Polonez – mija 20 lat od zakończenia produkcji legendy PRL-u
Dokładnie 20 lat temu Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie zakończyła produkcję historycznego Poloneza. Następca Fiata 125p wytwarzany był w różnych wersjach: od osobowej, przez ciężarowe, radiowozy, karetki, aż po auta rajdowe.
22 kwietnia 2002 roku Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie wstrzymała trwającą 24 lata produkcję Poloneza. Mimo, że model nie jest wytwarzany od 20 lat, nadal nie brakuje jego miłośników. Polonez stał się już autem klasycznym, poszukiwanym przez kolekcjonerów i pasjonatów. Im starszy, lepiej zachowany egzemplarz, tym wyższa jego cena. A chętnych na zakup nie brakuje.
FSO Polonez – historia
3 maja 1978 roku Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) na Żeraniu uruchomiła linię produkcyjną Poloneza, który był następcą Fiata 125p. W porównaniu do Polskiego Fiata 125p Polonez zyskał nowoczesną, jak na tamte czasy, linię nadwozia typu „hatch back”. Zwrócono też uwagę na aspekty bezpieczeństwa – dużą sztywność kabiny oraz odpowiednie strefy zgniotu z przodu i z tyłu auta. Początkowo do wyboru były silniki o pojemnościach 1300 i 1500 cm i mocy 67 KM, a w 1987 roku dodano silnik 1600 ccm o zwiększonej mocy do 87 KM. W 1988 roku do sprzedaży trafiła wersja użytkowa Poloneza o nazwie - Truck. W 1991 roku Polonez przeszedł gruntowną modernizację, zyskując wersję Caro z mocno odświeżonym nadwoziem. Od 1996 roku w sprzedaży dostępna była odmiana sedan – Atu. Rok później przeprowadzono ostatnią modyfikację Poloneza, wprowadzając modele Caro i Atu Plus. Polonez był eksportowany do 40 krajów.
Porównaj modele Polski Fiat 125p i Polonez za pomocą pięciu dostępnych opcji: widmo, obok, suwak, detale, triview. Narzędzie umożliwia również obejrzenie wnętrza obu modeli.
Od 1978 roku Polonez brał udział w sportach motorowych. W międzynarodowych rajdach zadebiutował FSO Polonez 2000 Rally, wyposażony w 2-litrową jednostkę o mocy 180 KM. Auto wystawiono również w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1979 i 1980 roku. Załogi które brały w nich udział to m.in. Andrzej Jaroszewicz i Ryszard Żyszkowski, Tomasz Ciecierzyński i Jacek Różański, Adam Smorawiński i Edwald Pauli. Kolejnymi sportowymi modelami producenta były: FSO Polonez 2500 Racing, FSO Polonez 2000 Turbo, FSO Polonez 1600C, FSO Polonez 1.5C Turbo.
Wśród produkowanych pojazdów nie zabrakło wersji specjalnych takich jak: karetki, radiowozy, a nawet wozy strażackie. Producent prezentował również liczne prototypy, m.in. przedłużanego Poloneza przypominającego limuzynę, trzyosiowego pick-upa, czy kampera.
Sprawdź zdjęcia 360 sylwetki oraz wnetrza przedłużanego Poloneza "Jamnik"
Mimo ciągłego rozwoju Poloneza, jego produkcję wstrzymano w 22 kwietnia 2002 roku. Auto można spotkać jeszcze na drogach nie tylko w Polsce. Według danych IBRM Samar obecnie w naszym kraju zarejestrowanych jest 40 910 egzemplarzy Poloneza, z czego 35 193 to modele osobowe, a 5 717 szt. to użytkowa wersja - Polonez Truck.
Sprawdź zdjęcia 360 wnętrza oraz sylwetki modeli FSO w AutoKatalog.pl.