Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1758269668620 3.0.14

Lexus LBX znaczy więcej, niż jego protoplasta

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
15 Paź '25
Średnia ocena8
Lexus LBX znaczy więcej, niż jego protoplastaŹródło: IBRM Samar
8Śr. ocena

Tym małym modelem Lexusowi udało się jeszcze bardziej umocnić w segmencie premium, w którym w Polsce zajmuje 5. lokatę. Lexus LBX, choć bazuje na Toyocie Yaris Cross, jest jednak odrobinę większy i oferuje nieco inne doznania.

Lexus LBX CoolŹródło: IBRM Samar

Należąca do koncernu Toyota Motor Corporation marka Lexus została powołana do życia w 1989 roku. Początkowo Lexus mierzył w rynki Ameryki Północnej, jednak Japończycy szybko dostrzegli szansę na podbój Europy. Okazało się to strzałem w dziesiątkę, europejska sprzedaż Lexusa rośnie w siłę, w Polsce, według danych IBRM Samar, japońska marka zajmuje 5. miejsce w segmencie premium. Niewątpliwie przyczynił się do tego także najmniejszy model - LBX, będący jednocześnie jednym z najmniejszych aut luksusowych na rynku.

Lexus LBX CoolŹródło: IBRM Samar
Lexus LBX CoolŹródło: IBRM Samar

Lexus LBX – wymiary, funkcjonalność

Mały crossover Lexusa ma długość 4190 mm, szerokość 1825 mm i wysokość 1560 mm, przy rozstawie osi - 2580 mm. Toyota Yaris Cross, która także powstała na platformie TNGA, jest odrobinę krótsza, węższa i wyższa. Mały Lexus ma prześwit 220 mm, a jego pierwowzór 160 mm. Bagażnik LBX-a ma pojemność 322 litrów, a Yaris Cross 397 litrów, co tym bardziej pokazuje różnice w proporcjach obu aut.

Lexus LBX CoolŹródło: IBRM Samar

Lexus LBX – silnik, moc

Model LBX oferowany jest wyłącznie z jednym napędem. Jest to hybryda piątej generacji, oparta na trzycylindrowym silniku benzynowym 1.5 HSD (Hybrid Dynamic Force). Jednostka benzynowa o pojemności 1.5 litra, w połączeniu z silnikiem elektrycznym zapewnia łącznie moc 136 koni mechanicznych. Jest to układ samoładujący się, odzyskujący energię podczas hamowania. Auto oferowane jest z napędem na przednią oś, oraz w wariancie przenoszącym napęd na obie osie, o nazwie E-Four. Napęd Lexusa LBX współpracuje z bezstopniową skrzynią E-CVT.

Lexus LBX CoolŹródło: IBRM Samar

Lexus LBX – cena

Podstawowa wersja Lexusa LBX kosztuje 136 900 zł. Odmiana Elegant z przednim napędem wyceniona została na 161 300 zł, a dopłata do napędu E-Four wynosi 34 100 zł. Dobrze wyposażony Lexus LBX Relax to wydatek rzędu 169 200 zł, a Relax E-Four 204 400 zł. Topowa odmiana Vibrant Edition ma cenę 174 tys. zł, a z napędem na obie osie 209 900 zł.

Lexus LBX CoolŹródło: IBRM Samar

Lexus LBX – wrażenia z jazdy

Znając plusy i minusy Toyoty Yaris Cross, a do tych ostatnich zaliczyć można niestety słabe wyciszenie wnętrza, nie spodziewaliśmy się zbyt wiele po – jak uważaliśmy – jego wersji de luxe, czyli Lexusie LBX. Jakże miłe było więc nasze zaskoczenie, gdy mały Lexus okazał się całkiem innym autem, jakby nie mającym ze wspomnianym protoplastą niczego wspólnego. Lexus LBX jest bardzo przyjemnym samochodem, świetnie wyciszonym, z wnętrzem wykończonym wysokiej jakości materiałami, jak przystało na markę premium. Kto choć raz miał okazję nim jechać, ten wie, o co chodzi. Wątpliwości mieliśmy tylko, czy to crossover, czy raczej luksusowo wykończony hatchback segmentu B. Ale niech będzie – jest zwiększony prześwit i duże koła – więc wymóg zaliczenia do grupy crossoverów został spełniony. No cóż, przecież zaliczana do segmentu A Toyota Aygo Cross jest niby crossoverem.

Z uwagi na ilość miejsca w środku, zwłaszcza na tylnej kanapie oraz mały bagażnik, Lexus LBX niezbyt nadaje się na auto rodzinne. To raczej auto dla singla lub dla pary, z odpowiednio zasobnym portfelem. Samochód dla osób, które niekoniecznie chcą mieć jak najwięcej, za jak najmnie tylko szukają fajnego, doskonale wyposażonego i wysoko pozycjonowanego auta. Lexus LBX wygląda elegancko, choć skromnie i nie rzuca się bardzo w oczy, jak np. flagowy model RX, czy minivan LM. Jeśli chodzi o osiągi, Lexus LBX od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Ani to dużo ani mało, po prostu przeciętnie. Zaletą, jak to w przypadku aut z napędem hybrydowym, jest oszczędność – średnie spalanie wynosi według WLTP 4,3 l/100 km, a w naszym teście, w cyklu mieszanym niewiele ponad 5 l/100 km.

Lexus LBX CoolŹródło: IBRM Samar

Lexus LBX – podsumowanie

Model LBX nie jest raczej modelem do zadawania szyku, czy zwracania na siebie uwagi, choć z drugiej strony nie można mu zarzucić braku elegancji. Samochód ten ma raczej podnosić dobre samopoczucie użytkownika, że jeździ samochodem segmentu premium. To miejskie autko dla eleganckiej damy, raczej na wyjazd do teatru, niż do wożenia dzieci do szkoły (mało miejsca z tyłu). Wprowadzenie do oferty modelu LBX okazało się jednak dobrym ruchem. Pokazują to dane IBRM Samar, według których od stycznia do końca września br. Lexus sprzedał w Polsce ponad 11 tys. aut, w tym 2225 sztuk modelu LBX, który był drugim najchętniej wybieranym pojazdem tej marki, po modelu NX, zaliczanym do segmentu D premium. Nic dziwnego, bo Lexus LBX to dopracowane i dojrzałe auto, które oferuje dużo niż jego pierwowzór.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Lexus LBX I

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
7/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
9/10
Cena
6/10
Własności jezdne
9/10
Podziel się ze znajomymi