Problemy z układem chłodzenia mogą doprowadzić do zniszczenia silnika
Awaria układu chłodzenia albo zaniedbania dotyczące układu chłodzenia mogą doprowadzić do zniszczenia silnika. Zwłaszcza latem. Zagrożenie dotyczy każdego samochodu, z silnikiem benzynowym, diesla czy elektrycznym w aucie typu BEV i w hybrydzie PHEV.
Większość kierowców doskonale wie, jak ważną rolę pełni układ chłodzenia w samochodach z silnikami benzynowymi i diesla, a także w silnikach benzynowych zasilanych gazem. Nie wszyscy jednak wiedzą, że sprawny układ chłodzenia jest również niezbędny dla właściwego działania silnika w samochodzie elektrycznym i hybrydowym.
Awaria układu chłodzenia a silnik
Awaria układu chłodzenia powoduje skokowy wzrost temperatury silnika. Gdy zostanie przekroczona granica temperatury płynu chłodzącego (standardowo powyżej 100 – 130 st. Celsjusza), zaczyna się proces degradacji oleju silnikowego. Po przekroczeniu pewnych wartości temperatury przegrzany olej przestaje tworzyć film ochronny pomiędzy pracującymi częściami mechanicznymi silnika. Wówczas dochodzi do tarcia między pracującymi podzespołami układu korbowo–tłokowego i układu rozrządu. Zadowolona z pewnością nie jest również turbosprężarka, jeśli występuje w danym silniku. Jeśli jednostka napędowa nie zostanie w porę zatrzymana, brak ochronnego filmu ze strony oleju silnikowego powoduje zatarcie silnika i zniszczenie turbiny.
Podwyższona temperatura pracy silnika, spowodowana niedomaganiami ze strony układu chłodzenia, może być powodem poważnych awarii silników benzynowych i diesli. Zwłaszcza w autach zasilanych LPG. Warto pamiętać, że temperatura spalania LPG jest wyższa niż benzyny. To sprawia, że silnik jest jeszcze bardziej czuły na sprawny układ chłodzenia. W takim przypadku trzeba liczyć się z tym, że może dojść do przyspieszonego zużycia uszczelek: uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelki pod głowicą silnika i uszczelnień wału korbowego oraz wałka rozrządu (simmeringów). To poważne i drogie awarie. Zwłaszcza uszkodzenie uszczelki pod głowicą.
Warto pamiętać, że takie awarie, jeśli nie zostaną usunięte na czas, także mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. W jaki sposób? Na skutek wycieków oleju silnikowego, które mogą doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. A także na skutek rozcieńczenia oleju silnikowego płynem chłodniczym (w przypadku awarii uszczelki pod głowicą), co spowoduje utratę właściwości ochronnych i też doprowadzi do zatarcia.
Także silnik elektryczny i jego inwerter/falownik muszą być chłodzone. W większości przypadków chłodzenie silnika elektrycznego jest zapewniane przez wymuszony obieg płynu chłodzącego.
Awarie układu chłodzenia w samochodach elektrycznych mogą doprowadzić do przegrzania silnika, przyspieszonego zużycia łożysk wałka wirnika silnika elektrycznego i przegrzania jego uzwojenia. To wszystko może również doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika, a jego wymiana jest bardzo droga (od 20 do 50 tys. złotych). Same naprawy też nie są tanie (kilkanaście tysięcy złotych za wymianę łożysk w silniku).
Zbyt wysoka temperatura może też powodować przegrzewanie się inwertera, co prowadzi do utraty mocy a często także uszkodzenia elektroniki inwertera silnika.
Jakie są typowe problemy układu chłodniczego?
W samochodach spalinowych: wycieki płynu chłodniczego, niewłaściwa jakość płynu chłodniczego, układ zapchany kamieniem kotłowym, awaria wentylatora chłodnicy, uszkodzony termostat.
W samochodach elektrycznych: wycieki płynu chłodniczego, niewłaściwa jakość płynu chłodniczego, awaria elektrycznej pompy i inne.
Michał Lisiak