Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1750682394467 3.0.14

Podróż po Europie z Przewodnikiem Goodyear

Porady
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
26 Cze '25 (aktualizacja 27 Cze '25)
Podróż po Europie z Przewodnikiem GoodyearŹródło: Photo by Hugo Rouquette on Unsplash

Mamy początek wakacji i czas, kiedy wiele osób oraz rodzin wyrusza w dalekie podróże zagraniczne. Przepisy drogowe w różnych krajach Europy potrafią się jednak znacząco różnić. W bezstresowym poruszaniu się autem po drogach Starego Kontynentu może pomóc Przewodnik Goodyear.

Firma oponiarska Goodyear w swoim przewodniku zamieściła zestawienie najważniejszych przepisów drogowych, jakie obowiązują w wybranych krajach Europy. Trzeba pamiętać, że to na barkach kierowcy spoczywa obowiązek sprawdzenia aktualnych przepisów przed podróżą. Regulacje prawne mogą się różnić w zależności od państwa, zaś przepisy mogą się także zmienić nawet z sezonu na sezon.

Źródło: Photo by Antony Delanoix on Unsplash

FRANCJA

Francja należy do jednych z najlepszych miejsc w Europie, po jakich można podróżować samochodem. Kraj zachwyca malowniczymi trasami, różnorodnością krajobrazów oraz zabytkowymi regionami. Planując podróżowanie francuskimi drogami trzeba pamiętać o obowiązkowym wyposażeniu auta. Do bagażnika koniecznie należy zapakować: trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową oraz specjalne nakładki na przednie reflektory, jeżeli pojazd ma kierownicę po prawej stronie. Jeśli planujemy wjeżdżać do stref niskiej emisji (Zones à Faibles Émissions – ZFE), konieczne jest umieszczenie na przedniej szybie auta naklejki ekologicznej Crit'Air. Jej brak może poskutkować otrzymaniem mandatu w wysokości 135 euro.

Należy także pamiętać, że we Francji obowiązują dokładnie określone limity prędkości. Na autostradach jest to limit 130 km/h, na drogach ekspresowych 110 km/h, na pozostałych trasach 80 km/h, a w terenie zabudowanym 50 km/h. Dla kamperów lub aut ciągnących przyczepę kempingową dopuszczalne prędkości mogą być niższe. We Francji ograniczenia prędkości są także zaostrzane podczas deszczu bądź przy innej, niekorzystnej pogodzie.

Korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy jest zabronione, tak jak w większości krajów europejskich. Rozmowa dozwolona jest jedynie przy użyciu zestawu głośnomówiącego. Należy jednak pamiętać, że we Francji kierowca nie może używać słuchawek, w tym także bezprzewodowych. Złamanie tego przepisu wiąże się z mandatem w wysokości 135 euro. Wprawdzie od 2020 roku na terenie Francji nie ma już obowiązku posiadania jednorazowego alkomatu w aucie, jednak nadal zaleca się wyposażenie w niego, zwłaszcza jeśli ktoś planuje spożycie choć minimalnej ilości alkoholu przed podróżą.

Źródło: Photo by Roman Kraft on Unsplash

NIEMCY

Nasz zachodni sąsiad słynie z autostrad, na których wielu odcinkach nie ma ograniczeń prędkości. Mimo wszystko warto znać choć podstawowe przepisy dotyczące jazdy po niemieckich drogach. Należy pamiętać, że w Niemczech jest zakaz używania urządzeń, które wykrywają fotoradary. Jeśli korzystamy z wbudowanej w aucie nawigacji z funkcją informowania o tym, gdzie znajduje się fotoradar, trzeba tę funkcję wyłączyć. Posiadanie takiego ustawienia włączonego jest niedozwolone i można dostać mandat. Limity prędkości nie obowiązują na wielu odcinkach niemieckich autostrad, o czym informuje charakterystyczny biały okrągły znak z 5 ukośnymi, liniami w kolorze czarnym. W tych strefach możliwa jest jazda z dowolną prędkością, jeśli warunki drogowe i sytuacja na drodze na to pozwalają. Należy jednak zachować czujność, gdyż podczas wyprzedzania pojazdy poruszające się z dużą prędkością mogą nagle i niespodziewanie pojawić się w lusterku.

