Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1758269668620 3.0.14

Audi Q5 2.0 TDI quattro. Diesel daje mu siłę

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
6 Paź '25
Audi Q5 2.0 TDI quattro. Diesel daje mu siłęŹródło: IBRM Samar

Producenci samochodów coraz częściej rezygnują z montowania silnika Diesla pod maskami swoich modeli. Tymczasem Audi Q5 w jednej wersji nadal występuje z jednostką tego typu. W teście sprawdzamy, jak spisuje się pojazd o mocy 204 KM, w którym napęd przekazywany jest do wszystkich kół za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów.

Diesel to zło? Okazuje się, że nie do końca, bowiem w przypadku niektórych modeli klienci nadal chętnie decydują się na wersje z wysokoprężnymi jednostkami pod maską. Dowód?

Według danych analizowanych przez IBRM Samar i zawartych w aplikacji Mototrendy Pro+ w okresie styczeń-wrzesień 2025 roku sprzedano w naszym kraju 3992 egzemplarze Audi Q5. To najpopularniejszy model niemieckiego producenta.

Audi Q5 TDI 2025Źródło: IBRM Samar

Wśród wydanych samochodów najwięcej, bo 2238 sztuk było diesli. Na drugim miejscu znalazły się benzynowe odmiany – 1482 sztuki, a na trzeciej pozycji uplasowały się hybrydy plug-in, na które zdecydowało się 271 polskich kierowców. Z salonów wyjechało jeszcze jedno Audi Q5 wyposażone w instalację LPG.

Audi Q5 2.0 TDI quattro – rasowo stylizowane

Audi Q5 2.0 TDI quattro wyposażone w opcjonalny, metalizowany niebieski lakier Navarra (4880 zł) nie wyróżnia się nadmiernie spośród innych SUV-ów. Wrażenie robi za to przednia część pojazdu. Potężna atrapa chłodnicy w połączeniu z dużymi wlotami powietrza w zderzaku nadają autu sportowy wygląd.

Audi Q5 TDI 2025Źródło: IBRM Samar

Tył z pasem świetlnym poprowadzonym przez całą szerokość nadwozia sprawia mniej spektakularne wrażenie. Wizerunek pojazdu uzupełniają czarne elementy: obramowanie bocznych szyb, relingi dachowe, obudowy lusterek, przyciemnione szyby i nakładki na nadkolach. Całości dopełniają efektowne, 21-calowe alufelgi.

Audi Q5 2.0 TDI quattro – gustownie, a do tego nowocześnie

Audi Q5 2.0 TDI quattro to model, który polubią rodziny. W dużej mierze to zasługa funkcjonalnego wnętrza. W obu rzędach wygodnych siedzeń wygospodarowano dużo miejsca na nogi oraz nad głowami, a podróż odbywa się na wygodnych fotelach ze świetnym podparciem z boku. Atutem pojazdu jest regularnie ukształtowany bagażnik o pojemności 520-1473 l. Nie jest to rekordowa objętość, ale w zupełności wystarczy do zapakowania urlopowego ekwipunku całej rodziny.

Audi Q5 TDI 2025Źródło: IBRM Samar

Atutem wnętrza jest także wykończenie materiałami wysokiej jakości. Każdy element prezentuje się ładnie, a do tego okazuje się miły w dotyku. W aucie wykorzystano skórzaną tapicerkę, a ponadto w kokpicie znalazły się aplikacje wykonane z fortepianowego lakieru, szczotkowanego aluminium oraz w optyce wanadu.

Audi Q5 TDI 2025Źródło: IBRM Samar

Audi Q5 2.0 TDI quattro to samochód przyjazny prowadzącemu. Może on cieszyć się z wygodnej pozycji za perfekcyjnie leżącą w dłoniach kierownicy. Pozytywnie oceniliśmy również czytelność cyfrowych wskaźników oraz widoczność we wszystkich kierunkach. Mniej przychylnie możemy wypowiadać się o obsłudze urządzeń pokładowych. Niektóre można aktywować dopiero po przebrnięciu przez skomplikowane menu.

Audi Q5 2.0 TDI quattro – diesel nie musi klekotać

Audi Q5 2.0 TDI quattro z 204-konnym, wysokoprężnym silnikiem nie jest modelem o sportowych aspiracjach, ale pozwala na sprawna jazdę także wtedy, gdy na pokładzie znajdzie się komplet pasażerów wraz z bagażem. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu samochód rozpędza się do setki po 7,4 s. Dobre przyspieszenie to nie tylko zasługa 204 koni mechanicznych, lecz także sprawnie przełączającej, automatycznej skrzyni biegów.

Audi Q5 TDI 2025Źródło: IBRM Samar

Podczas testu przekonaliśmy się, że Audi Q5 2.0 TDI quattro jest samochodem, który więcej frajdy sprawia ze spokojnego prowadzenia, a nie w trakcie dynamicznego przyspieszania. Auto porusza się z niebywałą lekkością, a podczas płynnej jazdy (także z dużą prędkością) można cieszyć się z ciszy panującej we wnętrzu. Do uszu jadących dociera tylko delikatny i miły dla ucha pomruk wysokoprężnej jednostki.

Audi Q5 TDI 2025Źródło: IBRM Samar

Jednak naszym zdaniem silnik powinien zadowalać się nieco mniejszymi ilościami paliwa. Producent obiecuje średnie zużycie oleju napędowego na poziomie 6,4 l/100 km. Tymczasem podczas sprawdzianu niezbędne okazało się 7,5 l na każde 100 km. Ponad litrowa nadwyżka to trochę za dużo.

Audi Q5 2.0 TDI quattro – sportowo lub komfortowo

Testowany samochód miał na pokładzie adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie (10 260 zł). Dzięki niemu można było wybierać pomiędzy nastawami komfortowymi lub sportowymi. Po aktywowaniu pierwszej opcji układ jezdny idealnie niwelował niedoskonałości nawierzchni.

Audi Q5 TDI 2025Źródło: IBRM Samar

Gdy zdecydowaliśmy się na jazdę ze sportowym ustawieniem zawieszenie wyraźnie usztywniało się, a samochód perfekcyjnie wpisywał się w każdy, nawet ciasny zakręt. Co istotne podczas takiego podróżowania karoseria nie miała tendencji do nadmiernych przechyłów. Precyzyjne prowadzenie to także zasługa bezpośrednio pracującego układu kierowniczego.

Audi Q5 2.0 TDI quattro to wydatek minimum 247 600 zł. Jednak testowany egzemplarz miał znacznie bogatsze wyposażenie w porównaniu z bazowym wydaniem niemieckiego SUV-a z silnikiem Diesla. W efekcie dokupione opcje podwyższyły koszty zakupu pojazdu do 384 230 zł.

Podziel się ze znajomymi