Volkswagen Golf R jeszcze mocniejszy

Nowości
24 Mar '21
Zdjęcie autora publikacji Piotr Mieszkowski Piotr Mieszkowski
Volkswagen Golf R jeszcze mocniejszy   Źródło: Volkswagen

Nowy Golf R z silnikiem o mocy 320 KM i maksymalnym momentem obrotowym 420 Nm jest najsilniejszy w historii. Czy podbije rynek mocnych hot-hatch'ów?

Wersja R pojawiła się w szóstej generacji Golfa, zastępując wariant R32 (z trzylitrowym, 6-cylindrowym silnikiem i napędem na obie osie). Topowy wariant Golfa oferowany jest jako hatchback lub kombi. Golf R konkuruje w ramach koncernu z Seatem Leon Cupra i Audi S3. Cała trójka bazuje na tej samej platformie, silniku i wielu wspólnych podzespołach. Najmocniejszy Golf z napędem 4Motion zapewnia osiągi zapierające dech w piersiach, a przy tym zachowuje praktyczną użyteczność: jest w miarę przestronny i wygodny; jest też pierwszym modelem Volkswagena, który został wprowadzony na rynek z napędem na cztery koła 4Motion z systemem R Performance Torque Vectoring.

Źródło: Volkswagen

Pakiet R Performance

Tym, którym Golf R dostarcza zbyt mało emocji, podniesie je zapewne opcjonalny pakiet R Performance. Pozwala on na uzyskanie wyższej prędkości maksymalnej - 270 km/h. Pakiet R Performance obejmuje również większy spojler z tyłu, który zapewnia mocniejszy docisk tylnej osi, 19-calowe obręcze kół Estoril oraz dwa dodatkowe profile jazdy – Special (tryb Nürburgring) i Drift. Szybki dostęp do wyboru profilów jazdy umożliwia przycisk R umieszczony na kierownicy.

W profilu jazdy Drift Golf R zyskuje na nadsterowności: maksymalny możliwy moment obrotowy jest wtedy dostępny na kole, które znajduje się po zewnętrznej stronie zakrętu. System ESC, czyli elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, w profilu Drift jest standardowo ustawiony w trybie Sport, co oznacza, że stabilizacja toru jazdy uruchamia się bardzo późno. Niczym nieskrępowana jazda bokiem również jest możliwa – system ESC można całkowicie wyłączyć.

Zarówno w profilu jazdy Special, jak i Drift, praca skrzyni biegów została zoptymalizowana tak, aby utrzymać stałą wysoką prędkość obrotową silnika. Podczas pracy w trybie automatycznym dwusprzęgłowa przekładnia przełącza biegi w górę tak późno, jak to możliwe i redukuje je jak najwcześniej, aby zapewnić silnikowi możliwość płynnego rozwijania mocy.

Golf R – cena i pozycja w segmencie

Ceny Volkswagena Golfa R z pięciodrzwiowym nadwoziem hatchback zaczynają się w Polsce od 194 690 zł. Konkurencja w segmencie kompaktowych hot-hatchów jest silna, a zaliczają się do niej takie modele, jak m.in. Hyundai I30 N (moc 280 KM), Ford Focus ST (280 KM), Renault Megane R.S. Trophy (300 KM), Peugeot 308 GTi (262 KM), Honda Civic Type R (320 KM), a także spokrewnione technicznie z Golfem Cupra Leon (300 KM) oraz nowy model Cupra Formentor.VZ (310 KM).

Źródło: Volkswagen

Sprzedaż najmocniejszego Golfa w Polsce w ostatnich latach leci na łeb, na szyję. Według danych IBRM Samar w 2019 roku zarejestrowano 92 sztuki Volkswagena Golfa R, zaś w 2020 roku tylko 15 sztuk. Oprócz pandemii koronawirusa przyczyną spadku sprzedaży Golfa R może być także oczekiwanie potencjalnych klientów na nową generację R-ki. A jednak, jak mówią nasze statystyki w styczniu i lutym 2021 nie zarejestrowano w Polsce ani jednego Golfa R, choć od nowego roku auto jest w ofercie marki w najnowszym wydaniu. Szczegółowe informacje na temat oferty Volkswagena Golfa R są w Autokatalog.pl.

Tagi