Dacia Bigster – trochę więcej niż Duster
Średnia ocena7.3
7.3Śr. ocena
Dla jednych jest tylko rozciągniętym Dusterem, dla innych całkiem nowym i większym modelem. Jednak, jak nie patrzeć, Dacia Bigster to pełnoprawny, kompaktowy SUV, dobrze wyposażony i wyceniony. W naszym teście Bigster z miękką hybrydą i napędem 4x4.
Przymiarki do wprowadzenia do oferty SUV-a nieco większego niż bestsellerowy Duster, Dacia robiła od lat, a prototyp Bigstera mieliśmy okazję zobaczyć już 3 lata temu. Dacia Bigster oficjalnie została zaprezentowana jesienią ub.r., a do sprzedaży trafiła w I kwartale 2025 roku.
Dacia Bigster – wymiary, funkcjonalność
Największy model Dacii ma 4570 mm długości, 1812 mm szerokości i 1706 mm wysokości, a rozstaw osi ma 2704 mm. Prześwit mierzy 219 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 550 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1853 litrów. Dla porównania – mniejszy o klasę Duster ma rozstaw osi krótszy o zaledwie 47 mm, auto jest krótsze o 227 mm, a bagażnik - mniejszy jedynie o 33 litry.
Dacia Bigster – silniki, moc
Podstawowy napęd stosowany w Dacii Bigster to benzynowa jednostka o pojemności 1.2 litra TCe, osiągająca moc 140 KM oraz bazująca na niej wersja dwupaliwowa ECO-G, czyli z fabryczną instalacją gazową. Dla osób zainteresowanych napędem 4x4 przewidziano także silnik 1.2 TCe, jednak w tym wariancie ma on 130 KM. Benzynowe silniki Bigstera mają układ miękkiej hybrydy (MHEV). Najmocniejszy Bigster napędzany jest przez klasyczną hybrydę 1.8 o mocy 156 koni mechanicznych i ma bezstopniową przekładnię Multi-mode.
Dacia Bigster – cena
Nabywcy Bigstera muszą zarezerwować w budżecie co najmniej 99 900 zł na auto w bazowej wersji Essential, z silnikiem 1.2 TCE 140 KM lub 101 400 zł za wariant ECO-G, czyli z instalacją gazową. Bigster 4x4 ze 130-konną miękką hybrydą (MHEV) to wydatek od 111,5 do 129,0 tysięcy złotych (Extreme). Hybrydowy Bigster 1.0 156 KM kosztuje od 124 900 zł (Expression) do 133 tys. zł (Journey).
Dacia Bigster – wrażenia z jazdy
Zanim zadebiutował jesienią ub.r., pojawiały się spekulacje, że Bigster będzie miał dodatkowy trzeci rząd siedzeń. Producent nie zdecydował się jednak na taki wariant i słusznie, gdyż ma już w ofercie siedmiomiejscową wersję Joggera. Bigster natomiast, choć wizualnie wydaje się dużo większy od Dustera, jest jednak dość wąski i trzeci rząd siedzeń pogorszyłby funkcjonalność. A tak powstał całkiem wygodny, kompaktowy SUV ze sporym bagażnikiem i dużą ilością miejsca na nogi w drugim rzędzie. Model dobrze się sprawdzi jako auto dla rodziny 2+2, której nie zabraknie miejsca wewnątrz kabiny ani na bagaże.
Rumuński SUV z domieszką francuskiej krwi jest solidnie wykonany, choć plastiki użyte do wykończenia wnętrza są raczej twarde. Fotele, pokryte ekologiczną skórą, są dosyć wygodne i nie męczą podczas dłuższych podróży. Kierowcom o większych gabarytach przeszkadzać jednak może szeroka konsola środkowa, przez co miejsca na prawą stopę jest mniej i operowanie gazem i hamulcem staje się nieco niekomfortowe. Także kąt, pod jakim umieszczono pedał gazu jest dość niefortunny i podczas jazdy w korku zdarza się, że drętwieje stopa.
Plusem jest natomiast czytelny i intuicyjny system info-rozrywki, który zastosowano już wcześniej w Dusterze III. Dużym atutem Bigstera 1.2 TCe 130 KM jest niewielki apetyt na paliwo – auto pali średnio ok. 6,1l/100 km. Minusem tej wersji są natomiast osiągi – auto wydaje się ociężałe, a sprint do setki – 11,2 sekundy – wydaje się trwać wieczność. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Jednak 130-konny Bigster 1.2 TCe to raczej auto do spokojnej jazdy, a wyprzedzanie w trasie z prędkościami powyżej 100 km/h bywa uciążliwe i stresujące.
Dacia Bigster – podsumowanie
Kawał przyzwoicie wykonanego, dobrze wyposażonego i rozsądnie wycenionego auta, które sprawdzi się jako wóz rodzinny, ale do spokojnej jazdy. Tak można jednym zdaniem podsumować Bigstera 1.2 TCe. W naszej opinii napęd ten jest za słaby do modelu, a jeśli komuś zależy na lepszych osiągach, sugerujemy wersję hybrydową 1.0 156 KM. Bigster trafił do sprzedaży w niełatwym momencie, gdy rynek szturmowany jest przez kolejne chińskie marki i modele, również dobrze wyposażone i atrakcyjnie wycenione. Dla osób, które obawiają się jakości aut z Państwa Środka bądź ich przyszłej, trudnej do przewidzenia utraty wartości rezydualnej, Dacia Bigster z technologią i rozwiązaniami rodem z Renault, może okazać się bardziej bezpieczna i przewidywalna. Sceptycy mówią, że Bigster to jedynie rozciągnięty Duster. Nawet jeśli po części tak jest, Dacia oferuje kompaktowy SUV w cenie niewiele wyższej niż auta o klasę mniejsze. A to ogromny plus, zwłaszcza dla rodziny.
zdjęcia: Krzysztof Panek