Tesla stawia na rozwój a nie reklamę

Ciekawostki
9 Lis '21
Agnieszka Gała
Źródło: Tesla

Innowacyjność, dążenie do perfekcji, brak tradycyjnej reklamy: czy wizja rozwoju amerykańskiej firmy wytycza nowe trendy?

Era szeroko pojętej elektryfikacji nabiera z roku na rok tempa, a główni producenci samochodów zapowiadają produkcję wyłącznie pojazdów napędzanych elektrycznie do 2030 – 2035 roku. Czy konkurencja ma szansę nadążyć za Teslą? Kluczem do sukcesu Tesli, może być strategia oparta na inwestycjach w nowoczesne rozwiązania, nie tylko w elektryczne pojazdy, ale również infrastrukturę oraz odnawialne źródła energii.

Źródło: Tesla
Tesla Model 3.

Tesla – historia

Amerykańska firma została założona w 2003 roku przez dwóch inżynierów: Martina Eberharda i Marca Tarpenninga jako Tesla Motors. Nazwa jest hołdem złożonym serbskiemu wynalazcy i i konstruktorowi urządzeń do wytwarzania oraz wykorzystywania prądu przemiennego. Nikola Tesla stworzył 125 wynalazków, które są chronione przez około 300 patentów, m.in.: silnik elektryczny, prądnicę prądu przemiennego, radio, dynamo rowerowe, baterię słoneczną.

W 2004 roku dzięki milionowej inwestycji głównym udziałowcem firmy, a zarazem prezesem został Elon Musk. Od 2008 roku Musk pełni funkcję dyrektora generalnego firmy Tesla, której misją jest dążenie do elektryfikacji. Tesla zajmuje się również wytwarzaniem paneli i urządzeń, które umożliwiają właścicielom domów, firmom i przedsiębiorstwom zarządzanie energią odnawialną.

Źródło: Tesla
Tesla Solar Roof - dach solarny oraz Tesla Powerwall - bateria domowa służąca do magazynowania energii słonecznej

Tesla – modele

W 2008 roku na rynku zadebiutował pierwszy model Roadster wyposażony w najnowocześniejszą technologię akumulatorów oraz elektryczny układ napędowy. W 2012 roku światło dzienne ujrzał Model S – elektryczny sedan klasy premium, który wyróżniał się najdłuższym zasięgiem, bezprzewodowym aktualizacjom oraz przyspieszeniem od 0 do 60 mil w 2,28 s. W 2015 w portfolio amerykańskiego producenta pojawił się sportowo-użytkowy SUV średniej wielkości - Model X, a w 2017 roku w gamie zagościł Model 3, który miał być autem o przystępnej cenie. W tym samym roku debiutowała ciężarówka o nazwie Tesla Semi, która według zapowiedzi producenta ma na dystansie jednego miliona kilometrów zaoszczędzić właścicielom co najmniej 200 000 dolarów w kosztach paliwa. W 2019 roku zaprezentowano siedmioosobowy SUV Model Y oraz futurystyczną ciężarówkę Cybertruck.

Źródło: Tesla
Tesla Cybertruck

Tesla Supercharger - sieć ładowarek dostępna na całym świecie

W 2012 roku Tesla uruchomiła sieć szybkich ładowarek, która zawierała sześć stacji Supercharger, umożliwiających ładowanie auta prądem stałym o mocy 480V. Według danych producenta, obecnie na całym świecie znajduje się ponad 2500 punktów Tesla Supercharger z ponad 25 tys. szybkich ładowarek. Dla użytkowników dostępna jest również aplikacja, która pozwala zaplanować trasę w taki sposób, aby można było skorzystać z dostępnych w sieci ładowarek. Szacowany czas ładowania baterii wynosi 30 min. W Polsce dostępnych jest 9 stacji ładowania Tesla Supercharger, w Warszawie, Poznaniu, Katowicach (2x), Radomiu, Ciechocinku, Lucmierzu, Kostomłotach i Trzebownisku. W najbliższym czasie planowane jest uruchomienie nowych lokalizacji w: Warszawie, Gdańsku oraz miejscowościach Brzeg i Ostrów Mazowiecka.

Źródło: Tesla
Tesla Supercharger - sieć punktów szybkiego ładowania

Tesla – innowacje kosztem reklamy

Dlaczego amerykańska firma mimo pandemii i niestabilnej sytuacji na rynkach całego świata osiąga wyniki wyższe niż w poprzednich latach? W dobie rozwijającej się cyfryzacji oraz spotykanych na każdym kroku reklam: od plakatów, komunikatów w radio, telewizji aż po internet, moglibyśmy założyć, że budżety reklamowe Tesli sięgają gigantycznych kwot. Otóż nie. Podczas, gdy wielkie koncerny, takie jak GM i Chrysler, w trzecim kwartale zainwestowały odpowiednio 394 mln i 664 mln dolarów w reklamę i marketing, Tesla wydała... zero dolarów, podkreśla Enrique Dans, uznany naukowiec i pisarz z dziedziny innowacji i technologii. Amerykański producent cały budżet marketingowy przeznacza na rozwój swoich produktów. Wydatki marek Chrysler, GM, Toyota oraz Ford na rozwój wynoszą w przeliczeniu na jeden pojazd od 784 dolarów do 1186, podczas gdy Tesla inwestuje w jeden samochód aż 2984 dolarów. Co więcej, brak półprzewodników praktycznie nie dotyczy Tesli. Firma jest partnerem producentów chipów, dzięki czemu jest jedną z pierwszych firm, do których one trafiają.

Sprzedaż aut odbywa się online przez stronę internetową producenta, co podkreśla nowoczesne podejście firmy Tesla, a zarazem zmniejsza koszty, które generują punkty sprzedaży. Pojazdy trafiają bezpośrednio do klientów bez pośredników, a klient jest informowany o pełnej ofercie producenta bez względu na produkt, który zamierza nabyć. Oferta Tesli obejmuje odnawialne źródła energii, które można wykorzystać w domu, jak np. panele słoneczne. Produkty amerykańskiej firmy cieszą się dobrą opinią klientów, którzy są najtańszą i najbardziej efektywną formą marketingu Tesli, czego najlepszym przykładem są wyniki finansowe firmy.

Źródło: Tesla
Dach solarny (solar roof), bateria domowa służąca do magazynowania energii słonecznej (powerwall)

Globalna sprzedaż Tesli - rekordowe wyniki w trzecim kwartale 2021 r.

Tesla osiągnęła rekordowe zyski i wyniki sprzedaży w trzecim kwartale br. Firma odnotowała w tym okresie zysk netto w wysokości 1,62 miliarda dolarów, po raz drugi przekraczając barierę 1 miliarda dolarów. W drugim kwartale zysk netto wyniósł 331 mln USD. Wysokie wyniki Tesli były efektem poprawy marży brutto o 30,5% z działalności motoryzacyjnej oraz o 26,6% z działalności energii odnawialnej. W trzecim kwartale b.r. Tesla wyprodukowała około 238 000 pojazdów, zaś do klientów dostarczono ponad 240 000 aut.

Prezentacja 360°

Tesla Model Y BEV Performance Dual Motor

Pokaż prezentację 360°

Szukasz odpowiedniego modelu Tesli lub chcesz dowolnie go skonfigurować? Przejdź do konfiguratora Tesli i sprawdź pełną gamę modeli producenta .

Tagi