Volvo EX90. Mocy zawsze pod dostatkiem
Volvo EX90 występuje w trzech wersjach mocy. W każdej z nich docenimy dobre osiągi, a w topowej odmianie można liczyć nawet na sportowe doznania. Do tego dochodzą baterie o dużej pojemności oraz zasięg, który wystarczy na więcej niż tylko na podróżowanie po mieście.
Volvo EX90 to topowy, elektryczny SUV w gamie szwedzkiej marki. Oprócz tego modelu w ofercie są jeszcze dwa SUV-y – Volvo EX30 oraz Volvo EX40. Ponadto elektryczne są także crossover Volvo EC40 oraz limuzyna Volvo ES90.
Volvo EX90 przedstawiliśmy już na stronie IBRM Samar. Taki samochód w topowej wersji silnikowej o mocy 517 KM użytkujemy w długodystansowym teście. Zanim jednak podzielimy się wrażeniami z jazdy tą wersją zobaczcie, jakie jeszcze można mieć odmiany silnikowe.
Volvo EX90 – trzy wersje mocy
Volvo EX90 w bazowej wersji Single Motor ma silnik o mocy 279 KM i napęd na tylne koła. W tej postaci pojazd rozpędza się do setki po 8,4 s. Kolejna wersja o mocy 408 KM ma już napęd na wszystkie koła (Twin Motor). Takie Volvo EX90 rozpędza się do setki po 5,9 s.
Wreszcie na szczycie gamy znajduje się nasz bohater. Volvo EX90 Twin Motor Performance z układem generującym 517 KM i aż 910 Nm! Pedał gazu w podłogę, samochód startuje bez chwili zwłoki, a jednocześnie plecy pasażerów są wbijane w oparcia foteli z potworną siłą.
Rozpędzanie jest tak dynamiczne, iż subiektywnie ma się wrażenie znacznie sprawniejszego uzyskiwania setki niż obiecywane przez producenta 4,9 s. Jest to tym bardziej zadziwiające, że mamy do czynienia z samochodem ważącym 2750 kg.
W trakcie jazdy Volvo EX90 ma się wrażenie niebywałej lekkości. Zupełnie jakby auto nie ważyło tak dużo. Ta lekkość dotyczy nie tylko zwiększania prędkości, lecz także prowadzenia na krętych drogach. Samochód zachowuje się na nich zwinnie, a nadwozie nie przechyla się nadmiernie – także wtedy, gdy dynamicznie pokonujemy łuki.
Volvo EX90 – zużycie prądu i zasięg
Volvo EX90 z topowym, 517-konnym napędem ma na pokładzie baterię o pojemności netto 107 kWh. Producent określił średnie zużycie energii na 20,6 kWh/100 km, a w mieście – 15,6 kWh/100 km. Z kolei zasięg według cyklu WLTP to 621 km, natomiast w trakcie miejskiej jazdy – 772 km.
No dobrze, ale dane fabryczne często odbiegają od rzeczywistych wartości. Większą część naszego sprawdzianu odbywaliśmy przy niskich temperaturach (czasami nawet poniżej zera). Poza tym podczas znacznej części testu podróże odbywaliśmy w pięć osób i z załadowanym bagażnikiem.
W efekcie zużycie prądu na trasie wyniosło 25-26 kWh/100 km, natomiast w mieście 17-18 kWh/100 km. Przy takim zapotrzebowaniu na prąd zasięg poza miastem to maksymalnie około 430 km, a w mieście – 630 km. To wprawdzie mniej niż obietnice podawane przez producenta, ale i tak wystarczająco, żeby autem odbywać dalekie podróże całą rodziną.
Volvo EX90 – tyle trzeba za niego zapłacić
Volvo EX90 z 517-konnym układem i w 7-osobowej wersji kosztuje minimum 479 900 zł, ale dotyczy to pojazdu ze specyfikacją Plus. Tymczasem testowany przez nas egzemplarz to topowa wersja Ultra, za którą producent życzy sobie 499 900 zł.
Z topową jednostką napędową można mieć też Volvo EX90 w 6-osobowej konfiguracji. Wówczas cena z wyposażeniem Plus wynosi 489 900 zł, natomiast na odmianę Ultra trzeba przygotować 509 900 zł. To najwyższa kwota widniejąca w cenniku Volvo EX90.