Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Toyota Yaris Cross na krańcu świata

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Darek BalcerzykDarek Balcerzyk
27 Paź '21 (aktualizacja 21 Mar '25)
Toyota Yaris Cross na krańcu świata

Wraz z debiutem wersji Cross, Toyota Yaris stanęła w szranki w jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów rynku motoryzacyjnego – SUV-ów klasy B. Yaris Cross ma sporo argumentów, by mocno w nim namieszać.

Wedle zapewnień producenta Yaris Cross został stworzony z myślą o europejskich klientach i opracowany w Europie. Podobnie jak Yaris w wersji hatchback, Cross powstaje w zakładach Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes, na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Z hatchbackiem łączy go również elektryczny napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji.

Toyota Yaris Cross "na krańcu świata"
Toyota Yaris Cross "na krańcu świata"

Toyota Yaris Cross - styl „dużego małego auta”

Już na pierwszy rzut oka widać, że Cross to… Yaris. Ta sama sylwetka, ten sam szelmowski wdzięk miejskiego bon vivanta. Jednocześnie na tle pozostałych wersji modelu Cross wyróżnia się mocniejszą stylistyką, która w zamierzeniach twórców ma zapewne ukazywać jego poważniejsze oblicze, pewną „twardość” pojazdu, tak cenioną przez miłośników SUV-ów. Powagi autu dodają wysoko poprowadzone boczne linie oraz koła o większej średnicy, nawet 18-calowe. Napakowany sterydami Yaris Cross urósł w stosunku do swego starszego brata: jest od niego o 95 mm wyższy (1 595 mm), 20 mm szerszy (1 765 mm) i 240 mm dłuższy (4 180 mm). Rozstaw kół pozostał niezmieniony (2 560 mm), ale prześwit zwiększył się o 25 mm do 170 mm. Mimo to, Cross pozostaje autem kompaktowym, co ułatwia manewrowanie nim nie tylko w miejskim ruchu.

Toyota Yaris Cross wyróżnia się mocniejszą stylistyką niż hatchback
Toyota Yaris Cross wyróżnia się mocniejszą stylistyką niż hatchback

Z przodu dolny i górny grill tworzą trapezoidalny kształt. Reflektory w wyższych wersjach są w technologii LED, mają pionowe światła do jazdy dziennej, a także z przeciwmgielne światła LED na rogach dolnego grilla. Od wersji Comfort z pakietem Style auto jest wyposażone także w technologię LED w lampach tylnych oraz w sekwencyjne tylne kierunkowskazy.

Wnętrze Yarisa Cross nawiązuje do tego, znanego już z Yarisa hatchbacka czwartej generacji. Wszelako kusi też nowymi elementami wykończenia na przednich słupkach, progach, konsoli centralnej, panelu drzwi i podłokietnikach. Pionowa konsola środkowa zawiera pokrętła do obsługi klimatyzacji i nawiewów; obok dźwigni zmiany biegów zgrupowano przyciski służące do obsługi auta, w tym selektor trybów jazdy oraz - w odmianach z AWD-i - włącznik napędu na cztery koła.

Wnętrze Toyoty Yaris Cross nawiązuje do tego, znanego już z Yarisa hatchbacka czwartej generacji
Wnętrze Toyoty Yaris Cross nawiązuje do tego, znanego już z Yarisa hatchbacka czwartej generacji

Yaris Cross jest oferowany w pięciu poziomach wyposażenia: Active, Comfort, Executive, Adventure oraz Premiere Edition. Kolorystyka auta obejmuje 9 lakierów oraz 12 dwukolorowych kombinacji z czarnym, złotym lub białym dachem.

Toyota Yaris Cross – funkcjonalność na każdym kroku

Konstruktorzy Toyoty Yaris nie poskąpili wysiłków, aby wyposażyć auto (podobnie jak w hatchbacku) w funkcje i systemy, które częściej spotykane są w modelach z wyższych segmentów. Już w podstawowej wersji Active samochód dysponuje m.in. systemem multimedialnym Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, USB, Apple CarPlay i Android Auto, usługami łączności Toyota Connected Car, pełnym pakietem systemów bezpieczeństwa czynnego (m.in. układem zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganiem kierownicy w razie ryzyka zderzenia, tempomatem adaptacyjnym oraz systemem automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall). W standardzie jest siedem poduszek powietrznych, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami.

Toyota Yaris Cross - system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD
Toyota Yaris Cross - system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD

Wyższa odmiana Comfort oferuje ponadto m.in. kamerę cofania, światła przeciwmgielne w technologii LED, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu; wersja Executive - system monitorujący martwe pole oraz układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania z funkcją automatycznego hamowania. Odmianę Adventure wyróżnia - oprócz układu hybrydowego i napędu na cztery koła AWD-i - dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, czarna podsufitka oraz tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Ta odmiana ma też system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można uzupełnić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami. Premiere Edition, czyli najwyższa wersja Yarisa Cross, wyposażona jest w otwierane bezdotykowo drzwi bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzaną tapicerkę z perforacją.

