Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1745584242814 3.0.14

Ford Transit Connect PHEV – idealny do miejskich dostaw

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
28 Kwi '25
Średnia ocena8.3
Ford Transit Connect PHEV – idealny do miejskich dostawŹródło: IBRM Samar
8.3Śr. ocena

Nazwa Connect wydaje się idealnie pasować do tego użytkowego modelu Forda z rodziny Transit, gdyż jest on modelem pomiędzy mniejszym Transitem Courier, a nieco większym Transitem Custom. Do oferty dołączyła właśnie wersja PHEV, czyli hybryda typu plug-in.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar
Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Transit z racji tego, że jest pojazdem dostawczym, czy jak by powiedzieli niektórzy „wołem roboczym”, nie wzbudza takich emocji jak Ford Mustang. W związku z tym wiele osób może nie wiedzieć, że historia Transita rozpoczęła się ponad 70. lat temu, gdy w 1953 roku zaprezentowany został model dostawczy Ford Taurus Transit. Przez wiele lat na rynku był tylko jeden Transit, dziś nazywany dużym Transitem, dwutonowym. Aktualna, szósta generacja modelu jest obecna na rynku od 2013 roku, jednak auta dostawcze starzeją się wolniej, a Ford sukcesywnie modernizuje i ulepsza swój bestseller segmentu aut dostawczych.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Z uwagi na rynkowe zapotrzebowanie na mniejsze auta dostawcze i użytkowe oraz rosnącą konkurencję, Ford po 2000 roku zaczął sukcesywnie rozbudowywać gamę modeli użytkowych. Aktualnie można mówić o całej rodzinie użytkowych Fordów, które w wersjach osobowych nazywają się Tourneo, zaś w dostawczych Transit oraz mają człon określający wielkość pojazdu. I tak, licząc od najmniejszego są to następujące modele: Transit/Tourneo Courier, Transit/Tourneo Connect, Transit/Tourneo Custom, a gamę zamyka tzw. duży Transit.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Transit Connect, wytwarzany od 2002 roku, początkowo był samodzielną konstrukcją Forda. Trzecia generacja modelu w wersji osobowej zadebiutowała w 2021 roku, jako klon Volkswagena Caddy i wytwarzana razem z nim w Poznaniu, zaś odmiana towarowa - Transit Connect - pozostała konstrukcją Forda aż do końca 2023 roku. Aktualnie dostawczy Transit Connect zjeżdża z taśm fabryki Volkswagena w Antoninku koło Poznania, co jest efektem szerszej współpracy obu koncernów w celu optymalizacji kosztów projektowania aut oraz ich produkcji. Przedstawiciele Forda nie lubią jednak, gdy o Transicie Connect ktoś ironicznie powie, że to Caddy.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Ford Transit Connect – silniki, moc

Nie ma co ukrywać, pokrewieństwo i miejsce produkcji sprawiło, że pod maskę Forda Transita Connect trafiły silniki wysokoprężne 2.0 TDI 102 oraz 122 KM rodem z Volkswagena Caddy. W przeciwieństwie do tego ostatniego, w ofercie Forda Connect nie znajdziemy jednostek benzynowych. Teraz w gamie napędowej Connecta zadebiutowała znana już z bliźniaczego modelu Caddy hybryda typu plug-in (PHEV), czyli ładowana z gniazdka. Hybryda ta oparta jest na silniku benzynowym 1.5, a łączna moc systemowa wynosi 150 koni mechanicznych.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Ford Transit Connect – wymiary, funkcjonalność

Wymiary Transita Connect z krótkim rozstawem osi, czyli L1 to: długość 4500 mm, szerokość 1185 mm i 1856 mm wysokości, zaś rozstaw osi ma 2755 mm. Wariant przedłużony, czyli L2, ma 4853 mm długości i mierzący 2970 mm rozstaw osi.\Jeśli chodzi o funkcjonalność, Transit Connect L1 dysponuje przestrzenią ładunkową o pojemności 3,1 m3, zaś przedłużony wariant L2 pomieści 3,7 m3 ładunku. Nowa wersja Transita Connect została wzbogacona o koncepcję FlexCab, czyli możliwość szybkiej modyfikacji kabin załogowych na ładunkowe.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Ford Transit Connect – wrażenia z jazdy

Pojazdy dostawcze z zasady są po to, by służyć do mniej lub bardziej ciężkiej pracy, a nie do tego, aby dawać przyjemność z jazdy. Transit Connect łączy w udany sposób obie te cechy i pokazuje, że jazda typowym wołem roboczym może być całkiem przyjemna i dość komfortowa.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Do naszej redakcji trafił Ford Transit Connect z hybrydowym napędem typu plug-in (PHEV). Fakt, że napęd ten nie jest konstrukcją Forda, a został przejęty od bliźniaczego modelu Caddy, w niczym amerykańskiej marce nie uwłacza, gdyż to dopracowana konstrukcja Volkswagena. Pojemność baterii brutto wynosi 25,7 kWh. Według producenta taka pojemność powinna pozwolić na przejechanie na prądzie do 119 km. Nawet jeśli jednak (jak to w testach drogowych bywa), auto pokona na prądzie dużo krótszy odcinek, powiedzmy 80 km, to jest to w dalszym ciągu lepszy wynik niż w przypadku wielu drogich aut osobowych z hybrydą typu plug-in.

Ford Transit Connect – cena

Connect L1 w bazowej wersji Trend, ze 102-konnym dieslem 2.0 Ecoblue (czy raczej TDI), z nadwoziem typu 4-drzwiowy furgon, kosztuje co najmniej 127 920 zł. Hybryda typu PHEV jest jednak sporo droższa. Testowany przez nas Transit Connect L2 z napędem hybrydowym, we flagowej wersji wyposażenia Limited, wyceniony został na 179 974 zł.

Ford Transit Connect Limited 1.5 PHEVŹrodło: IBRM Samar

Ford Transit Connect – podsumowanie

Rywali w segmencie kombivanów jest wielu, jednak oferta hybryd typu plug-in jest w zasadzie ograniczona do Volkswagena Caddy i bliźniaczego Forda Transita Connect. Rywale oferują modele z silnikami benzynowymi, dieslami, bądź z napędem elektrycznym. Z uwagi na relatywnie niewielkie zasięgi elektryków, niewystarczającą liczbę ładowarek oraz wysokie ceny aut elektrycznych, hybryda ładowana z gniazdka wydaje się być bardzo atrakcyjną alternatywą dla małego biznesu, firm które wykonują dowozy na krótkich dystansach lub tylko w mieście. Kombivan z hybrydą PHEV może bowiem zapewnić dzienne dostawy towarów przy użyciu prądu, zaś gdyby go zabrakło, nie ma ryzyka nie dotarcia do bazy z powrotem, jaka występuje w przypadku elektryków. Kierunek, jaki przyjęły marki Volkswagen i Ford, wydaje się bardzo rozsądną propozycją dla dostawców, kurierów i innego, miejskiego głównie biznesu.

Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk; zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Ford Transit Connect III V761

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
9/10
Cena
5/10
Własności jezdne
9/10
Podziel się ze znajomymi