Auto z niskim prześwitem - na co uważać?

Porady
20 Wrz '21
Redakcja
Źródło: Photo by Dhiva Krishna on Unsplash

Niski prześwit zapewnia świetne warunki podczas szybkiej jazdy po drogach asfaltowych. Niestety, niesie z sobą także szereg zagrożeń, które mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń auta. Jak zatem eksploatować samochód z niskim zawieszeniem, na co zwrócić uwagę?

Kiedy mówimy o pojeździe z niskim prześwitem, od razu nasze myśli kierują się w stronę samochodów sportowych. Rasowe samochody sportowe mają bardzo niski prześwit, ale nie tylko one, także coupe oraz auta tuningowane, których właściciele zlecają montaż sportowego, obniżonego zawieszenia.

Źródło: Photo by dave_7 on Foter

Niski prześwit mają także niektóre limuzyny oraz samochody miejskie, które poruszają się na kołach o małej średnicy. W najbardziej wyrafinowanych technicznie pojazdach stosuje się zawieszenie regulowane, które pozwala obniżyć prześwit podczas jazdy po trasie i zwiększyć go podczas jazdy po drogach niższej jakości.

Źródło: Photo by Dave Adams Automotive Images on Foter

Co to jest prześwit?

Prześwit to odległość mierzona pomiędzy najniżej położonymi elementami maksymalnie obciążonego pojazdu a poziomem drogi. Jaki prześwit mają współczesne pojazdy?

• Samochody biorące udział w wyścigach samochodowych - kilka centymetrów.

• Samochody miejskie: Alfa Romeo MiTo - 10,5 cm, Volkswagen Lupo - 11 cm, Citroen C1 - 12cm, Opel Corsa C - 14 cm.

• Samochody kompaktowe - Opel Astra IV - 10 cm, Peugeot 308 2010 - 10 cm, Seat Leon III - 14,5 cm, Toyota Auris - 14,5 cm.

• Samochody klasy średniej: Alfa Romeo Giulia - 10 cm, Ford Mondeo 4 - 12 cm, Lexus IS 200 - 15 cm, Mazda 6 2009 - 16,5 cm.

• Samochody klasy wyższej: Audi A7 2017 - 12 cm, BMW 5 E60 - 12cm, Mercedes S W221 - 15 cm, Mercedes E W212 - 16 cm.

• Samochody typu SUV i crossover: Toyota C-HR - 15 cm, BMW X1 - 17 cm, Kia Sportage III - 17 cm, Renault Captur 2020 - 17 cm, Skoda Kodiaq - 19 cm, Mitsubishi Outlander III - 21,5 cm.

Źródło: Photo by Abuli Munavary on Unsplash

Jak widać, nie można powiedzieć, że istnieją jakieś wartości średnie, opisujące daną klasę. Uważa się, że w miarę bezpieczny prześwit do typowej jazdy miejskiej to 14 - 15 cm, a do podróży poza miastem, po drogach gorszej jakości to 17 - 20 cm. Jazda autem, które jest bardzo niskie (np. ma 10 cm prześwitu) sprawia mnóstwo przyjemności, kiedy np. jedziemy po autostradzie albo drodze szybkiego ruchu. Ale już w mieście i poza nim czeka na nas wiele zagrożeń.

Samochód z niskim prześwitem - zagrożenia podczas jazdy po mieście

W trakcie jazdy po mieście trzeba szczególnie uważać na: dziury w drogach; źle zamontowane studzienki kanalizacyjne; głębokie kałuże; wysokie krawężniki podczas parkowania i zjeżdżania z nich, po zakończeniu parkowania. Należy ostrożnie podjeżdżać przodem pod krawężnik, gdyż może być na tyle wysoki, że dojdzie do uszkodzenia dolnej części zderzaka, dolnej osłony chłodnicy, tablicy rejestracyjnej, a nawet chłodnic pojazdu. Szczególnie niebezpieczne są progi zwalniające wyspowe, wykonane z kamienia albo kostki brukowej i poduszki berlińskie. Niebezpieczna jest jazda samochodem po opadach, kiedy na drogach tworzą się rozlewiska, a także po roztopach śniegu.

