Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1757924001188 3.0.14

Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4. To więcej niż SUV

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
16 Wrz '25
Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4. To więcej niż SUVŹródło: IBRM Samar

Dacia Bigster traktowana jest, jako SUV dla rodziny. Z pewnością takie postrzeganie nie jest chybione. Egzemplarz, który sprawdzamy podczas długodystansowego testu ma jeszcze atut w postaci napędu na wszystkie koła. W kolejnej części postanowiliśmy zweryfikować, czy 4x4 na klapie bagażnika to tylko dumny napis, czy wyrażenie możliwości terenowych pojazdu.

Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4, której test zapowiedzieliśmy na początku sierpnia musi wykazać się w różnych sytuacjach. Rumuński SUV udowodnił, że jego 130-konny benzyniak nie potrzebuje nadmiernych ilości paliwa. Auto zweryfikowaliśmy pod tym względem w trakcie szczegółowego testu spalania.

Dacia Bigster extreme mild hybrid 130 4x4Źródło: IBRM Samar

Teraz przyszedł czas na kolejny sprawdzian – jazdę terenową. Przed ta próbą braliśmy pod uwagę fakt, że nie mamy do czynienia z prawdziwą terenówką i nie liczyliśmy na wyjątkową dzielność podczas pokonywania bezdroży. W trakcie przejeżdżania przez wyboje i błotniste przeszkody auto okazało się…

Dacia Bigster – sprzedaż w okresie styczeń-sierpień 2025 roku

Chwila, chwila zanim przejdziemy do konkretów przekonajmy się, czy Dacia Bigster, która na polskim rynku zadebiutowała w 2025 roku zyskała przychylność kierowców. Najłatwiej będzie to zrobić na podstawie danych analizowanych przez IBRM Samar i zgromadzonych w aplikacji Mototrendy Pro+.

Dacia Bigster extreme mild hybrid 130 4x4Źródło: IBRM Samar

Wynika z nich, że w okresie styczeń-sierpień 2025 roku liderką wśród modeli rumuńskiej marki została Dacia Duster, na którą zdecydowało się 5772 klientów. Na drugim miejscu uplasowała się Dacia Sandero (3523 sprzedane egzemplarze), a na najniższym stopniu podium wylądowała Dacia Jogger (2406 szt.).

Dopiero na czwartej pozycji znalazła się Dacia Bigster, którą w omawianym okresie kupiło 1697 kierowców. Pamiętajmy jednak, że ten model do oferty trafił wiosną, a nie od początku 2025 roku. Na końcu stawki znalazła się elektryczna Dacia Spring (631 szt.).

Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4 – czy teren to jej rewir?

Początkowo ostrożnie pokonywaliśmy każdy kilometr szutrowej oraz błotnistej trasy. Nie działo się nic złego, więc zaczęliśmy zwiększać prędkość. I nadal nic. Auto sunęło niemal bez wstrząsów, zupełnie jakbyśmy jechali ulicą. Układ jezdny dzielnie radził sobie z pokonywaniem wzniesień oraz dużych dołów.

Dacia Bigster extreme mild hybrid 130 4x4Źródło: IBRM Samar

Właściwie to nie powinniśmy dziwić się dobrymi własnościami terenowymi testowanego auta. Przecież w poruszaniu się po bezdrożach pomaga m.in. odpowiednia konstrukcja nadwozia.

Nie dość, że ma ono krótkie zwisy, to jeździe poza ubitymi traktami sprzyjają kąty natarcia i zejścia wynoszące odpowiednio 24 stopnie oraz 21 stopni. To jeszcze nie koniec atutów, bowiem prześwit pojazdu to aż 220 mm.

Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4 – napęd wykorzystany na różne sposoby

Konstrukcja nadwozia to jedno, ale pamiętajmy, że testowany egzemplarz ma napęd na wszystkie koła. W dodatku wydajny napęd i to główny czynnik pozwalający na poruszanie się bez obaw nawet na wymagających bezdrożach.

Dacia Bigster extreme mild hybrid 130 4x4Źródło: IBRM Samar

Napęd 4x4 Terrain Control przydaje się nie tylko podczas jazdy w terenie, lecz także na śliskiej nawierzchni. Z pewnością większość kierowców, która decyduje się na Dacię Bigster Mild hybrid 130 4x4 częściej będzie mierzyć się z takimi warunkami niż z przeprawami przez błoto czy kamienie. Na szczęście dzięki kilku trybom jazdy samochód przygotowano na różne sytuacje.

Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4 – pięć trybów jazdy

Dacia Bigster extreme mild hybrid 130 4x4Źródło: IBRM Samar

AUTO – w zależności od przyczepności oraz prędkości jazdy moment obrotowy rodzielany jest automatycznie pomiędzy przednią i tylną osią

ŚNIEG – zapewnia optymalną przyczepność na śliskiej nawierzchni za sprawą odpowiedniego ustawienia systemu ESC i układu zapobiegającego poślizgowi kół

BŁOTO/PIASEK – idealny do poruszania się na piaszczystych drogach, czy na błocie

OFF-ROAD – idealny do jazdy w trudnym terenie z funkcją automatycznego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy przednimi i tylnymi osiami

ECO – właściwy rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami ma ograniczyć zużycie paliwa przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej przyczepności; w celu uzyskania, jak najniższego spalania tryb ingeruje także w pracę klimatyzacji i osiągi

Dacia Bigster mild hybrid 130 4x4, którą mamy okazję testować występuje ze specyfikacją Extreme (przegląd wersji silnikowych i wyposażeniowych na samar.pl). W tej postaci podczas podróżowania, przede wszystkim na bezdrożach, pomocą służy asystent zjazdu.

Dacia Bigster extreme mild hybrid 130 4x4Źródło: IBRM Samar

Układ, który jest aktywny na wszystkich biegach (łącznie ze wstecznym) działa w zakresie 0-30 km/h. Prowadzący nie musi ingerować w pracę hamulców, ani dodawać gazu, a jego jedynym zajęciem jest wyłącznie kierowanie.

Podziel się ze znajomymi