Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747228007679 3.0.14

Suzuki włącza wtyczkę elektromobilności

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Darek BalcerzykDarek Balcerzyk
14 Maj '25
Suzuki włącza wtyczkę elektromobilności

Japońska marka była do niedawna jednym z tych (nielicznych) producentów samochodów, którzy w swej gamie nie mieli aut w pełni elektrycznych. W listopadzie ubiegłego roku Suzuki nadrobiło ten brak prezentując model e Vitara – pierwszy elektryczny SUV marki. Polska premiera japońskiego „elektryka” miała miejsce podczas Poznań Motor Show. Chętni na zakup auta muszą jednak uzbroić się w cierpliwość. Suzuki e Vitara pojawi się w polskich salonach marki dopiero jesienią br.

Vitara to doskonale znana od lat nazwa w świecie motoryzacji, szczególnie wśród miłośników pojazdów terenowych. Małe, ale dzielne auto terenowe było produkowane w latach 1988–1997 i szybko zdobyło serca miłośników off-roadu. Na przełomie wieków zostało zastąpione dwiema generacjami większego modelu Grand Vitara. W 2014 r. Suzuki powróciło do nazwy Vitara, prezentując podczas Paris Motor Show nowy miejski crossover segmentu B. Cztery lata później model poddano delikatnemu liftingowi. Kolejnego doczekał się w 2024 roku. W listopadzie ubiegłego roku firma zaprezentowała w Mediolanie model e Vitara. Auto jest produkowane w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach, a jego sprzedaż (w Europie, Indiach i w Japonii) rusza jesienią 2025 r. W Polsce e Vitarę pokazano podczas kwietniowego Poznań Motor Show, ale tam jej premierę przyćmiła konkurencja z Chin, która stawiła się w Poznaniu liczną reprezentacją i zdominowała targi. Obecnie model trafił do Warszawy, choć jedynie chwilowo, w jednym egzemplarzu, zaprezentowanym mediom motoryzacyjnym.

Suzuki e Vitara – większa od Vitary

Od tradycyjnej Vitary model elektryczny jest większy w każdym wymiarze. Ma 4 275 mm długości (długość Vitary to 4 175 mm), 1 800 mm szerokości (Vitara – 1 775 mm), 1 635 mm wysokości (Vitara – 1 610 mm). Rozstaw osi wynosi 2 700 mm (w Vitarze – 2 500 mm).

Wnętrze jest obszerne, w oczy rzuca się przede wszystkim deska rozdzielcza z dużych rozmiarów zintegrowanym wyświetlaczem (z dostępem do usługi Suzuki Connect, Apple CarPlay/Android Auto). W standardowym wyposażeniu znajdują się takie systemy wspierające kierowcę jak m.in. układ wczesnego reagowania w przypadku ryzyka zderzenia, tempomat adaptacyjny, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system utrzymujący pojazd na pasie ruchu, czy kamera 360 stopni.

W standardowym wyposażeniu wszystkich wersji wyposażenia Suzuki e VITARA znajduje się również pompa ciepła oraz system ogrzewania i chłodzenia baterii.

Suzuki e Vitara – napęd

e Vitara jest nie tylko pierwszym całkowicie elektrycznym SUV-em Suzuki, ale też pierwszym elektrycznym autem tej marki z napędem na cztery koła „Allgrip-e”, który jest rozwinięciem doskonale znanego z aut Suzuki napędu Allgrip.

Allgrip-e to elektryczny układ przeniesienia napędu na cztery koła za pomocą dwóch niezależnych e-osi. Dzięki niemu e Vitara umożliwia jazdę także z daleka od bitych dróg i pokonywanie lekkiego terenu.

Litowo-żelazowo-fosforanowe akumulatory mają pojemności 49 lub 61 kWh. W przypadku wersji z napędem na jedną oś auto jest wyposażone w silnik elektryczny o mocy 106 kW lub 128 kW. Wersja z napędem na 4 koła Allgrip-e generuje łącznie 135 kW, a moment obrotowy wynosi do 300 Nm.

Zasięg e Vitary wynosi, według danych producenta, od 345 do 346 km w przypadku wersji 49 kWh z napędem na jedną oś, 428 km w odmianie 61 kWh z napędem na jedną oś oraz 396–412 km w wersji 61 kWh z napędem na obie osie.

Ceny nowego modelu Suzuki nie są jeszcze znane, upublicznione zostaną w późniejszym terminie. W polskich salonach japońskiego producenta e Vitary można spodziewać się wczesną jesienią br.

Podziel się ze znajomymi