Toyota Corolla. Czy zdrożała tak bardzo, jak uważają klienci?
Toyota Corolla to najchętniej kupowany w Polsce nowy samochód osobowy. Od 2018 roku w sprzedaży jest już dwunasta generacja kompaktowego, japońskiego modelu. Sprawdziliśmy, jak bardzo zmieniły się ceny pojazdu od 2020 roku do dzisiaj. Zweryfikowaliśmy sytuację w przypadku wersji hybrydowych z nadwoziami: hatchback, sedan oraz kombi.
Toyota Corolla to wyjątkowy samochód, bowiem pod tą nazwą auto dostępne jest już od 1966 roku. Oczywiście pojazd ewoluował, zmieniały się wersje silnikowe i nadwoziowe oraz generacje. Obecnie w sprzedaży jest już dwunaste wydanie japońskiego kompaktu.
Według danych przeanalizowanych przez IBRM Samar w 2024 roku na Toyotę Corollę zdecydowało się 29 471 kierowców, a tymczasem Skodę Octavię, która zajęła wówczas drugie miejsce kupiło 19 266 osób. Najniższy stopień podium zajęła Toyota Yaris Cross – 15 612 sprzedanych egzemplarzy.
Toyota Corolla wciąż na topie
Początek 2025 roku w dalszym ciągu należy do Toyoty Corolli. W okresie styczeń-marzec samochód nabyło 5791 polskich kierowców. Drugą pozycję w dalszym ciągu okupuje Skoda Octavia – 4621 dostarczonych aut, a na trzecim miejscu wylądowała Toyota C-HR – 4527 sprzedanych sztuk.
Przedstawiliśmy już, jak bardzo zdrożała do dzisiaj Skoda Octavia w porównaniu z 2020 rokiem, czyli od czasu pandemii koronawirusa. Teraz czas na zweryfikowanie sytuacji w przypadku Toyoty Corolli.
W naszym zestawieniu porównaliśmy wyłącznie wersje hybrydowe. Pojazdy występowały jako hatchback, sedan bądź kombi i z trzema specyfikacjami: Comfort, Executive oraz GR Sport. W analizie uwzględniliśmy cennikowe wartości bez żadnych rabatów.
Toyota Corolla – na początek słabsza hybryda
Toyota Corolla 1.8 Hybrid o mocy 122 KM (benzyniak – 98 KM, silnik elektryczny – 72 KM), z nadwoziem hatchback i ze specyfikacją Comfort kosztowała w 2020 roku 98 900 zł. Minęło kilka lat i Toyota Corolla 1.8 Hybrid (też hatchback i również w wersji Comfort) kosztuje 127 900 zł, a zatem koszty nabycia wzrosły o 29,32 proc. Jednak uwaga! Teraz jest to już 140-konna hybryda, w której wykorzystano 98-konną, benzynową jednostkę oraz elektryczny silnik produkujący 95 KM.
Toyota Corolla to dowód na to, że wysokość wzrostu cen wynika m.in. z wybranej wersji nadwoziowej. Takie same silniki i wersje wyposażeniowe, ale tym razem nadwozie typu sedan. W 2020 roku auto kosztowało 100 900 zł, a obecnie trzeba za nie zapłacić 123 900 zł. To oznacza wzrost ceny o 22,79 proc.
Jeszcze inna sytuacja jest w przypadku Toyoty Corolli 1.8 Hybrid kombi. Kiedyś pojazd kosztował 102 900 zł, a obecnie trzeba za niego zapłacić 131 900 zł. To oznacza wzrost kosztów zakupu o 28,18 proc.
Toyota Corolla – czas na bogatsze wyposażenie
Pozostajemy przy takich samych wersjach silnikowych i nadwoziowych, ale specyfikacja wyposażeniowa zmienia się na Executive. Okazuje się, że ma to duży wpływ na wzrost cen.
Hatchback kosztował w 2020 roku 120 400 zł, a w 2025 roku – 160 900 zł. Tym samym wzrost ceny wyniósł 22,79 proc. Identyczny wynik dotyczy sedana, za którego w 2020 roku trzeba było zapłacić 116 400 zł, a obecnie to wydatek 148 900 zł.
Toyota Corolla 1.8 Hybrid kombi ze specyfikacją Executive zdrożała bardziej niż pozostałe wersje nadwoziowe. W 2020 roku taki pojazd kosztował 124 400 zł, a obecnie trzeba za niego zapłacić 167 900 zł czyli o 28,18 proc. więcej.
Toyota Corolla – zwiększamy moc
Przeanalizowaliśmy już sytuację w przypadku Toyoty Corolli 1.8 Hybrid, a teraz czas na odmianę 2.0 Hybrid. W tym przypadku należy się pewne wyjaśnienie dotyczące mocy układu oraz zastosowanych benzynowych i elektrycznych silników.
W 2020 roku układ hybrydowy generował łącznie 184 KM, a taka moc wynikała z zastosowania 152-konnego benzyniaka oraz elektrycznej jednostki produkującej 109 KM. Wraz z rokiem modelowym 2023 łączna liczba koni mechanicznych wzrosła do 196. Wprawdzie w dalszym ciągu korzystano z benzyniaka o mocy 152 KM, ale za to elektryczną jednostkę wzmocniono do 113 KM.
Toyota Corolla – mniej koni mechanicznych
Wreszcie na 2025 rok modelowy zdecydowano się na obniżenie mocy. Od tego czasu układ hybrydowy generuje 178 KM. W dalszym ciągu pod maską pracuje 113-konny silnik elektryczny, ale moc benzyniaka zredukowano do 133 KM.
Toyota Corolla 2.0 Hybrid z nadwoziem typu hatchback i ze specyfikacją Executive (184 KM) w 2020 roku kosztowała 129 400 zł. Za tak samo skonfigurowany samochód (178 KM) w 2025 roku trzeba zapłacić 170 900 zł, a zatem wzrost ceny wyniósł 22,79 proc.
W przypadku odmiany kombi różnica w cenie wyniosła 28,18 proc. W 2020 roku pojazd kosztował 133 400 zł, a obecnie jest za 177 900 zł. Jak widać obecnie musimy zapłacić więcej za mniejszą liczbę koni mechanicznych
Toyota Corolla – dodajemy trochę sportu
Toyota Corolla 2.0 Hybrid występuje ze stylizowaną rasowo specyfikacją GR Sport. Za hatchbacka w tej postaci w 2020 roku trzeba było zapłacić 128 900 zł, a aktualny cennik podaje kwotę 165 400 zł. Czyli wzrost kosztów zakupu wyniósł 22,79 proc. W przypadku kombi trzeba obecnie zapłacić o 28,18 proc. więcej, bo cena wzrosła ze 132 900 zł do 171 400 zł.
Przedstawione zestawienie pokazuje, że wysokość wzrostu cen Toyoty Corolli uzależniona jest z dużej mierze od popularności danej odmiany. W efekcie wzrost kosztów zakupu można podzielić na dwie grupy – pojazdy, które w ciągu pięciu lat zdrożały o prawie 23 proc. i samochody, za które obecnie musimy zapłacić o około 28-29 proc. więcej.