Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747656872116 3.0.14

Ford Tourneo Custom – shuttle na miarę XXI wieku

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
19 Maj '25
Średnia ocena9.2
Ford Tourneo Custom – shuttle na miarę XXI wiekuŹródło: IBRM Samar
9.2Śr. ocena

Custom to średniej wielkości pojazd użytkowy, w gamie Forda wypełniający lukę między Tourneo/Transitem Connect, a dużym Transitem. W 2023 roku zadebiutowała druga generacja Transita Connect i jego osobowej wersji Tourneo. Postęp jest ogromny.

Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar

Nie sposób pisać o Fordzie Tourneo Custom, nie odnosząc się do dostawczej wersji Transit Custom, która posłużyła tutaj za bazę do stworzenia wersji osobowej. Tak jest zresztą ze wszystkimi Transitami, mniejszymi Courier i Connect również. Ford Transit i Tourneo Custom I generacji pojawiły się na rynku w 2013 roku. Pojazd dostawczy o ładowności jednej tony oraz bazujący na nim osobowy minibus typu shuttle dość szybko przyjęły się na wielu rynkach i odniosły duży sukces, stając się rywalami m.in. Volkswagena Transportera, Renault Trafica oraz vanów oferowanych przez Grupę Stellantis. Nic dziwnego, że pracując nad kolejną generacją inżynierowie Forda dali z siebie wszystko, aby powtórzyć sukces Customa.

Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar
Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar

W międzyczasie koncerny Ford i Volkswagen zawiązały współpracę w dziedzinie produkcji pojazdów dostawczych, w celu optymalizacji kosztów. W efekcie nowy Volkswagen Transporter T7 nie jest samodzielną konstrukcją marki z Wolfsburga, a klonem Forda Transita Custom. Obydwa bliźniacze modele powstają w zakładach Ford Otosan w Turcji, zaś z taśm fabryki Volkswagen Poznań, obok modelu Caddy, zjeżdża Ford Transit/Tourneo Connect. W RPA z kolei wytwarzany jest Volkswagen Amarok II, któremu bliżej do opuszczającego tę samą fabrykę Forda Rangera.

Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar

Ford Tourneo Custom – silniki, moc

Osobowa wersja Customa oferowana jest z dwoma silnikami diesla do wyboru: 2.0 EcoBlue 150 KM oraz 2.0 EcoBlue 170 KM. Klienci mają do wyboru także hybrydę typu plug-in (PHEV) opartą na silniku benzynowym o pojemności 2.5 litra, której łączna moc systemowa wynosi 232 konie mechaniczne. Ofertę uzupełnia wersja elektryczna o mocy 218 KM, z baterią o pojemności 64 kWh.

Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar

Ford Tourneo Custom – wymiary, funkcjonalność

Ford Custom oferowany jest w dwóch wersjach rozstawu osi – w wersji L1 mierzy on 3100 mm, zaś w wersji L2 3500 mm. Wariant L1 ma 5050 mm długości, 1999 mm szerokości i 1963 mm wysokości, zaś wymiary wersji L2 to odpowiednio: 5450 mm długości, a pozostałe wymiary bez zmian.

Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar

Custom w wersji L1, tj. z krótkim rozstawem osi, ma długość 5050 mm, 2148 mm szerokości i 1963 mm wysokości. Rozstaw osi w krótszej wersji L1 mierzy 3100 mm, a w przedłużonej 3500 mm. Długość wersji L2 to 5450 mm. Przestrzeń ładunkowa Transita Custom L1 wynosi 5,8 m3, a w wersji L2 6,8 m3. W porównaniu do pierwszej generacji Transit Custom II L1 jest dłuższy o 77 cm i ma rozstaw osi większy o 167 mm.

Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar

Ford Tourneo Custom – wrażenia z jazdy

W naszej redakcji gościł Ford Tourneo Custom w krótszej wersji L1. Egzemplarz testowy wyposażony był w dwulitrowy silnik wysokoprężny EcoBlue o mocy 170 koni mechanicznych, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Silnikowi temu nie brakuje mocy, a maksymalny moment obrotowy wynosi 390 Nm. Auto standardowo napędzaną ma przednią oś, jednak jest także wersja z napędem AWD. W porównaniu do poprzedniego Customa nastąpił ogromny postęp – auto (nawet w dostawczej wersji Transit Custom), prowadzi się jak osobowe. Na uwagę zasługuje także świetne wyciszenie kabiny pasażerskiej, dzięki czemu znacznie poprawił się komfort podróżowania Customem. Auto jest też dość ekonomiczne i w wersji ze 170 konnym dieslem i automatem, w cyklu mieszanym średnio spala ok. 8 l/100 km.

Ford Tourneo Custom Titanium X 320 L1Źródło: IBRM Samar

Ford Tourneo Custom – cena

Ford Tourneo Custom z krótszym rozstawem osi L1, w bazowej specyfikacji wyposażenia Titanium, z silnikiem 2.0 EcoBlue 150 KM i skrzynią manualną sześciobiegową kosztuje 244 499 zł. Atrakcyjna odmiana Active AWD 2.0 EcoBlue 170 KM z automatyczną skrzynią biegów kosztuje 289 936 zł. Przedłużona wersja L2 z jednostką 2.0 EcoBlue 170 KM i automatem, w wersji wyposażenia Titanium, to wydatek rzędu 264 364 zł, a Titanium X AWD 299 677 zł.

Ford Tourneo Custom – podsumowanie

Inżynierom Forda udało się wejść na poziom wyżej i zaoferować produkt znacznie lepszy, niż wcześniej. Naprawdę nie czuć, że bazą do stworzenia auta był pojazd dostawczy. Wyjdzie to na plus także nowemu VW Transporterowi i osobowej wersji Caravelle, które są w zasadzie klonami Customa. Już pierwsza generacja Customa okazała się na wielu rynkach bestsellerem. Druga generacja Tourneo Connect ma wszystko, aby powtórzyć sukces poprzednika i jeszcze zwiększyć jego popularność.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Ford Tourneo Custom II V710

Osiągi i ekonomia
10/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
9/10
Cena
7/10
Własności jezdne
10/10
Podziel się ze znajomymi