Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1751270616637 3.0.14

Legalne sposoby zwiększania mocy silnika spalinowego

Porady
Redakcja
7 Lip '25
Legalne sposoby zwiększania mocy silnika spalinowego Źródło: Photo by Sitraka on Unsplash

Czy można zwiększyć moc silnika benzynowego lub diesla? Można. Czy można to zrobić legalnie i w prosty sposób? Też można. Niestety, są też różne zagrożenia, które mogą zepsuć radość z uzyskania kilku lub kilkunastu dodatkowych koni mocy.

Czy naprawdę musisz zwiększyć moc fabrycznego silnika?

Skąd to pytanie? Z doświadczenia. Może Twój silnik wcale nie potrzebuje modyfikacji, tylko cierpi na jakiś problem techniczny, który powoduje utratę mocy? Jest wiele podzespołów, które są winne utraty mocy przez silnik, od standardowych problemów z układem zasilania (dostarczającym paliwo) po problemy z układem zapłonowym w samochodach z silnikami benzynowymi.

Źródło: Photo by Kenny Eliason on Unsplash

A może silnik pracuje sprawnie, tylko konie mechaniczne giną na skutek niewłaściwej pracy sprzęgła, sprzęgła hydrokinetycznego albo podzespołów, które zwiększają opory?

Sytuacja podobna do pożółkłych kloszy reflektorów. Do tej pory są kierowcy, którzy montują w nich coraz mocniejsze źródła światła, zamiast je przepolerować albo oddać do regeneracji.

Dlaczego zwiększanie mocy silnika jest możliwe?

Globalizacja spowodowała, że na rynek trafiają setki podobnych produktów, które różnią się tylko określonymi parametrami. Przykładem są silniki samochodowe. Jeden model silnika może trafić na rynek w co najmniej kilku wersjach mocy, mimo że jego konstrukcja jest zawsze taka sama, podobnie jak jego pojemność. Jednostki różnią się pomiędzy sobą oprogramowaniem (inną mapą wtrysku), wydajnością turbosprężarki, wydajnością układu zasilania itd.

Źródło: Photo by Tim Mossholder on Unsplash

Wynika z tego, że wystarczy zmienić mapę wtrysku i wydajność układu dolotowego (dostarczającego powietrze), żeby uzyskać większą moc silnika. Teoretycznie tak. W niektórych przypadkach się to sprawdza, a w innych nie sprawdza.

Zagrożenia związane ze zwiększaniem mocy silnika w samochodzie

Zwiększenie mocy o kilka koni mechanicznych nie powinno (warto podkreślić to słowo – nie powinno) spowodować negatywnych skutków dla jednostki napędowej i jej osprzętu. Nie powinno, bo jednak czasami zdarzają się problemy.

Osprzęt silnika dostosowany jest do określonej mocy jednostki napędowej. Zgodnie z tym zwiększenie mocy silnika powinno wiązać się ze zwiększeniem wydajności układu chłodzenia, zwiększeniem wydajności układu wydechowego, a także zwiększeniem odporności układu przeniesienia napędu (sprzęgła, dwumasowego koła zamachowego) na przeciążenia i generowane drgania.

Źródło: Photo by Sitraka on Unsplash

Nie zawsze tak jest. Dlatego przed decyzją o zwiększeniu mocy jednostki napędowej warto wziąć pod uwagę to, że większa moc silnika może być przyczyną problemów technicznych i awarii. Na przykład zbyt mała skuteczność układu chłodzenia, dostosowanego do jednostki napędowej o słabszej mocy, może powodować przegrzewanie się silnika. A to będzie prowadzić do przyspieszonego zużycia uszczelek w silniku (w tym uszczelki pod głowicą), przyspieszonej degeneracji oleju silnikowego i przyspieszonego zużycia podzespołów mechanicznych wewnątrz jednostki napędowej.

Zwiększanie mocy silnika a polskie prawo

Zgodnie z polskim prawem, kierowca może zwiększyć moc jednostki napędowej w swoim aucie o 5 procent. W takim przypadku nie musi zgłaszać zmian w Wydziale Komunikacji.

Jeśli zwiększył moc silnika o więcej niż 5 procent, musi zgłosić to do Wydziału Komunikacji. Auto musi przejść przegląd w Stacji Kontroli Pojazdów, a w dowodzie rejestracyjnym muszą znaleźć się zaktualizowane dane.

Wynalazki, które nie zwiększą mocy silnika samochodu

W sklepach internetowych, zwłaszcza importujących towary z Dalekiego Wschodu, znaleźć można „wynalazki” (to bardzo dobre określenie), które zwiększają moc silnika, a czasami też zmniejszają zużycie paliwa. To między innymi:

• Cudowne urządzenia, podłączane do gniazdka zapalniczki (tak, tak – do gniazdka zapalniczki), które „stabilizują działanie układu elektrycznego”, przez co zwiększają moc silnika i zmniejszają zużycie paliwa;

• Mikro turbinki z napędem elektrycznym, montowane w układzie dolotowym, które mają „kompresować” powietrze jak prawdziwa turbosprężarka i zwiększać moc silników wolnossących;

• Tańsza wersja wspomnianych mikro-turbinek, bez napędu elektrycznego, które mają sobie wirować i kompresować tylko na skutek samego ruchu powietrza.

