Skoda Octavia Sportline - diesel nadal atrakcyjny
Średnia ocena9
9Śr. ocena
Ten czeski kompakt od wielu lat jest prawdziwym bestsellerem na wielu rynkach, w tym w Polsce. Skoda Octavia jest póki co odporna na elektromobilność, a jedna z ciekawszych wersji oferowana jest z dieslem 2.0 TDI 150 KM.
Choć kompaktowa Octavia produkowana jest od 1996 roku, mało kto dziś pamięta lub wie, że Skoda produkowała model o tej nazwie już w latach 1959-1971. Współczesna Skoda Octavia została opracowana po przejęciu przez niemiecki koncern Volkswagen i technicznie spokrewniona jest z modelem Golf. I tak już pozostało do dziś, że każda kolejna generacja Octavii korzysta z rozwiązań technicznych aktualnej dla siebie generacji kompaktowego Volkswagena.
Octavia nr 4 pojawiła się na rynku w 2020 roku i na wielu rynkach, w tym w Polsce, odnosi ogromne sukcesy sprzedażowe. Modernizacja z 2024 roku jest zatem niewielka, bo co tu dużo zmieniać w aucie, które jest prawdziwym bestsellerem. Octavię FL 2024 rozpoznamy przede wszystkim po nieco zmienionych przednich reflektorach.
Skoda Octavia – silniki, moc
Opisywany model oferowany jest z silnikami benzynowymi i opartymi na nich tzw. miękkimi hybrydami (MHEV) oraz z jednostkami wysokoprężnymi. Gamę otwiera silnik 1.5 TSI 115 KM i jego wersja MHEV, jednym z najczęściej wybieranych jest 150 konny silnik 1.5 TSI oraz zelektryfikowana odmiana mild hybrid. Najmocniejszy silnik benzynowy 2.0 TSI 265 KM zarezerwowany jest dla flagowej wersji RS. Na uwagę zasługuje też Octavia z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI oferowana w dwóch wariantach mocy: 115 oraz 150 koni mechanicznych.
Skoda Octavia – wymiary, funkcjonalność
Chętni na kompakt z czeskiego Mlada Boleslav do wyboru mają wersję hatchback oraz kombi. Odmiana hatchback nie jest tutaj jednak krótko ucięta za tylną osią jak niemiecki kuzyn, czyli Golf hatchback, a przypomina bardziej sedana, jednak z pokrywą bagażnika otwieraną razem z szybą. To bardzo praktyczne rozwiązanie, w przeszłości często określane przez producentów aut jako liftback.
Wymiary Skody Octavii hatchback wynoszą: 4698 mm długości, 1829 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2686 mm. Standardowa pojemność bagażnika to imponujące w tej klasie 600 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy dysponujemy przestrzenią bagażową o pojemności 1555 litrów. Wersja kombi ma bagażnik o pojemności 640/1700 litrów.
Skoda Octavia – wrażenia z jazdy
Czwarta generacja Octavii to bardzo dopracowane i całkiem ładne auto. Testowy egzemplarz w kolorze metalizowanym Błękit Race, z 18-calowymi, błyszczącymi felgami ze stopów lekkich Vega Aero Black wygląda dynamicznie i sportowo. Potwierdzają to osiągi auta, które w tej wersji ma maksymalny moment obrotowy 360 Nm, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 228 km/h. Osiągi owe na papierze nie czynią może z Octavii wyścigówki, jednak to całkiem żwawe auto, a przede wszystkim bardzo oszczędne. Według WLTP średnie zużycie wynosi 4,7 l/100 km i udało nam się to potwierdzić podczas jazd testowych. Najniższy wynik spalania, jaki odnotowaliśmy, to 4 l/100 km, przy prędkościach dozwolonych podczas jazdy w terenie zabudowanym, jednak poza miastem, czyli bez częstego zatrzymywania się czy redukcji biegów przez skrzynię automatyczną. To naprawdę świetne wyniki.
Skoda Octavia – cena
Chętni na Octavię hatchback w bazowej specyfikacji Essence, z podstawowym silnikiem benzynowym 1.5 TSI 115 KM z manualną skrzynią sześciobiegową, muszą dysponować kwotą co najmniej 103 500 zł. 150-konna odmiana benzynowa z przekładnią manualną, w wersji Selection kosztuje 129 500 zł, a Sportline 144 700 zł. Octavia Sportline 2.0 TDI 150 KM kosztuje wyjściowo 170 300 zł, a testowany przez nas egzemplarz z wyposażeniem dodatkowym wyceniony został na 195 850 zł. Dla porównania – topowa odmiana, czyli Octavia RS 2.0 TSI 265 KM DSG kosztuje od 174 tys. zł.
Skoda Octavia – podsumowanie
Octavia to w Polsce prawdziwy hit. Według danych IBRM Samar w całym 2024 roku to drugi najczęściej wybierany w naszym kraju model (19 903 szt.), po królowej rynku, czyli Toyocie Corolli (28 885 szt.). Sukces Octavii nie dziwi, gdyż choć nie ma jak Corolla w pełni hybrydowej wersji, nadrabia relatywnie atrakcyjnymi cenami, mnogością wersji wyposażenia i silnika oraz – co bardzo ważne – postrzegana jest jako auto o jakości Volkswagena. Octavia, podobnie jak jej rywalka Corolla to auto bardzo lubiane we flotach, a także świetna propozycja na taksówkę.
Także klienci indywidualni, zwłaszcza rodziny z dziećmi, bardzo lubią Octavię, zwłaszcza z nadwoziem kombi, oferującym największy bagażnika w segmencie kompaktów. W naszej opinii wielki sukces rynkowy Skody Octavii jest w pełni zasłużony, a 150-konny diesel 2.0 TDI świetnie pasuje do tego auta, nawet w erze coraz bardziej postępującej elektromobilności. Octavia ma wiele zalet i naprawdę trudno cokolwiek jej zarzucić. Zaprojektowanie kompaktowej Skody pod masowy gust sprawdziło się i od wielu lat Octavia zajmuje wysokie pozycje w rankingach popularności i atrakcyjności.
Konfigurator Skody Octavii znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek