Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1758269668620 3.0.14

Skoda Superb PHEV – wygodna, praktyczna i oszczędna

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
14 Lis '25
Średnia ocena9
Skoda Superb PHEV – wygodna, praktyczna i oszczędnaŹródło: IBRM Samar
9Śr. ocena

Wśród marek z dawnego bloku wschodniego prawdziwe szczęście uśmiechnęło się w 1991 roku do Skoda Auto, gdy ta czeska marka trafiła w ręce Volkswagen Group. Dzięki niemieckiej technologii współczesne modele Skody to nowoczesne auta, a jednym z najpopularniejszych jest Superb.

Skoda Superb Hatchback PHEV TSI iV SportlineŹródło: IBRM Samar

Skoda Superb, mocno spokrewniona z Volkswagenem Passatem B5 z nadwoziem sedan, trafiła do produkcji w 2001 roku i wyglądała niczym nieco rozciągnięty protoplasta z Wolfsburga. Nazwa nawiązywała do luksusowego modelu Superb 640 z lat 1934-1942. Rok 2008 przyniósł drugą generację Superba, tym razem w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback wyglądający raczej jak sedan oraz bardzo praktyczna odmiana kombi. W latach 2015-2024 wytwarzana była trzecia generacja popularnego na wielu rynkach Superba, zaś od ubiegłego roku w ofercie czeskiej marki jest Superb IV generacji.

Skoda Superb Hatchback PHEV TSI iV SportlineŹródło: IBRM Samar
Skoda Superb Hatchback PHEV TSI iV SportlineŹródło: IBRM Samar

Skoda Superb – wymiary, funkcjonalność

Superb hatchback, czyli w tym przypadku wariant o wyglądzie sedana, ale z pokrywą bagażnika otwieraną wraz z tylną szybą, ma 4912 mm długości, 1849 mm szerokości i wysokość 1481 mm. Rozstaw osi mierzy 2841 mm. Superb ceniony jest między innymi za ogromny bagażnik o pojemności 645 litrów, który po złożeniu oparć tylnej kanapy można powiększyć do 1195 litrów. Dla porównania – odmiana kombi ma bagażnik o pojemności: 690/1920 litrów.

Skoda Superb Hatchback PHEV TSI iV SportlineŹródło: IBRM Samar

Skoda Superb – silniki, moc

Podstawowy napęd, z jakim oferowana jest Skoda Superb, to dobrze znana z różnych modeli Volkswagena jednostka 1.5 TSI 150 KM, uzupełniona o technologię MHEV, czyli układ tzw. miękkiej hybrydy. Inne benzynowe silniki, z jakimi występuje Superb, to: 2.0 TSI 204 KM oraz 2.0 TSI 265 KM. Dla amatorów diesla flagowy model Skody dostępny jest z dwulitrowym silnikiem TDI, w słabszej wersji 150-konnej i mocniejszej 193 KM. Jest także hybryda typu plug-in (PHEV), czyli ładowana z gniazdka, oparta na silniku benzynowym 1.5 TSI, o łącznej mocy systemowej 204 koni mechanicznych.

Skoda Superb Hatchback PHEV TSI iV SportlineŹródło: IBRM Samar

Skoda Superb – cena

Ceny Skody Superb zaczynają się od 143 500 zł za bazową wersję wyposażenia Essence, z podstawowym silnikiem 1.5 TSI 150 KM. Mocniejsza wersja 2.0 TSI 204 KM w topowej wersji Laurin & Klement (od nazwisk założycieli marki) kosztuje 197 400 zł. Od 195 850 zł zaczynają się ceny najmocniejszej wersji 2.0 TSI 265 KM 4x4 (wersja Selection), do 227 350 zł za topowy wariant Laurin & Klement. Diesel 150-konny to wydatek od 158 400 do 203 350 zł, a 193-konna wersja kosztuje od 175 400 do 220 350 zł. Superb iV, czyli z napędem hybrydowym typu plug-in, w bazowej specyfikacji wyposażenia Selection wyceniony został na 189 100 zł, dobrze wyposażona i atrakcyjna wersja Sportline to wydatek rzędu 194 200 zł, zaś flagowa wersja Laurin & Klement kosztuje 203 350 zł.

Skoda Superb – wrażenia z jazdy

Mieliśmy okazję sprawdzić, co oferuje Skoda Superb z hybrydowym napędem PHEV (plug-in) w wersji wyposażenia Sportline. Napęd ten oparty jest na benzynowej jednostce 1.5 TSI 150 KM, współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 85 KM, a elementem składowym jest bateria o pojemności brutto 25,7 kWh. Zasięg na prądzie według WLTP wynosi do 130 km podczas jazdy w mieście, jednak realnie średnio jest to raczej ok. 80 km. Napęd w Skodzie Superb z napędem PHEV przenoszony jest na oś przednią. Co ciekawe, niezależnie od źródła napędu, Skoda Superb oferowana jest wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów DSG, co ma istotny walor dla komfortu jazdy. Od 0 do 100 km/h hybrydowy Superb przyspiesza w 8,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Z jednej strony nie są to oszałamiające osiągi, z drugiej jednak wcale nie najgorsze i wystarczające do komfortowej, bezpiecznej i dość ekonomicznej jazdy – w końcu 204 konie mechaniczne to nie mało.

Skoda Superb Hatchback PHEV TSI iV SportlineŹródło: IBRM Samar

Superb w dobrze wyposażonej i dość eleganckiej wersji Sportline to dobra propozycja dla osób szukających kompromisu między komfortem jazdy, rozsądną ceną i zużyciem paliwa, które niekoniecznie chcą jeździć SUV-em. Choć na te ostatnie jest od lat moda, nie brakuje osób, które wolą auta o klasycznym wyglądzie limuzyny, a Superb przy swoich wielu walorach naprawdę może się podobać. Użytkownicy Superba PHEV na pewno docenią jego zużycie paliwa, które podczas jazdy w trybie hybrydowym wahać się może od 0,5 do 1,5 litra benzyny na 100 km, zaś przy rozładowanej baterii - średnio nieco powyżej 6 l/100 km. Do tego należy uwzględnić wyżej opisany zasięg, jaki daje energia zgromadzona w baterii, którą można uzupełnić nawet z domowego gniazdka.

Skoda Superb Hatchback PHEV TSI iV SportlineŹródło: IBRM Samar

Skoda Superb - podsumowanie

Elegancka linia nadwozia i przystępna cena sprawiają, że opisywany model często jest wybierany przez różnego typu instytucje jako reprezentacyjna limuzyna. Z kolei najmocniejsza odmiana 2.0 TSI 265 KM z napędem 4x4 to ulubione auto pościgowe polskiej drogówki, często nieoznakowane. Odmiana kombi, z uwagi na jeszcze większe niż hatchback walory praktyczne, doceniana jest jako auto rodzinne bądź pakowna taksówka. W zależności od wersji nadwozia i napędu, Skoda Superb może mieć wielorakie zastosowanie, co na przestrzeni lat i kolejnych generacji docenili klienci na wielu rynkach.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Skoda Superb IV

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
10/10
Cena
7/10
Własności jezdne
9/10
Podziel się ze znajomymi