Renault Master E-Tech – narzędzie dla kuriera
Średnia ocena7.8
7.8Śr. ocena
Czwarta generacja króla segmentu aut dostawczych zadebiutowała rok temu i godnie kontynuuje sukcesy poprzedników. W naszej prezentacji Renault Master E-Tech, czyli wersja elektryczna, ze specjalną zabudową kurierską.
Renault Master to jeden z najpopularniejszych w Europie samochodów dostawczych, produkowany od 1981 roku. W gamie Renault jest pozycjonowany wyżej niż Trafic. Czwarta generacja Mastera zadebiutowała w 2024 roku i godnie kontynuuje sukcesy poprzedników, będąc na niektórych rynkach, w tym na polskim, najczęściej wybieranym dużym pojazdem typu LCV (Light Commercial Vehicle), czyli o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Renault Master – silniki, moc
Podstawowymi napędami Mastera są oczywiście diesle, oferowane w tym modelu w wersjach od 105 do 170 koni mechanicznych. Zgodnie z modą na elektromobilność w ofercie jest także wersja elektryczna, nosząca nazwę E-Tech Long Range, z baterią o pojemności 87 kWh.
Renault Master – wymiary, funkcjonalność
Master oferowany jest w wielu wersjach, co powinno pozwolić zaspokoić potrzeby wszelkich użytkowników. W gamie modelu jest aż 20 wersji nadwoziowych, których pojemność waha się od 11 do 22 metrów sześciennych. Testowany przez nas Master miał nadwozie typu furgon 4-drzwiowy, w konfiguracji L3H2. Wymiary tej wersji wynoszą: 6311 mm długości, 2080 mm szerokości oraz 2500 mm wysokości. Rozstaw osi ma 4215 mm. Ten wariant Mastera zmieści 13 metrów sześciennych ładunku.
Renault Master z zabudową kurierską FR5 Sortimo
Egzemplarz testowy udostępniony naszej redakcji wyposażony był w specjalną zabudowę kurierską FR5 firmy Sortimo. Seryjnym elementem tej zabudowy jest podłoga o grubości 8 mm, zabezpieczona sklejką. Egzemplarz demonstracyjny miał ścianę grodziową z przesuwnymi drzwiami, które mają ułatwić kierowcy przemieszczanie się między kabiną, a częścią ładunkową.
Dla pasażera przewidziano niestety tylko mały, składany fotel w miejsce siedzenia fabrycznego, który wprawdzie zwiększa ilość miejsca w kabinie, jednak nie nadaje się na dłuższe podróże. Ściany i drzwi przestrzeni towarowej zabezpieczone zostały płytami polipropylenowymi, a zabudowę kurierską wyposażono w pasy transportowe do zabezpieczania ładunków. Dla zwiększenia komfortu pracy kuriera przestrzeń ładunkowa wyposażona została w dodatkowe oświetlenie LED. Wejście przez boczne drzwi przesuwne ułatwia stopień wysuwany ręcznie, zaś w tylnej części umieszczono stałe stopnie. Koszt takiej zabudowy wynosi 48 tys. zł. Na specjalne życzenie auto można doposażyć w akcesoria ProClick, czyli system różnych toreb i saszetek, z możliwością zamocowania ich do elementów nośnych zabudowy. Istnieje także możliwość montażu aluminiowego bagażnika dachowego oraz ocieplenia ścian części ładunkowej.
Renault Master – cena
Ceny Renault Master w specyfikacji Extra, z nadwoziem furgon 4-drzwiowy, w bazowej specyfikacji, z podstawowym 105-konnym dieslem 2.0 Blue dCi, zaczynają się od 166 665 zł, zaś tak samo wyposażone auto z napędem elektrycznym wycenione zostało na 291 510 zł. Master E-Tech Extra w przedłużonej wersji L3H2 kosztuje 292 986 zł.
Renault Master E-Tech – kurier długodystansowy
Master E-Tech, czyli z napędem elektrycznym, osiąga moc 143 koni mechanicznych. Pojemność baterii netto wynosi 87 kWh. Średnie zużycie zarówno według producenta, jak i naszych obserwacji, oscyluje wokół 24 kWh/100 km. W teorii powinno to pozwolić na przejechanie na jednym naładowaniu około 360 km, jednak jak to z elektrykami bywa, realnie jest to nieco mniej, nieco ponad 300 km. Warto zaznaczyć jednak, że Master E-Tech oferowany jest w Polsce w wersji Long Range, czyli ze zwiększonym zasięgiem, którego rywale mogliby francuskiemu pojazdowi pozazdrościć. Maksymalny moment obrotowy Mastera E-Tech to 300 Nm.
Renault Master – podsumowanie
Nazwa Master zobowiązuje, a francuski dostawczak jest niekwestionowanym królem segmentu ciężkich aut dostawczych. Najwięksi rywale to m.in. IVECO Daily, Mercedes Sprinter, Fiat Ducato oraz Ford Transit. Mocną pozycję w tym segmencie ma także Volkswagen Crafter i bliźniaczy MAN TGE oraz koncernowi kuzyni Fiata Ducato, czyli Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroen Jumper i ich japońska krewna Toyota Proace Max. Według danych IBRM Samar co piąty duży samochód dostawczy kupowany w Polsce, to właśnie Renault Master. To wielki sukces francuskiej marki, która od lat oferuje dobry produkt za rozsądne pieniądze i w wielu wariantach ładowności, mocy, czy zabudowy. Chapeau bas.
zdjęcia: Krzysztof Panek