Audi Q5 – akt trzeci
Od prawie 17 lat Audi Q5 jest jednym z najpopularniejszych SUV-ów średniej wielkości. W tym czasie sprzedano na świecie ponad 2,7 mln sztuk modelu. Najnowsza, trzecia generacja bestsellerowego auta trafiła już do sprzedaży w Polsce.
Kompaktowy crossover niemieckiego producenta samochodów segmentu premium produkowany jest od 2008 roku. Historycznie to drugi SUV Audi po Q7. W roku 2012 zadebiutowała odmiana hybrydowa - pierwsza w segmencie premium SUV. W kolejnym roku do gamy Q5 dołączył wariant SQ5 z silnikiem benzynowym 3.0 TFSI o mocy 354 KM.
Audi Q5 drugiej generacji miało swą premierę pod koniec 2016 roku. W porównaniu do poprzednika auto przeszło gruntowne zmiany stylistyczne. Z przodu zyskało podłużne reflektory i spory grill, pozostałą część nadwozia zdobiły przetłoczenia eksponujące nadkola, z tyłu pojawiły się masywniejsze lampy. Stało się dłuższe od poprzednika, za to od niego niższe.
W połowie 2020 roku model przeszedł lifting nadwozia, kabiny pasażerskiej i podzespołów technicznych. Otrzymał wówczas nowe wkłady LED w reflektorach oraz inny kształt atrapy chłodnicy. Tylne lampy zostały przemodelowane i połączone chromowaną poprzeczką. W kabinie pojawił się ekran dotykowy o przekątnej 10 cali. Wprowadzono też nowe kolory lakieru oraz zmodernizowano jednostki napędowe. W tym samym okresie zadebiutowała bardziej sportowo stylizowana odmiana Q5 Sportback, wyróżniająca się niżej poprowadzoną linią dachu.
Audi Q5 po raz trzeci
Po ośmiu latach produkcji, w 2024 roku, Audi Q5 drugiej generacji zostało zastąpione modelem generacji trzeciej. To pierwszy model SUV zbudowany na platformie Premium Combustion (PPC), przeznaczonej dla samochodów z napędem konwencjonalnym, z wzdłużnie montowanymi silnikami spalinowymi, oraz napędzany silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w technice MHEV plus.
Dla przeciętnych miłośników samochodów zmiany dokonane w nadwoziu są tyleż subtelne, co mało widoczne. Dla miłośników modelu są one zapewne całkiem wyraźne. Sylwetkę auta charakteryzują wysoko poprowadzone przetłoczenie boczne, łączące przednie oraz tylne światła. Taki zabieg optycznie wydłużył auto. Linia, która biegnie nad progiem przez nadkola do tylnego zderzaka ma nadać karoserii dynamicznego wyglądu.
Grill typu Singleframe został umieszczony wyżej niż w poprzednim modelu. Obok niego znajdują się pionowe wloty powietrza. Pod osłoną Singleframe jest spory wlot powietrza, który optycznie poszerza sylwetkę samochodu. W przypadku pakietu S line obramowania wlotów powietrza mają matowe, antracytowe detale przypominające chrom. Z tyłu, przez całą szerokość auta przechodzi trójwymiarowy pas świetlny. W zderzaki wkomponowano dyfuzor. Lokalizacja i kształt końcówek układu wydechowego zależą od wersji silnikowej modelu: dla silników Diesla to podwójna końcówka z lewej strony pod dyfuzorem; dla jednostek benzynowych - prostokątne końcówki po prawej i lewej stronie. Model S ma dwie podwójne końcówki.
Przy okazji zmiany generacyjnej Audi Q5 nieco urosło, nie za wiele, ale jednak. Obecnie mierzy 4 717 mm długości, 1 900 mm szerokości i 1 625-1662 mm wysokości. Auto jest dostępne w jednej z trzech wersji stylistycznych: podstawowej, advanced oraz S line oraz w jedenastu kolorach nadwozia.
To co najbardziej rzuca się w oczy wewnątrz kabiny, to „cyfrowa scena” w postaci wyświetlaczy Audi MMI przed kierowcą i pasażerem. Panoramiczny wyświetlacz ma zakrzywiony kształt i wykorzystuje technologię OLED; łączy 11,9-calowy wirtualny kokpit oraz 14,5-calowy ekran dotykowy. W opcji jest 10,9-calowy wyświetlacz dla pasażera, dzięki któremu może on korzystać z multimediów bez rozpraszania uwagi kierowcy, a także może wspomóc kierowcę na przykład w nawigacji.
Audi Q5 – MHEV z plusem
Obecnie wszystkie wersje Audi Q5 są wyposażone w technikę MHEV plus (w przyszłości mają być również hybrydy typu plug-in) z 48-woltową instalacją elektryczną, która wspomaga silnik spalinowy.
Audi Q5 jest dostępne w trzech wersjach silnikowych. Wszystkie współpracują z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią S tronic. Benzynowy silnik 2.0 TFSI dysponuje mocą 204 KM i maksymalnym momentem obrotowym 340 Nm. W tej odmianie Audi Q5 jest wyposażone w napęd na przednie koła (napęd na cztery koła quattro jest w opcji). Wysokoprężny silnik 2.0 TDI również zapewnia moc 204 KM (maksymalny moment obrotowy 400 – Nm). W tym przypadku Q5 jest oferowane tylko z napędem na cztery koła - quattro. Najwyższy obecnie dostępny model SQ5 ma silnik V6 TFSI o pojemności 3 l, mocy 367 KM i maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm .
