Jak znaleźć części zamienne do aut chińskich, amerykańskich, indyjskich oraz innych samochodów egzotycznych?

Porady
3 Gru '24
Redakcja
Źródło: Photo by Denys on Unsplash

W Polsce działa wiele firm, które sprowadzają nowe i używane samochody z USA, Dubaju czy Chin. Jak zdobyć części zamienne do takiego samochodu?

Podobno świat jest globalną wioską. O tym, że jest to tylko pusty slogan możemy się przekonać wtedy, gdy zechcemy sprowadzić sobie samochód z innej części świata. W przypadku nowych aut, nieobecnych na europejskim rynku, jest to wręcz niemożliwe, bo po sprowadzeniu takiego pojazdu trzeba samodzielnie załatwić mu homologację. O wiele łatwiej jest z autami używanymi, choć i tutaj, przed decyzją o sprowadzeniu takiego samochodu, warto najpierw zapytać w odpowiednim urzędzie, najlepiej w formie pisemnej, aby mieć podkładkę w razie problemów z rejestracją pojazdu.

Części zamienne do samochodów amerykańskich

Źródło: hoto by Jametlene Reskp on Unsplash

W tym przypadku jest najmniejszy problem z częściami. Na rynku działa bardzo wiele firm, które oficjalnie sprowadzają części nowe i używane (także do klasyków). Dzięki nim można bez problemu kupić części do aut produkowanych w USA (np. Chrysler, Dodge) lub produkowanych tylko na amerykański rynek (np. Scion, Acura itd.).

Źródło: Photo by Amir Mohammad Kalaei on Unsplash

W przypadku modeli globalnych (np. marek Ford, BMW, Mercedes Benz, Audi) sprzedawanych w USA i w Europie, większość części powinna być bez problemu dostępna także w Europie i powinna pasować. Jeszcze łatwiej jest w przypadku Chevroletów, które były wcześniej bardzo bliskie Oplom i dzieliły z nimi wiele wspólnych części. Poza tym, po wycofaniu się z europejskiego rynku, amerykańscy producenci zapewnili wieloletnie dostawy części zamiennych. Warto zawsze dobierać części za pomocą numeru VIN, aby uniknąć problemów.

Części zamienne do aut hinduskich

Części do aut Tata, Maruti czy Mahindra mogą być bardzo drogie. Wszystko dlatego, że trzeba je sprowadzać z Indii i trudno znaleźć oficjalnego dystrybutora w Polsce i w Europie.

Źródło: Photo by Zoshua Colah on Unsplash

Przed zakupem hinduskiego auta trzeba koniecznie o tym pamiętać. Bo samochód bardzo tani w zakupie może okazać się horrendalnie drogi przy podstawowym serwisowaniu.

Części zamienne do aut rosyjskich i produkowanych na licencji w Rosji

Rosyjski przemysł motoryzacyjny to nie tylko auta made in Russia. Te, prawdę mówiąc, nie były warte jakiejkolwiek uwagi, choć nadal znaleźć można fanów kolejnych wersji Łady Niwa czy też nowych pojazdów UAZ. Rosja i Białoruś były za to świetnym miejscem dla kogoś, kto chciał kupić nowe lub używane auto z Chin.

Źródło: Photo by GVZ 42 on Unsplash

Ze względu na wojnę i nałożone przez kraje zachodnie sankcje, importowanie aut i części z Rosji i Białorusi jest zabronione. Warto o tym pamiętać przed decyzją o zakupie samochodu.

Części zamienne do aut chińskich

Chińskie marki weszły już do Europy wiele lat temu, między innymi pod przykrywką firmy DR Automobiles z Włoch, która pod swoją marką sprzedawała auta takich producentów jak Geely i JAC. Podobnie działa nowa marka EVO. W tym przypadku części są oficjalnie dystrybuowane przez główną firmę.

Auta sprzed kilku lat były wyposażane między innymi w silniki FIAT i elektronikę firmy Bosch. Z pomocą mechanika uda się dobrać odpowiednie części zamienne.

Źródło: Wikimedia Commons

Kilka chińskich marek (między innymi BAIC, BYD, Great Wall, JAC) oficjalnie sprzedaje swoje samochody w kilku państwach europejskich. W takim przypadku można liczyć na to, że części zamienne będą sprzedawane w ASO. Jednak z pewnością będą bardzo drogie i nie zawsze będą dostępne od ręki. Trzeba również wziąć pod uwagę to, że nie każda chińska marka może osiągnąć w Europie sukces. Może się skończyć jak w przypadku hinduskiego koncernu Tata, który wycofał się z rynku i dostęp do części na miejscu się skończył.

Podobna sytuacja ma miejsce wtedy, gdy polski obywatel zechce sprowadzić używane auto made in China z Dubaju albo bezpośrednio z Kraju Środka. Skąd wówczas wziąć części?

Źródło: Wikimedia Commons

W przypadku części do silników i skrzyń biegów warto pamiętać, że większość chińskich aut powstawała na bazie znanych modeli z Europy i Japonii. Dobrze jest poznać genezę powstania danego modelu samochodu, np. ekskluzywny Hongqi H5 zbudowano na bazie licencyjnej płyty i wielu rozwiązań z Mazdy 6. Cała rodzina chińskich pickupów, sprzedawanych pod wieloma markami, została zbudowana w oparciu o Mitsubishi L200. Niektóre (jak składany w Polsce Grand Tiger) były budowane na bazie Forda Rangera. Samochody marki GAC są produkowane na podzespołach Hondy, a JAC w oparciu o części Volkswagena. Taka wiedza pozwala łatwiej znaleźć pasujące części, które najczęściej były stosowane w starszych autach koncernów japońskich i niemieckich.

W wielu chińskich samochodach źródłem napędu są sklonowane silniki firmy Mitsubishi, np. benzynowy 1,5. To zdecydowanie ułatwia sprawę. Podobnie jest ze sterownikami silnika. Jeden model sterownika może być stosowany do wielu modeli silników, tylko trzeba wgrać odpowiednie oprogramowanie. Dobry elektronik powinien to zrobić bez problemu.

Źródło: Photo by Dhiemas Afif Febriyan on Unsplash

Nie powinno być również problemów z doborem tarcz i klocków hamulcowych, świec zapłonowych i świec żarowych czy też filtrów kabinowych (w razie potrzeby można je dociąć). Mechanik powinien je dobrać z innych modeli aut.

Nie trzeba kupować specjalistycznych płynów z Chin czy innych krajów. Wystarczy znać specyfikacje i dobierać zgodnie z nimi oleje i płyny na miejscu. To samo dotyczy ogumienia samochodowego.

Problem zaczyna się, gdy zepsuje się sterownik, chińska skrzynia biegów, części blacharskie, szyby… Cóż, trzeba sprowadzać. Najlepszym źródłem są popularne portale Alibaba i Aliexpress. Jednak zawsze trzeba porozmawiać ze sprzedawcą i upewnić się (najlepiej po numerze VIN), czy dana część pasuje. W wielu chińskich autach stosowane są te same fotele, deski rozdzielcze, kierownice, silniki, skrzynie biegów, sterowniki. Są to części uniwersalne.

Zakup egzotycznego auta wiąże się niestety z wieloma trudnościami. Ale co zrobić, gdy ktoś zapała miłością do pojazdu, jakiego nie ma na naszych drogach? Rozumiemy to, bo też kochamy samochody.

Michał Lisiak

Tagi