Ford Focus. Tak zmieniły się ceny kompaktu w ciągu pięciu lat
Ford Focus czwartej generacji to już doświadczony gracz. Samochód, który rynkową karierę rozpoczął w 2018 roku występował jako sedan, hatchback oraz kombi. Sprawdziliśmy o ile wyższe są obecne ceny pojazdu w stosunku do kosztów nabycia w 2020 roku.
Ford Focus to kompaktowy model o sportowej stylistyce. Takie postrzeganie dotyczy zarówno hatchbacka, jak i kombi. Potwierdzeniem rasowych aspiracji pojazdu są zastosowane jednostki napędowe. To prawda, że benzynowa miękka hybryda o mocy 125 KM czy diesle generujące kiedyś 120 KM, a dzisiaj 115 KM nie zapewniają oszałamiających osiągów, ale obok nich w ofercie jest jeszcze 280-konny Ford Focus ST X.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak bardzo zmieniły się ceny tych odmian od 2020 roku do dzisiaj. Uwzględniliśmy zarówno hatchbacki, jak i kombi, wybraliśmy różne specyfikacje wyposażeniowe, a w zależności od wersji silnikowej w zestawieniu znalazły się zarówno auta z manualnymi, jak i z automatycznymi skrzyniami biegów.
Pamiętajmy przy tym, że w między czasie samochód został poprawiony. To prawda, że Ford Focus czwartej generacji w sprzedaży pojawił się w 2018 roku, ale już trzy lata po debiucie pojazd doczekał się modernizacji. Zatem w naszym zestawieniu porównujemy wersję sprzed odnowienia z modelem poliftingowym.
Ford Focus nie jest pierwszym modelem, w przypadku którego zweryfikowaliśmy zmiany cen w okresie pięciu lat. Wcześniej zrobiliśmy to do konkurentów w postaci Skody Octavii, Toyoty Corolli oraz Volkswagena Golfa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid – zelektryfikowane 125 KM
Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 125 KM, z 6-stopniową, manualną skrzynią, z nadwoziem typu hatchback i ze specyfikacją Titanium w 2020 roku kosztował 94 700 zł. Minęło pięć lat i w obecnym cenniku tak samo skonfigurowany pojazd kosztuje 119 850 zł. Tym samym wzrost ceny wyniósł 26,56 proc.
Pozostajemy przy takim samym silniku i identycznej wersji wyposażeniowej, ale zmieniamy nadwozie na kombi. Tym razem w przeciągu pięciu lat cena zakupu wzrosła z 98 700 zł na 122 850 zł. Zatem obecnie klienci muszą zapłacić za auto o 24,47 proc. więcej.
W dalszym ciągu weryfikujemy zmianę cen 125-konnej, miękkiej hybrydy, ale tym razem pod lupę bierzemy wersję wyposażeniową Active X. W 2020 roku tak skonfigurowany hatchback został wyceniony na 100 500 zł, a obecnie Ford życzy sobie za niego 124 750 zł.
Z tego wynika, że wzrost kosztów zakupu wzrósł o 24,13 proc. W przypadku kombi cena wzrosła ze 105 800 zł na 127 7500 zł. To oznacza wzrost o 20,75 proc. To niedużo w porównaniu z dotychczasowymi wyliczeniami dla tej wersji silnikowej.
Ford Focus 1.5 EcoBlue – przesiadamy się do diesla
Jest 2020 rok, a w salonie stoi Ford Focus 1.5 EcoBlue o mocy 120 KM. To diesel łączony jest z 8-stopniową, automatyczną skrzynią, który w wersji Titanium X i z nadwoziem typu hatchback kosztuje 113 500 zł.
Po pięciu latach samochód nadal jest w ofercie, ale teraz jest to odmiana Titanium, a jednostka napędowa generuje 115 KM. Z kolei cena wzrasta do 136 800 zł czyli o 20,53 proc. W przypadku kombi wzrost cen wyniósł 17,63 proc. – było 118 850 zł, a jest 139 800 zł.
A gdyby tak kupić diesla z bogatszym wyposażeniem Active, które po pięciu latach przeobraziło się w Active X? Za takiego Forda Focusa w wersji hatchback w 2020 roku trzeba było zapłacić 115 950 zł, a dzisiaj jego cena to 139 200 zł czyli o 20,05 proc. więcej. W przypadku kombi koszty zakupu zwiększyły się ze 119 950 zł na 142 200 zł – wzrost o 18,55 proc.
Ford Focus 2.3 EcoBoost ST X – kompakt na sportowo
Ford Focus 2.3 EcoBoost ST X ma pod maską 4-cylindrowy benzynowy silnik generujący 280 KM. Do wyboru jest wersja z 6-stopniową, manualną skrzynią (420 Nm) lub 7-biegową przekładnią automatyczną (415 Nm). Samochód rozpędza się do setki po 5,8 s, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h.
Za hatchbacka z ręczną skrzynią w 2020 roku trzeba było zapłacić 147 950 zł, a obecnie jego cena to 168 400 zł. To oznacza wzrost kosztów zakupu tylko o 13,82 proc. Jednak mamy jeszcze lepszą informację. Okazuje się bowiem, że w przypadku kombi wzrost ceny wyniósł mniej – 11,84 proc. To dlatego, że auto kiedyś kosztowało 153 250 zł, a obecnie koszty zakupu to 171 400 zł.
Ford Focus – dobre ceny na koniec kariery
Zestawienie cen Forda Focusa z 2020 roku i z 2025 roku pokazuje, że samochody nie musiały w tym okresie zdrożeć drastycznie. W dodatku znacznego wzrostu cen udało się uniknąć, pomimo tego, że mamy do czynienia z modelami sprzed liftingu oraz po modernizacji.
Kierowcy zainteresowani kupnem kompaktowego Forda Focusa muszą pospieszyć się, bowiem auto będzie oferowane w Europie do jesieni 2025 roku. Jednocześnie nie przewiduje się wprowadzenia kolejnej generacji auta, którego pierwsze wydanie w sprzedaży było od 1998 roku.