W standardzie model jest wyposażony w stalowe zawieszenie. Za dopłatą jest dostępne sportowe zawieszenie (które jest w standardzie w wersji Audi SQ5). Wraz z zawieszeniem pneumatycznym dostępna jest adaptacyjna kontrola amortyzatorów.
Audi Q5 – systemy, systemy, systemy
Tradycyjnie Audi wyposaża swe auta w liczne systemy wspomagania kierowcy. W przypadku Q5 nie jest inaczej. W seryjnym wyposażeniu modelu znajdują się m.in.: asystent parkowania tyłem, tempomat i ogranicznik prędkości, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, czy asystent rozpoznającyosłabienie koncentracji i zmęczenie.
Na życzenie natomiast (czyli za dodatkową opłatą) dostępny jest adaptacyjny asystent jazdy plus. System wykorzystuje dane map o wysokiej rozdzielczości oraz obliczone w chmurze dane roju (tzn. z innych pojazdów) do wsparcia kierowcy w przyspieszaniu, utrzymywaniu prędkości i odległości od innych pojazdów, a także w prowadzeniu po pasie ruchu.
Sercem systemu audio uznanego producenta Bang & Olufsen jest wzmacniacz kontrolujący 16 głośników o łącznej mocy 685 watów. System zawiera, dostępną na żądanie (za dopłatą) funkcję redukcji szumów, której celem jest kompensowanie niepożądanych hałasów wewnątrz samochodu.
Audi Q5 – pierwsze wrażenia
Nie bez przyczyny Audi Q5 jest jednym z najchętniej wybieranych SUV-ów średniej wielkości w Europie. Model znakomicie wpisuje się w trwającą od lat modę na SUV-y, oferuje dokładnie to, czego po nim może oczekiwać europejski klient (i nie tylko europejski, bo Audi Q5 jest produkowane w fabryce w Meksyku i cieszy się powodzeniem na rynku północno amerykańskim; a przynajmniej cieszyło się do momentu wprowadzenia przez rząd USA 25% cła na importowane samochody): praktyczne nadwozie typu SUV; wielkość nadwozia, która pozwala na swobodne podróże wakacyjne z rodziną i bagażem, ale w mieście nie czyni z auta olbrzyma z Brobdingnagu w krainie Liliputów; dopracowany napęd quattro na cztery koła; komfort i pewne prowadzenie typowe dla niemieckich samochodów segmentu premium; wysublimowaną technologię. Czy model trzeciej generacji ma te wszystkie zalety?
W zasadzie, tak. Najnowszy model Audi Q5 oferuje ewolucyjne zmiany, bez szokujących czy choćby zaskakujących rozwiązań. Po prostu ulepszone zostało w nim to wszystko, co należało ulepszyć, a efekt jest taki, że to nadal stare, dobre Audi, jakie znamy i lubimy. Tylko czy w obecnej sytuacji rynkowej to wystarczy?
W przypadku nowego Audi Q5 jestem nieco zawiedziony brakiem „efektu wow!”. W obliczu rosnącej konkurencji, szczególnie producentów z Kraju Środka, liczyłem, że producent „postara się bardziej”, oczaruje mnie swym nowym modelem, tak jak czynił to wielokrotnie już wcześniej i odskoczy rywalom. W końcu, to najlepiej sprzedający się model Audi (nie tylko) na polskim rynku, światowa lokomotywa niemieckiej marki.
Po kilkusetkilometrowej podróży, jaką odbyłem w towarzystwie Audi Q5, benzynowa wersja z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 204 KM pozostawiła po sobie pewien niedosyt. Być może związany on był z dość wysokim spalaniem (średnio 11,9 litra/100 km), a być może z zaskakująco wysokim poziomem hałasu dochodzącego z zewnątrz nawet przy prędkościach nieco wolniejszych niż autostradowe, a może z (subiektywnie odczuwanej) niewystarczającej dynamiki podczas przyspieszania.
Znacznie lepsze wrażenie zrobiła na mnie wersja z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI - od poziomu spalania (średnio 7,5-8,0 litrów na 100 km), przez wyciszenie kabiny i kulturę pracy jednostki napędowej, po dynamikę jazdy. Gdybym miał wybierać wyłącznie pomiędzy tymi dwiema odmianami (SQ5 to jednak zupełnie inna para kaloszy), Diesel z miękką hybrydą miałby u mnie większe szanse. Co jest o tyle dobrą informacją, że według importera właśnie ta wersja cieszy się największym zainteresowaniem potencjalnych klientów.
Audi Q5 – ceny
Audi Q5 to rasowy przedstawiciel aut segmentu premium i trudno spodziewać się, aby cena jego zakupu była niska. I nie jest. W najtańszej wersji, czyli modelu benzynowego z napędem na przednie koła, Audi Q5 kosztuje 224 tys. zł. Ta sama odmiana, ale z napędem quattro, została wyceniona na 234 tys. zł. Za Audi Q5 z silnikiem TDI oraz napędem quattro należy zapłacić co najmniej 247 600 zł. Najdroższa jest wersja SQ5, której cena zaczyna się od 368 200 zł.