Toyota Yaris Cross ma spory, jak na tę klasę pojazdów, bagażnik
Toyota Yaris Cross ma spory, jak na tę klasę pojazdów, bagażnik

Bagażnik Crossa jest spory, ma 397 litrów pojemności (w odmianie 4x4 - 320 l.), a po złożeniu tylnych foteli zwiększa się on do 1 097 litrów w wersjach z napędem na przednią oś. Kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 lub 40:20:40. W wyższych wersjach wyposażenia dostępna jest podwójna podłoga bagażnika.

Toyota Yaris Cross - wyświetlacz HUD na przedniej szybie
Toyota Yaris Cross - wyświetlacz HUD na przedniej szybie

Jak większość współczesnych samochodów Yaris Cross ma na pokładzie bogaty zestaw układów bezpieczeństwa, m.in.: układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układem zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach oraz wspomaganiem kierownicy; tempomat adaptacyjny; asystenta utrzymywania pasa ruchu i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu; system rozpoznawania znaków drogowych; automatyczne światła drogowe lub (opcjonalnie) adaptacyjne światła drogowe z reflektorami Full LED. W wyższych wersjach samochód jest wyposażony w system monitorujący martwe pole, układ ostrzegający o ruchu poprzecznym w trakcie cofania, a także czujniki parkowania z funkcją detekcji przeszkód i automatycznego hamowania.

Toyota Yaris Cross z napędem hybrydowym
Toyota Yaris Cross z napędem hybrydowym

Toyota Yaris Cross – napęd hybrydowy i nie tylko

Yaris Cross wyposażony jest w napęd hybrydowy Toyoty czwartej generacji, który zadebiutował w Yarisie hatchback. Jego sercem jest trzycylindrowy, 1,5-litrowy silnik z linii Hybrid Dynamic Force o maksymalnej mocy 92 KM (68 kW) przy 5500 obr./min. Łączna moc układu hybrydowego (silnik benzynowy oraz silniki elektryczne) to 116 KM (85 kW). Według normy WLTP zużycie paliwa Yarisa Cross Hybrid z napędem na przód wynosi 4,4–5,0 l/100 km. Odmiana z napędem na cztery koła (AWD-i) osiąga 4,7–5,1 l/100 km paliwa. Bezemisyjna jazda możliwa jest przy prędkościach do 130 km/h.

Toyota Yaris Cross wśród pienińskich wigwamów
Toyota Yaris Cross wśród pienińskich wigwamów

Yaris Cross dostępny jest także z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 125 KM, współpracującym ze skrzynią CVT lub sześciobiegową skrzynią manualną. Według normy WLTP samochód spala w takiej konfiguracji od 5,7–6,2 l/100 km (od 6,0–6,4 l/100 km z CVT).

To, co wyróżnia Yarisa Crossa na tle wielu konkurentów z segmentu SUV-ów klasy B, to napęd na cztery koła (w wersji Adventure). W japońskim maluchu działa taki sam system elektrycznego napędu na wszystkie koła jak w RAV4 Hybrid. Rozdział napędu na koła przednie i tylne jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60 w zależności od warunków drogowych i stylu jazdy kierowcy. Przy stałej prędkości napęd trafia jedynie na koła przednie.

Oprócz standardowych trybów jazdy Toyota Yaris Cross oferuje także tryby „Trail” oraz „Snow”.
Oprócz standardowych trybów jazdy Toyota Yaris Cross oferuje także tryby „Trail” oraz „Snow”.

Oprócz standardowych trybów jazdy Cross oferuje także tryby „Trail” oraz „Snow”. Tryb „Trail” pomoże w sytuacjach, gdy jedno z kół nie ma kontaktu z podłożem; tryb „Snow” pozwala na bezpieczne ruszanie lub przyspieszanie na śniegu i lodzie.

Yaris Cross ma zawieszenie przednie z kolumnami MacPhersona, z tyłu zastosowano w modelu z napędem na przód system belek skrętnych, a w wersjach z napędem AWD-i zawieszenie wielowahaczowe, które umożliwia zamontowanie elektrycznego silnika przy tylnej osi.

Toyota Yaris Cross sprawdza się w mieście i poza nim
Toyota Yaris Cross sprawdza się w mieście i poza nim

Toyota Yaris Cross - jazda

Małe auta z definicji służą do sprawnego przemieszczania się po mieście. W przypadku Yarisa Crossa jest jednak inaczej, oferuje on kierowcy szersze spektrum przyjemności. Z powodzeniem służy jako środek transportu zarówno w mieście, jak i poza nim. Kabina auta jest zadziwiająco pojemna. Mogą nim wygodnie podróżować cztery osoby, a w bagażniku znajdzie się miejsce na ich bagaż.

