Porsche 911 Carrera 4 GTS – niebezpiecznie kusi osiągami
Coupe
Model 911 znany także jako Carrera to jedna z ikon motoryzacji i chyba najbardziej znane Porsche na świecie. W tym artykule przybliżymy Porsche 911 Carrera 4 GTS z napędem na wszystkie koła.
Porsche 911 zadebiutowało w 1963 roku, zastępując model 356 i dziś jest jednym z najdłużej produkowanych modeli na świecie. To samochód – ikona motoryzacji, podobnie jak Ford T, czy Volkswagen Garbus. W latach 70. XX wieku Niemcy próbowali zastąpić 911-kę modelem 928, jednak ten drugi nie odniósł takiego sukcesu jak 911, które zresztą woleli klienci Porsche. Aktualna generacja Porsche 911 nosi symbol producenta 992 i w sprzedaży jest od 2019 roku.
Spis treści
Porsche 911 – silniki, moc
Gama jednostek napędowych stosowanych w Porsche 911 jest dość duża, podobnie jak wersji tego auta. Najmniejszy silnik w tym modelu to 3.0 385 KM (Carrera). Pozostałe silniki to: 3.0 450 KM (Carrera S i Carrera 4S). Motor 3.0 480 KM stosowany jest w wersji Carrera GTS i Carrera 4 GTS. Jednostka 4.0 510 KM napędza 911-kę GT3 i GT3 To ring, zaś 4.0 525 KM odmianę GT3 RS. Najmocniejsze silniki 3.7 580 KM montowane są w wersji Turbo, zaś topowy 3.7 650 KM w wariancie Turbo S 4x4.
Porsche 911 – wymiary, funkcjonalność
Auto sportowe ma ładnie wyglądać i być szybkie, a niekoniecznie funkcjonalne. Z dziennikarskiego obowiązku podajemy jednak wymiary Porsche 911 Carrera 4 GTS, jakie gościło w naszej redakcji. Długość auta wynosi 4533 mm, szerokość 1852 mm, wysokość 1303 mm, zaś rozstaw osi mierzy 2450 mm.
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Masa własna pojazdu wynosi 1560 kg. W związku z tym, że auto ma silnik umieszczony centralnie, projektantom udało się wygospodarować miejsce na dwa niewielkie bagażniki, z których tylny ma 264 litry pojemności, zaś przedni 132 litry. Auto oferowane jest z nadwoziem coupe oraz cabrio, w tym drugim wariancie także jako Targa, czyli ze zdejmowanymi elementami dachu.
Porsche 911 – osiągi
Porsche 911 Carrera 4 GTS 4x4, jakie mieliśmy okazję testować, wyposażone było w sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie typu bokser, o pojemności trzech litrów, z dwoma turbosprężarkami. Moc tej jednostki wynosi 480 KM, a maksymalny moment obrotowy to aż 570 Nm. Od 0 do 100 km/h takie skonfigurowane Porsche 911 przyspiesza w 3,3 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 309 km/h.
Porsche 911 – cena
Ceny Porsche 911 992 z nadwoziem coupe zaczynają się od 611 tys. zł za wersję Carrera 3.0 385 KM. Wariant Carrera S 3.0 450 KM ze skrzynią manualną o 7 przełożeniach kosztuje 686 tys. zł, zaś Carrera 4S 4x4 724 tys. zł. Testowany egzemplarz, czyli Porsche 911 Carrera 4 GTS 4x4 3.0 480 KM to wydatek rzędu minimum 883 tys. zł. Wariant 911 GT3 4.0 510 KM wyceniony został na 1 mln 23 tys. zł, zaś flagowa wersja Porsche 911 Turbo S 4x4 3.7 650 KM kosztuje 1 mln 249 tys. zł.
Porsche 911 – podsumowanie
Fanów motoryzacji nie trzeba przekonywać, że Porsche 911 to klasa sama w sobie i świetne, sportowe auto, o pięknej od zawsze linii nadwozia. Alternatywą dla Porsche 911 Carrera 4 GTS 4x4 może być nieco tańsze Porsche 718 oraz m.in. Jaguar F-Type, Maserati GranTurismo, BMW serii 8, czy Lexus LC. Jednak to modele, które nie są na rynku tak długo, jak różne generacje Porsche 911 i które być może nigdy nie staną się ikonami światowej motoryzacji, jak słynne Porsche Carrera.
Konfigurator Porsche 911 znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała