Skoda 1000 MB (1964), czyli hit zza żelaznej kurtyny

Ciekawostki
6 Mar '23
Rafał Żaglewski
Źródło: Skoda

We współczesnej motoryzacji samochody z silnikiem zamontowanym z tyłu stanowią rzadkość. Jednak w latach 60-tych była to wiodąca konstrukcja. Konstrukcja, którą zaadaptowała do swojej gamy produktowej również i czechosłowacka Skoda, wówczas pozbawiona jeszcze dostępu do technologii Volkswagena.

Skoda 1000 MB powstała w konfiguracji tylnonapędowej z silnikiem umieszczonym za kabiną pasażerską oraz samonośną konstrukcją nadwozia, które miało 4,17 m długości, 1,62 m szerokości oraz 1,39 m na wysokość. Auto było wyposażone m.in. w indywidualnie składane siedzenia oraz 220-litrowy bagażnik, pod którym wygospodarowano miejsce na koło zapasowe.

Przed rozpoczęciem seryjnej produkcji poddano model marki Skoda żmudnym testom wytrzymałościowym. W 1962 roku pięćdziesiąt egzemplarzy prototypowych pokonało łącznie około 1,6 mln kilometrów. Na cykl testowy składały się m.in. jazdy w skrajnie niskich temperaturach w ZSRR, jak i w upale i kurzu górskimi szlakami Kaukazu.

Źródło: Skoda
Oficjalna premiera Skody 1000 MB miała miejsce 21 marca 1964 roku

Czterocylindrowy silnik OHV o pojemności 998 cm3 chłodzony był cieczą, dostarczając 37 KM. W połączeniu z umiarkowaną masą własną pojazdu (755 kg) przełożyło się to na średnie zużycie paliwa w granicach 7-8 l/100 km. Prędkość maksymalna sięgała 120 km/h. W 1968 roku inżynierowie podnieśli moc silnika do 43 koni mechanicznych.

Prezentacja 360°

Skoda Octavia Hatchback

Pokaż prezentację 360°

Co zasługuje na podkreślenie, od kwietnia 1964 do sierpnia 1969 roku powstało łącznie około 443 000 egzemplarzy Skody 1000 MB. Ponad połowa z tej puli trafiła na eksport, m.in. do takich krajów jak Nowa Zelandia oraz Australia.

Tagi