Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Tesla stawia na rozwój a nie reklamę

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Agnieszka GałaAgnieszka Gała
9 Lis '21
Tesla stawia na rozwój a nie reklamęŹródło: Tesla

Innowacyjność, dążenie do perfekcji, brak tradycyjnej reklamy: czy wizja rozwoju amerykańskiej firmy wytycza nowe trendy?

Era szeroko pojętej elektryfikacji nabiera z roku na rok tempa, a główni producenci samochodów zapowiadają produkcję wyłącznie pojazdów napędzanych elektrycznie do 2030 – 2035 roku. Czy konkurencja ma szansę nadążyć za Teslą? Kluczem do sukcesu Tesli, może być strategia oparta na inwestycjach w nowoczesne rozwiązania, nie tylko w elektryczne pojazdy, ale również infrastrukturę oraz odnawialne źródła energii.

Tesla Model 3.Źrodło: Tesla
Tesla Model 3.

Tesla – historia

Amerykańska firma została założona w 2003 roku przez dwóch inżynierów: Martina Eberharda i Marca Tarpenninga jako Tesla Motors. Nazwa jest hołdem złożonym serbskiemu wynalazcy i i konstruktorowi urządzeń do wytwarzania oraz wykorzystywania prądu przemiennego. Nikola Tesla stworzył 125 wynalazków, które są chronione przez około 300 patentów, m.in.: silnik elektryczny, prądnicę prądu przemiennego, radio, dynamo rowerowe, baterię słoneczną.

W 2004 roku dzięki milionowej inwestycji głównym udziałowcem firmy, a zarazem prezesem został Elon Musk. Od 2008 roku Musk pełni funkcję dyrektora generalnego firmy Tesla, której misją jest dążenie do elektryfikacji. Tesla zajmuje się również wytwarzaniem paneli i urządzeń, które umożliwiają właścicielom domów, firmom i przedsiębiorstwom zarządzanie energią odnawialną.

Tesla Solar Roof - dach solarny oraz Tesla Powerwall - bateria domowa służąca do magazynowania energii słonecznejŹrodło: Tesla
Tesla Solar Roof - dach solarny oraz Tesla Powerwall - bateria domowa służąca do magazynowania energii słonecznej

Tesla – modele

W 2008 roku na rynku zadebiutował pierwszy model Roadster wyposażony w najnowocześniejszą technologię akumulatorów oraz elektryczny układ napędowy. W 2012 roku światło dzienne ujrzał Model S – elektryczny sedan klasy premium, który wyróżniał się najdłuższym zasięgiem, bezprzewodowym aktualizacjom oraz przyspieszeniem od 0 do 60 mil w 2,28 s. W 2015 w portfolio amerykańskiego producenta pojawił się sportowo-użytkowy SUV średniej wielkości - Model X, a w 2017 roku w gamie zagościł Model 3, który miał być autem o przystępnej cenie. W tym samym roku debiutowała ciężarówka o nazwie Tesla Semi, która według zapowiedzi producenta ma na dystansie jednego miliona kilometrów zaoszczędzić właścicielom co najmniej 200 000 dolarów w kosztach paliwa. W 2019 roku zaprezentowano siedmioosobowy SUV Model Y oraz futurystyczną ciężarówkę Cybertruck.

Tesla CybertruckŹrodło: Tesla
Tesla Cybertruck

Tesla Supercharger - sieć ładowarek dostępna na całym świecie

W 2012 roku Tesla uruchomiła sieć szybkich ładowarek, która zawierała sześć stacji Supercharger, umożliwiających ładowanie auta prądem stałym o mocy 480V. Według danych producenta, obecnie na całym świecie znajduje się ponad 2500 punktów Tesla Supercharger z ponad 25 tys. szybkich ładowarek. Dla użytkowników dostępna jest również aplikacja, która pozwala zaplanować trasę w taki sposób, aby można było skorzystać z dostępnych w sieci ładowarek. Szacowany czas ładowania baterii wynosi 30 min. W Polsce dostępnych jest 9 stacji ładowania Tesla Supercharger, w Warszawie, Poznaniu, Katowicach (2x), Radomiu, Ciechocinku, Lucmierzu, Kostomłotach i Trzebownisku. W najbliższym czasie planowane jest uruchomienie nowych lokalizacji w: Warszawie, Gdańsku oraz miejscowościach Brzeg i Ostrów Mazowiecka.