To wszystko nadaje się na śmietnik od razu po zakupie.

Legalne sposoby na zwiększenie mocy silnika benzynowego i silnika diesla

Zróbmy przegląd legalnych sposobów zwiększania mocy jednostki napędowej.

Chiptuning – zmiana oprogramowania sterownika silnika ECU. Na czym polega ta zmiana? Zazwyczaj na modyfikacji fabrycznego oprogramowania sterownika silnika. Specjaliści zmieniają mapę wtrysku paliwa, prędkość turbosprężarki (o ile jest w układzie), czasami też inne parametry. W niektórych przypadkach konieczne jest wlutowanie dodatkowego elementu elektronicznego na płytce sterownika. W większości przypadków wystarcza sama modyfikacja.

Źródło: Wikimedia Commons

W silnikach z turbodoładowaniem można uzyskać przyrost mocy od 5 do 25 procent, w silnikach wolnossących - od 5 do 10 procent. W tym przypadku można zastosować dodatkową modyfikację, polegającą na montażu turbosprężarki i całej instalacji (z intercoolerem) albo turbosprężarki z napędem elektrycznym i intercoolerem, sterowanej przez ECU.

Jeśli decydujesz się na chiptuning, pamiętaj o tym, żeby wybrać wyspecjalizowany warsztat z hamownią. Pamiętaj też o konieczności dostosowania innych podzespołów i układów (w tym układu chłodzenia, wydechowego i przeniesienia napędu) do wyższej mocy jednostki napędowej. Pamiętaj, że musisz zastosować też inny filtr DPF oraz katalizator, bo ilość spalin będzie większa. To wszystko oczywiście wpływa na koszty. Ale dzięki temu Twój chiptuning faktycznie przyniesie efekty, a nie zmartwienia (wysokie koszty napraw).

Najtańsza modyfikacja (niebezpieczna) może kosztować kilkaset złotych, bezpieczna nawet kilkanaście tysięcy złotych lub więcej.

Montaż PowerBoxu – zewnętrznego modułu sterującego

Czym jest PowerBox? To niewielki moduł, o wymiarach połowy współczesnego smartfonu. Niekiedy wygląda jak zwykła skrzyneczka z szarego tworzywa, niekiedy ma futurystyczny kształt, przezroczystą obudowę z jaskrawego tworzywa i podświetlenie.

Źródło: Photo by Tim Mossholder on Unsplash

To wyjątkowo popularne rozwiązanie, o czym świadczy ilość PowerBoxów wystawianych do sprzedaży na popularnych serwisach sprzedażowych (tysiące sztuk). Ceny zawierają się w przedziale od 150 do 2750 złotych.

PowerBox to mini komputer (standardowo wszystkie elementy mieszczą się na jednej małej płytce drukowanej) z oprogramowaniem i jednym lub dwoma złączami. Standardowo podłącza się go pod złącze OBD2 (złącze diagnostyczne). Ale są też modele PowerBoxów, które trzeba wpiąć w inne miejsca w instalacji elektryczno – informacyjnej samochodu, aby uzyskać bezpośrednie połączenie PowerBoxu ze sterownikiem silnika.

PowerBox łączy się ze sterownikiem silnika ECU i zwiększa dawkę paliwa i ciśnienie doładowania, jeśli auto ma turbosprężarkę. Sprzedawcy chwalą się, że jest w stanie zwiększyć moc silnika od 30 do 60 KM, a nawet (równocześnie) zmniejszyć zużycie paliwa o 2 l / 100 km. PowerBoxy mają oprogramowanie dopasowane do konkretnego silnika. Sprzedawcy wgrywają je przed wysłaniem do klienta.

Zamontowanie PowerBoxu nie wymaga żadnych innych zmian w silniku i jego osprzęcie. I to jest właśnie źródło problemu. A także może być źródłem awarii, np. na skutek przegrzewania się silnika.

Tuning mechaniczny silnika

Źródło: Photo by Mohammad Danish on Unsplash

Tuning mechaniczny polega na:

• Zamontowaniu układu dolotowego o większym przekroju (większej wydajności) ze sportowym filtrem powietrza;

• Zastosowaniu instalacji z turbosprężarką – standardową, napędzaną spalinami albo z napędem elektrycznym, sterowaną przez ECU;

• Zamontowanie bardziej wydajnego układu wydechowego, z nowym kolektorem;

• Zamontowanie nowej turbosprężarki o większej wydajności.

W naszym kraju działa wiele profesjonalnych firm zajmujących się tuningowaniem silników i zwiększaniem ich mocy. Są też tysiące PowerBoxów, czekających na klientów. I są też zagrożenia, o których piszemy.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi