Skoda Superb Scout 4x4: kombi „prawie” terenowe
Superb jest największym autem w gamie Skody. Na uwagę zasługuje szczególnie jego uterenowiona odmiana Scout z najmocniejszym silnikiem benzynowym.
Flagowy okręt Skody nie jest samodzielnym projektem czeskich inżynierów i pod względem konstrukcyjnym bazuje na Volkswagenie Passacie. Od 2015 roku na rynku jest Skoda Superb III, dostępna jako pięciodrzwiowy hatchback bądź kombi. W 2019 roku została poddana faceliftingowi oraz zmianom technicznym.
Styl
Czescy projektanci wykonali solidną robotę. Kombi z mocno pochyloną tylną szybą nadaje flagowej Skodzie szyku, zwłaszcza w bogato wyposażonej wersji Scout. Auto dobrze prezentuje się także dzięki 19 calowym aluminiowym felgom. Odmianę Scout rozpoznamy po nakładkach na zderzakach kojarzących się z uterenowionymi autami.
Wnętrze pojazdu jest eleganckie, głównie za sprawą tapicerki, która tworzy z intensywnym miedzianym kolorem nadwozia wizualną całość. Elegancję wnętrza mają podkreślać czarne wstawki „piano black”, umieszczone na kierownicy oraz przedniej konsoli. Interesująco wyglądają także srebrne lusterka.
Napęd
Pod maską testowego egzemplarza Skody Superb Scout znalazł się najmocniejszy w tym modelu silnik benzynowy rodem z Volkswagena Passata. Jednostka ta ma pojemność dwóch litrów i automatyczną, siedmiobiegową skrzynię DSG, a także napęd 4x4. Jej moc to obecnie 280 KM (wcześniej 272 KM), zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm (dawniej 350 Nm). Prędkość maksymalna Superba z opisywanym napędem, to 250 km/h zaś sprint od 0 do 100 km/h zajmuje autu 5,2 sekundy. Wersja Scout oferowana jest także z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 200 KM, współpracującym z automatem DSG i napędem na obie osie.
Funkcjonalność
Skoda Superb ma wielki bagażnik, w tej wersji aż o pojemności 660 litrów. Na wygodę podróżowania wpływają także spore rozmiary auta, które ma 4863 mm długości, 1864 mm szerokości, 1511 mm wysokości oraz rozstaw osi mierzący 2841 mm. Prześwit Scouta wynosi 175 mm, czyli o 34 mm więcej niż w zwykłej wersji modelu (141 mm).
Technologia
Jak większość współczesnych samochodów, największa Skoda oferuje wiele rozwiązań, które mają czuwać nad bezpieczeństwem podróżnych. Zaliczyć można do nich m.in. system Emergency Assistant, który interweniuje w przypadku, gdy kierowca przez dłuższy czas nie wykazuje żadnej aktywności. Wówczas auto przejmuje sterowanie kontrolując tor jazdy za pomocą aktywnego asystenta pasa ruchu. W ramach Emergency Assistant aktywny tempomat dostosowuje prędkość do poprzedzającego samochodu, a w razie nagłego hamowania również doprowadza do całkowitego zatrzymania Superba.
Jazda
Skoda Superb Scout, to kawał porządnego, dobrze wyposażonego i wygodnego samochodu. Trudno wskazać na jakiekolwiek słabości, zaś plusów jest bez liku. Rzeczą, która zasługuje na uwagę, jest umiarkowany apetyt pojazdu na paliwo. Według norm WLTP Superb Scout z silnikiem 2.0 TSI 280 KM i automatyczną skrzynią spala średnio 8,4 l/100 km. Nasze doświadczenia wskazują raczej na 9,6 l/100 km, przy spokojnej jeździe w cyklu mieszanym. Kiedy jednak wyżej i częściej będziemy kręcić mocny benzynowy silnik, bez problemu można osiągnąć nawet 12,5 l/100 km.
Oczywiście należy pamiętać, że Superb Scout, nawet z 280 konnym silnikiem, nie jest ani autem sportowym (choć przyspieszenie na poziomie 5,2 s. wstydu mu nie przynosi), ani terenowym (tu nawet wersja Scout nie pretenduje do tego miana, ale napęd 4Motion przydaje się również na asfalcie). Stanowi jednak bardzo dobre (jeśli nie wręcz: idealne) połączenie komfortu z praktycznością.
Koszty
Główni konkurenci rynkowi Skody Superb Scout, to m.in. Volkswagen Passat Alltrack oraz Opel Insignia Country Tourer. Z napędem benzynowym 2.0 280 KM z automatyczną skrzynią DSG i napędem na obie osie, to wydatek rzędu 180 300 zł, zaś egzemplarz testowy wyceniony został na 222 750 zł. Cena topowo wyposażonego Superba Scout jest niemal identyczna z kosztem zakupu pokrewnego technicznie Passata Alltrack (184 490 zł).

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Podsumowanie
Według danych IBRM Samar udział Skody Superb kombi w całej sprzedaży marki w Polsce w 2020 roku wyniósł 5,6 proc. W 2021 roku w okresie od stycznia do końca marca udział modelu kombi w sprzedaży Superba wyniósł 4,9 proc..
Nasze dane dobitnie pokazują, że atrakcyjna, uterenowiona odmiana Scout z najmocniejszym silnikiem benzynowym nie podbije polskiego rynku, choćby za sprawą wysokiej ceny, zaczynającej się od ok 180 tys. zł. A szkoda, to bo to porządne, wygodne i mimo rozmiarów zwinne auto, w dodatku bardzo praktyczne. Oferty sprzedaży Skody Superb znaleźć można w Autokatalog.pl.