Audi Q7 55 TFSI quattro - zawodnik wagi ciężkiej

Testy i prezentacje
4 Lis '24
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Model Q7 zadebiutował w 2005 roku, jako pierwszy SUV marki Audi. Do dziś pozostał także największym SUV-em tej niemieckiej marki. Sprawdziliśmy, co oferuje wersja S Line z 340-konnym silnikiem TFSI.

Audi Q7 to duży, luksusowy SUV zaliczany do klasy E premium. Pierwsza generacja modelu, technicznie spokrewniona z Porsche Cayenne i Volkswagenem Touaregiem, wytwarzana była w latach 2005-2015. Druga generacja ma już swoje lata, gdyż produkowana jest od 2015 roku. W 2024 roku Audi Q7 przeszło modernizację.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

Audi Q7 – silniki, moc

Flagowy SUV spod znaku czterech pierścieni oferowany jest z silnikami benzynowymi 3.0 55 TFSI 340 KM oraz opartymi na nim hybrydami typu plug-in (PHEV): 3.0 55 TFSI e 394 KM oraz 3.0 60 TFSI e 490 KM. Benzynowa jednostka 4.0 TFSI 507 KM zarezerwowana jest dla usportowionej wersji SQ7. Opisywany model oferowany jest także z silnikami wysokoprężnymi: 3.0 45 TDI 231 KM oraz 3.0 50 TDI 286 KM.

Źródło: IBRM Samar

Audi Q7 – wymiary, funkcjonalność

Wymiary Audi Q7 wynoszą: 5063 mm długości, 1970 mm szerokości i 1741 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2995 mm, a prześwit - 165 mm. Imponująca jest pojemność bagażnika, w wersji pięcioosobowej wynosząca 865 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy mamy do dyspozycji przestrzeń o pojemności 2050 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Audi Q7 – wrażenia z jazdy

Silnik benzynowy o pojemności trzech litrów i mocy 340 koni mechanicznych wydaje się wprost stworzony do tego dużego SUV-a, którego masa własna wynosi 2080 kg. Osiągi widlastej szóstki wynoszą: 5,9 od o do 100 km/h, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Plusem opisywanego modelu jest fakt, że niezależnie od źródła napędu każda wersja ma stały napęd quattro, czyli na obie osie oraz automatyczną skrzynię biegów.

Według WLTP średnie zużycie paliwa wynosi 10 l/100 km, jednak w praktyce nawet przy spokojnej jeździe łatwo osiągnąć wynik o 3-4 litry wyższy. Cóż, to SUV segmentu premium, mający dawać wysoki komfort i przyjemność z jazdy, a nie oszczędności. Wnętrze zostało wykończone materiałami najwyższej jakości, jak na prestiżowe auto przystało. Nam auto się podoba, a w wersji S Line, w czerwonym kolorze, prezentuje się bardzo atrakcyjnie i dynamicznie.

Źródło: IBRM Samar

Audi Q7 – cena

Ceny Audi zaczynają się od 344 tys. zł za diesla 3.0 TDI 231 KM w specyfikacji S Line quattro. Identycznie wyposażone auto, z silnikiem benzynowym 3.0 55 TFSI 340 KM kosztuje 397 400 zł. Hybryda typu plug-in 3.0 55 TFSI e 394 KM w wersji S Line quattro wyceniona została na 398 900 zł, zaś mocniejsza 3.0 60 TFSI e 490 KM z taki samym wyposażeniem – 440 tys. zł. Stawkę zamyka usportowiona wersja SQ7 4.0 TFSI 507 KM w cenie 502 800 zł.

Źródło: IBRM Samar

Audi Q7 – podsumowanie

Model Q7 obecny jest na rynku już dziewiąty rok i nawet głęboka modyfikacja nie pomoże w skutecznym konkurowaniu z innymi SUV-ami premium. Rywale opisywanego modelu to m.in. BMW X5, Mercedes GLE, Lexus RX, Volvo XC90, Jaguar F-Pace, Range Rover, Porsche Cayenne oraz Volkswagen Touareg. W najbliższych latach Audi zaprezentuje zapewne nowe Q7. Tymczasem na rynku zadebiutował kolejny elektryczny SUV niemieckiej marki, Audi Q6. W nowym nazewnictwie Audi literą Q oznaczone są SUV-y, z kolei parzysta cyfra oznacza elektryki, a nieparzysta spalinowe. Audi Q7 to w swoim segmencie już niemal klasyk, jednak model bardzo dopracowany i wiele oferujący, który choć leciwy, technologicznie nie odstaje w niczym od konkurencji.

Konfigurator Audi Q7 znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała

Szczegółowa ocena auta: Audi Q7 4M

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
10/10
Wyposażenie
10/10
Cena
6/10
Własności jezdne
10/10

Tagi