Podróżując niemieckimi autostradami trzeba pamiętać o zasadach kultury oraz bezpieczeństwa jazdy. Obowiązuje tu ruch prawostronny, zaś lewy pas służy wyłącznie do wyprzedzania. Manewr zmiany pasa zawsze trzeba zasygnalizować kierunkowskazem, zaś wyprzedzamy wyłącznie z lewej strony. Niezwykle ważne w Niemczech jest także zachowanie odpowiedniego odstępu od auta jadącego przed nami. Tzw. jazda "na zderzaku" jest bardzo niebezpieczna, ale również karalna.

Wiele niemieckich miast wprowadziło tzw. strefy ekologiczne (Umweltzonen). Mogą do nich wjeżdżać tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Wymagane jest posiadanie właściwej naklejki ekologicznej, czyli Umweltplakette, którą umieszcza się na przedniej szybie. Naklejka ta informuje o klasie emisyjnej pojazdu. Warto także wiedzieć, że w Niemczech - zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i redukcji hałasu - pozostawianie włączonego silnika na biegu jałowym, choćby na krótki czas – jest zabronione.

Źródło: Photo by Dan Novac on Unsplash

WŁOCHY

Tak lubiana przez wiele osób słoneczna Italia, to jedno z najpiękniejszych w Europie miejsc do letniego podróżowania autem. W kraju tym znajdziemy wiele historycznych miast, urokliwych miasteczek z dala od głównych szlaków oraz malownicze krajobrazy. Trzeba jednak wiedzieć, że latem we Włoszech wzrasta liczba przeprowadzanych kontroli prędkości. Wjazd do zatłoczonych centrów miast, takich jak Mediolan czy Rzym może się zaś zakończyć nałożeniem wysokiej opłaty. W strefach niskiej emisji (ZTL – Zona a Traffico Limitato) ruch pojazdów jest monitorowany przy pomocy kamer, zaś za nieuprawniony wjazd można otrzymać wysoki mandat. Zwracajmy także uwagę na lokalne ograniczenia w rejonach górskich. W okresie wakacyjnym wybrane przełęcze mogą być czasowo objęte dodatkowymi przepisami z powodu dużego natężenia ruchu.

W kraju tym obowiązują surowe przepisy dotyczące wyprzedzania. Manewr ten jest niedozwolony np. w okolicy przejazdów kolejowych i w warunkach ograniczonej widoczności. Trzeba także pamiętać o wymiarowych ograniczeniach dla kamperów i aut z przyczepami kempingowymi. Długość nie może przekraczać 12 metrów, wysokość 4 metrów, zaś szerokość 2,55 metra. We Włoszech są różne limity prędkości, w zależności od rodzaju drogi, po której się poruszamy. Wysokość mandatu za zbyt wysoką prędkość jest uzależniona od skali przewinienia oraz od miejsca, w którym doszło do tego wykroczenia. Pamiętajmy także, że włoskie autostrady są płatne, a opłat można dokonywać w punktach poboru gotówką lub kartą kredytową.

Źródło: Photo by Sam Williams on Unsplash

HISZPANIA

Hiszpania to bardzo dobry kierunek na wakacyjną podróż autem. Dobrze rozwinięta sieć dróg pozwala swobodnie przemieszczać się między hiszpańskimi regionami – od pięknych tras ciągnących się wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego, po zielone krajobrazy Kraju Basków oraz górskie przełęcze w Pirenejach.

Duże miastach, jak np. Barcelona, mają strefy niskiej emisji. Tylko w Barcelonie strefy te obejmują aż 95 km kwadratowych powierzchni. Na ograniczenie wjazdu może mieć wpływ data rejestracji pojazdu i rodzaju napędu, warto więc przed podróżą warto sprawdzić, czy nasze auto spełnia wymagane normy. Podczas podróży przez tereny wiejskie zwracajmy uwagę na obowiązujące limity prędkości. Zwłaszcza latem kontrole drogowe są częstsze, zaś przepisy egzekwowane bardzo rygorystycznie.

Źródło: Photo by Serena Repice Lentini on Unsplash

WIELKA BRYTANIA

Z uwagi na fakt, że w przeciwieństwie do większości krajów Europy, ruch drogowy odbywa się w tym kraju po lewej stronie, konieczne jest przestawienie się na inny sposób jazdy. Szczególnie istotne jest to podczas skrętów czy wjeżdżania na ronda. Pamiętajmy, że na rondach pierwszeństwo mają auta, które nadjeżdżają z prawej strony.