Tesla Supercharger - sieć punktów szybkiego ładowaniaŹrodło: Tesla
Tesla Supercharger - sieć punktów szybkiego ładowania

Tesla – innowacje kosztem reklamy

Dlaczego amerykańska firma mimo pandemii i niestabilnej sytuacji na rynkach całego świata osiąga wyniki wyższe niż w poprzednich latach? W dobie rozwijającej się cyfryzacji oraz spotykanych na każdym kroku reklam: od plakatów, komunikatów w radio, telewizji aż po internet, moglibyśmy założyć, że budżety reklamowe Tesli sięgają gigantycznych kwot. Otóż nie. Podczas, gdy wielkie koncerny, takie jak GM i Chrysler, w trzecim kwartale zainwestowały odpowiednio 394 mln i 664 mln dolarów w reklamę i marketing, Tesla wydała... zero dolarów, podkreśla Enrique Dans, uznany naukowiec i pisarz z dziedziny innowacji i technologii. Amerykański producent cały budżet marketingowy przeznacza na rozwój swoich produktów. Wydatki marek Chrysler, GM, Toyota oraz Ford na rozwój wynoszą w przeliczeniu na jeden pojazd od 784 dolarów do 1186, podczas gdy Tesla inwestuje w jeden samochód aż 2984 dolarów. Co więcej, brak półprzewodników praktycznie nie dotyczy Tesli. Firma jest partnerem producentów chipów, dzięki czemu jest jedną z pierwszych firm, do których one trafiają.

Sprzedaż aut odbywa się online przez stronę internetową producenta, co podkreśla nowoczesne podejście firmy Tesla, a zarazem zmniejsza koszty, które generują punkty sprzedaży. Pojazdy trafiają bezpośrednio do klientów bez pośredników, a klient jest informowany o pełnej ofercie producenta bez względu na produkt, który zamierza nabyć. Oferta Tesli obejmuje odnawialne źródła energii, które można wykorzystać w domu, jak np. panele słoneczne. Produkty amerykańskiej firmy cieszą się dobrą opinią klientów, którzy są najtańszą i najbardziej efektywną formą marketingu Tesli, czego najlepszym przykładem są wyniki finansowe firmy.

Dach solarny (solar roof), bateria domowa służąca do magazynowania energii słonecznej (powerwall)Źrodło: Tesla
Dach solarny (solar roof), bateria domowa służąca do magazynowania energii słonecznej (powerwall)

Globalna sprzedaż Tesli - rekordowe wyniki w trzecim kwartale 2021 r.

Tesla osiągnęła rekordowe zyski i wyniki sprzedaży w trzecim kwartale br. Firma odnotowała w tym okresie zysk netto w wysokości 1,62 miliarda dolarów, po raz drugi przekraczając barierę 1 miliarda dolarów. W drugim kwartale zysk netto wyniósł 331 mln USD. Wysokie wyniki Tesli były efektem poprawy marży brutto o 30,5% z działalności motoryzacyjnej oraz o 26,6% z działalności energii odnawialnej. W trzecim kwartale b.r. Tesla wyprodukowała około 238 000 pojazdów, zaś do klientów dostarczono ponad 240 000 aut.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Szukasz odpowiedniego modelu Tesli lub chcesz dowolnie go skonfigurować? Przejdź do konfiguratora Tesli i sprawdź pełną gamę modeli producenta .

Podziel się ze znajomymi