Toyota Yaris Cross na pienińskim szlaku
Toyota Yaris Cross na pienińskim szlaku

Mieliśmy okazję testować Yarisa Crossa na górzystych serpentynach Pienin, gdzie sprawdzał się doskonale, nawet podczas dłuższych i krętych podjazdów, zachowując żwawość i dynamikę. Zaskakująco dobrze dawał sobie również radę po zjechaniu z asfaltu. Powiedzenie, że jego żywiołem są nieutwardzone szlaki byłoby oczywiście przesadą, ale też pokonywanie ich nie sprawia mu specjalnych kłopotów. Stosunkowo wysoki prześwit, niewielka waga auta oraz elektroniczny napęd AWD-i skutecznie wspomagały Yarissa Crossa w walce z pienińskimi bezdrożami wiodącymi „na kraniec świata”. Podczas krótkiej wyprawy w rejony nieco bardziej odległe od cywilizacji i zbawczej mocy asfaltu elektroniczny napęd AWD-i zdał celująco egzamin z utrzymania auta w ciągłym ruchu.

Stosunkowo wysoki prześwit, niewielka waga auta oraz elektroniczny napęd AWD-i skutecznie wspomagają Toyotę Yaris Cross w lekkim terenie
Stosunkowo wysoki prześwit, niewielka waga auta oraz elektroniczny napęd AWD-i skutecznie wspomagają Toyotę Yaris Cross w lekkim terenie

Oczywiście, Yaris Cross w żadnym wypadku nie jest mikro Land Cruiserem. Dla zatwardziałych miłośników off-roadu pozostanie jedynie „przyrodniczą ciekawostką”, ale dla większości użytkowników może stanowić na co dzień optymalne rozwiązanie, łączące w sobie zalety auta miejskiego i lekkiego pojazdu terenowego.

Toyota Yaris Cross łączy w sobie zalety auta miejskiego i lekkiego pojazdu terenowego
Toyota Yaris Cross łączy w sobie zalety auta miejskiego i lekkiego pojazdu terenowego

Toyota Yaris Cross - ceny

Premierowe ceny Yarisa Crossa w wersji Active w odmianie benzynowej z silnikiem o mocy 125 KM zaczynają się od 75 900 zł, zaś z napędem na przód, systemem hybrydowym o mocy 116 KM i skrzynią automatyczną E-CVT - od 89 900 zł,. Wersja Adventure (napęd AWD-i, system hybrydowy, skrzynia automatyczna E-CVT) kosztuje 126 900 zł. Cena wersji wyposażenia Premiere Edition wynosi 122 100 zł.

Toyota Yaris Cross ma szansę namieszać w segmencie B-SUV
Toyota Yaris Cross ma szansę namieszać w segmencie B-SUV

Toyota Yaris Cross - pozycja rynkowa, konkurenci, kiedy w sprzedaży?

Toyota Yaris od lat cieszy się w Polsce sporym powodzeniem, a Cross może tylko zwiększyć zainteresowanie polskich kierowców małym „japończykiem”. Według Toyoty w ciągu 3,5 miesiąca klienci w Polsce zamówili 1867 samochodów w ramach przedsprzedaży, bez jazdy próbnej. Z tej liczby większość, bo 59 procent, zarezerwowały osoby prywatne, a 64 procent to auta w wyższych wersjach wyposażenia. Dominującym napędem jest układ hybrydowy, który znalazł się pod maską 74 procent aut, zaś 33 procent ma napęd na cztery koła AWD-i, co zdaje się zadawać kłam twierdzeniom niektórych producentów o braku zainteresowania tego rodzaju napędem wśród klientów kupujących kompaktowe SUV-y czy crossovery. Auto jest już dostępne w ofercie polskich dealerów marki.

Toyota Yaris Cross jest już dostępna w ofercie polskich dealerów marki
Toyota Yaris Cross jest już dostępna w ofercie polskich dealerów marki

Yaris Cross będzie konkurował z autami klasy B SUV. To jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku. Jeszcze 10 lat temu zawierał tylko dwa modele, obecnie jest ich już 20, wśród nich takie auta, jak: Skoda Kamiq, Renault Captur, KIA Stonic, VW T-Cross, Hyundai Kona, Ford Puma, SEAT Arona, Nissan Juke, czy król segmentu – Dacia Duster.

Do mocnych stron Crossa należy z pewnością sprawdzony układ hybrydowy, napęd na cztery koła (którego część konkurentów w ogóle nie oferuje), przyjemne dla oka nadwozie, obszerne i dopracowane wnętrze, jakość wykonania. Czy to wystarczy, aby namieszał na rynku małych SUV-ów?

Konfigurator Toyota Yaris Cross znajdziesz w Autokatalog.pl.

Podziel się ze znajomymi