Źródło: Photo by Toni Zaat on Unsplash

Samochód z niskim prześwitem - zagrożenia podczas jazdy poza miastem

W trakcie jazdy poza miastem trzeba szczególnie uważać na: nierówności nawierzchni, koleiny, dziury, gałęzie drzew i pnie drzew, ukryte w trawie (np. podczas jazdy trawiastą drogą albo podczas parkowania na trawie), głębokie kałuże i błoto. Trzeba jechać ostrożnie i wolno także po drogach szutrowych. Silne uderzenie kamieniem, wyrzuconym przez koła, może spowodować poważne uszkodzenia podwozia.

Do jakich uszkodzeń może dojść podczas nieostrożnej jazdy autem z niskim prześwitem?

Uszkodzenia dolnej części zderzaka, powodują zniszczenie lakieru, wygięcie metalu, urwanie listew ozdobnych. W dolnej części zderzaka mocowane są światła przeciwmgielne albo światła LED DRL. One również mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu, albo zalaniu. W przypadku uszkodzenia dolnych osłon silnika często dochodzi do wyrwania/uszkodzenia spinek (wkrętów), mocujących osłonę silnika. Przez to sama osłona może się urwać. Jeśli nie ma osłon, auto jest zagrożone uszkodzeniami, szczególnie chłodnice umieszczone z przodu pojazdu: chłodnica układu chłodniczego, chłodnica klimatyzacji (jeśli jest na wyposażeniu auta) i chłodnica powietrza doładowującego (jeśli auto ma na wyposażeniu turbosprężarkę). Najmniejsze uszkodzenie doprowadzi do nieszczelności i szeregu problemów z pracą bardzo ważnych układów (naprawy będą kosztowne).

Źródło: Photo by Dhiva Krishna on Unsplash

W dolnej części silnika znajduje się miska olejowa oraz (nie zawsze) chłodnica oleju silnikowego i chłodnica oleju skrzyni biegów (jest stosowana przede wszystkim w autach z automatyczną skrzynią biegów). Uszkodzenie miski olejowej albo chłodnicy oleju może doprowadzić do poważnych wycieków oleju silnikowego, co może zakończyć się zatarciem silnika. Podobnie w przypadku skrzyni biegów - wycieki oleju przekładniowego mogą doprowadzić do zatarcia skrzyni biegów.

Pod samochodem poprowadzone są przewody układu hamulcowego. Uderzenie podwoziem np. o wysoki krawężnik albo o poduszkę zwalniającą może spowodować uszkodzenie i zablokowanie metalowego przewodu, albo wyciek. Może też uszkodzić drogie podzespoły układu wydechowego, takie jak katalizator trójdrożny, filtr cząstek stałych a także standardowy tłumik.

Wjazd w głęboką kałużę może spowodować szokowe schłodzenie rozgrzanych elementów: tarcz hamulcowych, filtra cząstek stałych, czy katalizatora trójdrożnego, które może doprowadzić do zwichrowania tarcz hamulcowych, skruszenia wkładu ceramicznego w filtrze cząstek stałych i wkładu w katalizatorze trójdrożnym.

W przypadku samochodów elektrycznych z niskim prześwitem, uderzenie podwoziem o przeszkodę (wspomniany wcześniej krawężnik, albo poduszkę zwalniającą) może spowodować uszkodzenie podwozia i... uszkodzenie drogich baterii litowo - jonowych. Trzeba pamiętać o tym, że mechaniczne uszkodzenie ogniwa może doprowadzić do gwałtownego pożaru samochodu (zapalenia się baterii litowo - jonowej).

Samochody z niskim prześwitem są idealne do jazdy na dalekich trasach. Jednak w trakcie codziennego poruszania się po drogach miejskich, trzeba bardzo uważać. I lepiej nie jeździć takim samochodem poza miastem, po drogach bardzo niskiej jakości.

Michał Lisiak