozwija moc 200 KM i ma homologację WLTP. Został specjalnie dostosowany do pracy w układzie hybrydowym. Auto ma napęd na wszystkie koła i akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,2 kWh. Wspomniany układ dwóch silników elektrycznych składa się z przedniej jednostki o mocy 110 KM oraz tylnej, rozwijającej moc 113 KM. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Druga jednostka elektryczna, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.

Źródło: IBRM Samar

Francuski SUV oferuje cztery tryby jazdy - w pełni elektryczny „Electric”, hybrydowy „Hybrid”, napęd na wszystkie koła „AWD” i sportowy „Sport”. W trybie hybrydowym samochód automatycznie dobiera najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny. Funkcja „e-Save” zachowuje energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze wysokonapięciowym do późniejszego wykorzystania - na przykład w strefie, w której dopuszczony jest wyłącznie ruch pojazdów elektrycznych. Tryb sportowy umożliwia bardziej dynamiczną jazdę dzięki połączeniu mocy silnika spalinowego i silników elektrycznych. Tryb AWD pozwala uzyskać lepszą przyczepność na wszystkich rodzajach nawierzchni.

Źródło: IBRM Samar

Opisywany model to hybryda typu PHEV. Czas ładowania zależy od rodzaju użytej ładowarki. Oprócz kabla dostarczanego wraz z pojazdem i służącego do ładowania akumulatorów z domowego gniazdka, Peugeot oferuje także kable do szybkiego ładowania na publicznych stacjach oraz ładowarki naścienne Wallbox. Ładowanie akumulatora do pełna za pomocą Wallboxa o mocy 7,4 kW trwa około dwóch godzin.

Źródło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Peugeot 3008 jest umiarkowanie przestronnym, ale bardzo komfortowym autem. Jego wymiary zewnętrzne to: 4447 mm długości, 1841 mm szerokości oraz 1624 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2675 mm. Standardowa pojemność bagażnika w wersji hybrydowej wynosi 395 litrów (520 litrów w wersji spalinowej), zaś po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa powiększa się do 1357 litrów. To trochę mało. Peugeot 3008 Hybrid4 jest pod względem wymiarów przeciętny w swojej klasie.

Źródło: IBRM Samar

Technologia

i-Cockpit 3D, czyli elektroniczny zestaw wyświetlaczy podstawowych parametrów pojazdu, to jedna z ciekawszych rzeczy w nowych modelach Peugeota, w tym także w 3008. Jest to rodzaj wirtualnych zegarów o przekątnej - w tym przypadku - 12,3 cala. Bardzo efektowne, czytelne, niestety, w tańszych odmianach nie są dostępne.

Źródło: IBRM Samar

Peugeot 3008, podobnie jak jego mniejszy brat 2008, ma na konsoli centralnej charakterystyczne, spotykane jedynie w Peugeotach, przyciski, przypominające klawiaturę fortepianu. Ich obsługa początkowo może sprawiać trudności, ale… trzeba się przyzwyczaić.

Źródło: IBRM Samar

Na środku konsoli centralnej znajduje się ekran o przekątnej 8 cali. Jego obsługa nie jest tak intuicyjna, jak np. w autach niemieckich, a podstawowe czynności typu zmiana temperatury w panelu klimatyzacji czy prędkości dmuchawy nawiewu mogą początkowo sprawiać problemy. Trzeba jednak przyznać, że druga generacja kompaktowego SUV-a francuskiego producenta to auto nowoczesne, a nawet nieco futurystyczne, co wielu osobom może przypaść do gustu. Nam się podobało.

Źródło: IBRM Samar

Jazda

W normalnych warunkach Peugeot 3008 Hybrid4 jedzie tylko na przednich silnikach. Kierowca ma możliwość wyboru trybu jazdy: Hybrid, Electric i Sport. Jest także przełożenie 4x4 załączające napęd na tylną oś. O ile przednie koła mogą być napędzane albo przez obie jednostki znajdujące się z przodu tj. benzynową i elektryczną, albo tylko przez elektryczną, o tyle tylne koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Uruchamia się go włączając tryb 4x4.

Źródło: IBRM Samar

3008-ka w topowej odmianie GT, z 300 konnym napędem PHEV, to całkiem fajne auto i jazda nim stanowi dużą przyjemność. Francuski SUV jest dość lekki i zwrotny, nowocześnie zaprojektowany i wykończony materiałami dobrej jakości. Egzemplarz testowany przez nas, w najmocniejszej wersji Hybrid4 przyspieszał bardzo żwawo. Sprint do setki, według danych producenta, zajmuje 5,9 sekundy. Dane WLTP mówią, że Peugeot 3008 Hybrid4 zużywa średnio 1,3 l benzyny na 100 km w trybie hybrydowym. Po rozładowaniu baterii, która pozwala przejechać na prądzie ok.59 km, auto zamienia się w zwykłego, spalinowego SUV-a, który przy swej mocy 200 KM potrafi spalić ok.8-9 l/100 km.

Źródło: IBRM Samar

Koszty

W bazowej wersji wyposażenia Active, z silnikiem benzynowym 1,2 PureTech 130 KM i manualną skrzynią sześciobiegową, ceny 3008-ki zaczynają się od 109 800 zł, zaś z dieslem 1,5 BlueHDi 130 KM od 120 900 zł. Testowane przez nas auto z najmocniejszym układem napędowym Hybrid4, w topowej wersji wyposażenia GT, wycenione zostało wraz ze wszystkimi dodatkami na 204 700 zł. Cena, jak na auto niezaliczające się do segmentu premium, mimo świetnego wyposażenia i nowoczesnego designu, naszym zdaniem jest dość wysoka.

Prezentacja 360°

Peugeot 3008 SUV GT Hybrid4

Pokaż prezentację 360°

Podsumowanie

W klasie kompaktowych SUV-ów, czyli segmencie I, jest dość ciasno. Głównymi rywalami Peugeota 3008 są m.in. Citroen C5 Aircross, Opel Grandland X, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Seat Ateca, Skoda Karoq czy Jeep Compass.

Większość z ww. modeli nie jest jednak dostępna z napędem hybrydowym, zwłaszcza tak mocnym, jaki opisywany 300-konny Peugeot 3008. Mimo wielu zalet, jak możliwość ładowania z gniazdka, wysoki komfort prowadzenia i bardzo dobre wyposażenie, cena ponad 200 tys. zł za kompaktowego SUV-a nie jest mała. Z drugiej strony, konkurencyjne modele z napędem spalinowym potrafią kosztować jeszcze więcej.

Źródło: IBRM Samar

Tagi