Nowy Citroen C3 Aircross już w Polsce
Citroen C3 Aircross zadebiutował w 2017 roku jako następca minivana segmentu B, Citroena C3 Picasso. W 2024 roku francuska marka zaprezentowała drugą generację C3 Aircross. Auto znacznie się zmieniło.
W 2017 roku grupa Stellantis wprowadziła na rynek dwa bliźniacze modele: Citroena C3 Aircross oraz Opla Crossland X. Co ciekawe, koncern ten miał już w ofercie inną parę crossover'ów segmentu B, jakimi są Peugeot 2008 i Opel Mokka. W 2024 roku, wraz z premierą drugiej generacji Citroena C3 Aircross nastąpiła zmiana koncepcji – bliźniaczym modelem nowego Citroena został Opel Frrontera. Jest to o tyle zaskakujące, że w przeszłości Opel Frontera był jednak prawdziwym samochodem terenowym.
Citroen C3 Aircross – silniki, moc
Podstawowym napędem stosowanym w Citroenie C3 Aircross jest trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 turbo, osiągający moc 102 koni mechanicznych. W gamie nowego C3 Aircross znalazła się także klasyczna hybryda oparta na ww. jednostce benzynowej. Citroen C3 Aircross 1.2 Hybrid dysponuje mocą 145 KM. Jest także wersja w pełni elektryczna z baterią o pojemności 44 kWh i silnikiem elektrycznym generującym moc 114 KM.
Citroen C3 Aircross – wymiary, funkcjonalność
Długość opisywanego modelu wynosi 4395 mm, szerokość 1795 mm, a wysokość 1660 mm. Rozstaw osi mierzy 2670 mm, prześwit ma 193 mm. W wersji pięcioosobowej standardowa pojemność bagażnika wynosi 460 litrów (w wersji 7-osobowej jest to zaledwie 40 litrów), a po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje przestrzeń przewozowa o pojemności 1600 litrów.
Citroen C3 Aircross – cena
Ceny Citroena C3 Aircross w bazowej wersji wyposażenia You, z podstawowym silnikiem 1.2 Turbo 102 KM i skrzynią manualną sześciobiegową, zaczynają się od 82 800 zł. Siedmioosobowa wersja z ww. jednostką napędową, w wersji bazowej You Pack Plus, wyceniona została na 96 500 zł. C3 Aircross w hybrydowej wersji o mocy 145 KM kosztuje 112 300 zł za wersję bazową You Pack Plus, zaś topowa odmiana Max kosztuje 119 700 zł. Ceny elektrycznego C3 Aircross mają rozpiętość od 120 800 zł (wersja You), do 137 700 zł za flagowy wariant Max.
Citroen C3 Aircross – wrażenia z jazdy
Nowy Citroen C3 Aircross jest dużo nowocześniejszy od poprzednika. Pudełkowate nadwozie wydaje się wąskie (auto jest tylko o 40 mm szersze od małego Citroena C3), jednak rozstaw osi 2670 mm (dłuższy od C3 o 130 mm) sprawia, że auto jest praktyczne i pojemne. Większy rozstaw osi docenią zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy, którzy mają naprawdę sporo miejsca na nogi, a także nad głową. Trzeci rząd siedzeń dostępny jest opcjonalnie, jednak powiedzmy sobie szczerze – w aucie o takich gabarytach dłuższe podróżowanie w ostatnim rzędzie byłoby delikatnie mówiąc niekomfortowe. To rozwiązanie doraźne, raczej na krótkie odcinki.
Nowy Citroen C3 Aircross prezentuje się nowocześnie i może się podobać, a przy tym jest rozsądnie wyceniony. Jeśli kogoś nie przekonuje logo z podwójnym szewronem, może kupić w zasadzie to samo auto z oznaczeniem Opel Frontera. Polskiej premierze nowego Citroena C3 Aircross towarzyszyła prezentacja odświeżonego, kompaktowego Citroena C4 oraz C4 X. Wisienką na torcie była także statyczna prezentacja kompaktowego SUV-a, Citroena C5 Aircross drugiej generacji.
Citroen C3 Aircross – podsumowanie
Choć niewielkich crossoverów, zaliczanych do segmentu B jest na rynku zatrzęsienie, niewielu dorównuje praktycznością nowemu Citroenowi C3 Aircross i bliźniaczemu Oplowi Frontera. Trzeciego rzędu siedzeń nie mają bowiem zwykle nawet o klasę większe auta segmentu C-SUV, a co dopiero małe auta. Z Citroenem C3 Aircross wszystko jest ok, jeśli myślimy o wersji 5-osobowej. Jeśli jednak ktoś myśli o dalekich podróżach tym autem w wariancie 7-osobowym, mógłby się rozczarować. Chyba, że chodzi np. o zawiezienie dzieci do szkoły, na krótkim odcinku – wówczas to auto dobrze się sprawdzi.
Alternatywą dla Citroena C3 Aircross może być Dacia Jogger, która ma rozstaw osi 2897 mm. Jogger w wersji 7-osobowej oferuje bagażnik o pojemności 160 litrów, a siedmioro pasażerów Citroena C3 Aircross musiałoby już trzymać bagaże na kolanach, więc rozwiązaniem jest w tym przypadku jedynie box dachowy. Wariant 5-osobowy będzie jednak dobrym rozwiązaniem zarówno dla małej rodziny, jak również jako drugie auto w rodzinie. Praktyczny, nowoczesny i rozsądnie wyceniony – taki jest nowy Citroen C3 Aircross.