Obowiązujące w Wielkiej Brytanii ograniczenia prędkości są podawane w milach na godzinę, a nie w kilometrach. Może to być mylące dla osób nie znających brytyjskiego systemu. Limity prędkości różnią się w zależności od rodzaju drogi oraz od typu pojazdu. Przepisy dotyczące prędkości są tutaj bardzo rygorystycznie egzekwowane. Na terenie całego kraju jest rozbudowany system fotoradarów, które monitorują przestrzeganie ograniczeń – to zarówno na drogach lokalnych, jak i autostradach. W Wielkiej Brytanii jest kilka płatnych odcinków dróg. Najbardziej uczęszczane z nich to M6 Toll Midlands Expressway oraz Dartford River Crossing na autostradzie M25.

W Londynie oraz w kilku większych miastach obowiązują strefy niskiej emisji CAZ (Clean Air Zone) oraz LEZ (Low Emission Zone). W strefach tych na starsze pojazdy, które nie spełniają określonych norm środowiskowych, nakładane są opłaty, dlatego warto sprawdzić przed wjazdem lokalne przepisy.

Źródło: Photo b Hasmik Ghazaryan Olson on Unsplash

AUSTRIA I SZWAJCARIA

Te dwa kraje dysponują jednymi z najpiękniejszych dróg w Europie. Jednak żeby cieszyć się w pełni wyjazdem w te malownicze rejony, zadbajmy wcześniej o odpowiednie przygotowanie. W Austrii i Szwajcarii obowiązkowe są winiety autostradowe w postaci naklejek potwierdzających opłatę drogową. W okresie letnim trzeba liczyć się z zatłoczeniem na alpejskich przełęczach oraz w tunelach górskich, w związku z czym może dochodzić do wprowadzenia tymczasowych ograniczeń w ruchu.

Szwajcaria ma przepisy, które dotyczą ograniczenia emisji hałasu w niektórych obszarach. Dotyczy to zwłaszcza motocykli, a egzekwowanie przepisów jest wzmożone szczególnie latem. Jeśli chodzi o limity prędkości w Austrii i Szwajcarii, mogą się one różnić w zależności od kategorii drogi, warto więc przed podróżą zapoznać się z lokalnymi zasadami.

Ciekawostką jest, że w Szwajcarii w niedzielę zakazane jest ręczne mycie samochodu! Zakaz ten wynika z poszanowania niedzieli jako dnia odpoczynku, a także z troski o środowisko. Chodzi bowiem o ograniczenie przedostawania się detergentów do kanalizacji.

Inne ważne przepisy drogowe w Europie:

  • PORTUGALIA: Holowanie w tym kraju auta przy użyciu linki bądź łańcucha jest niedozwolone. Dopuszcza się wyłącznie sztywny hol.
  • NIDERLANDY (d. Holandia): W 2020 roku na wielu autostradach wprowadzono ograniczenie prędkości do 100 km/h w ciągu dnia. Jest to działanie na rzecz redukcji emisji zanieczyszczeń.
  • NORWEGIA: Tutaj światła mijania należy mieć włączone przez całą dobę, nawet w czasie letnich, długich dni.
  • FINLANDIA: Każdy przypadek potrącenia dużego zwierzęcia, jak renifer lub łoś, wymaga niezwłocznego zgłoszenia zdarzenia na policję.
  • CZECHY: U naszych południowych sąsiadów obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia aut po spożyciu alkoholu, a limit dopuszczalny to 0,0 proc.. Ponadto przez cały rok trzeba mieć włączone światła do jazdy dziennej.
  • SŁOWENIA: W trakcie jazdy autostradami oraz drogami ekspresowymi należy mieć wykupioną winietę. Ponadto światła mijania należy mieć włączone przez całą dobę.
  • WĘGRY: W kraju tym obowiązuje zerowa tolerancja dla jazdy po alkoholu, a limit dopuszczalny wynosi 0,0 proc..
  • POLSKA: Obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu są: gaśnica, trójkąt ostrzegawczy oraz kamizelka odblaskowa. Świateł mijania należy używać przez cały rok, niezależnie od pory dnia i pogody.
  • ISLANDIA: Nawet jeśli dany teren wydaje się być otwarty i łatwo dostępny. jazda poza wyznaczonymi drogami jest zabroniona.

Goodyear to jedna z największych na świecie firm oponiarskich, która zatrudnia ok. 68 tys. osób i ma 53 zakłady produkcyjne w 20 krajach świata. Informacje zawarte w Poradniku Goodyear'a mają charakter orientacyjny i nie obejmują wszystkich obowiązujących przepisów. Poradnik ten należy traktować jedynie jako punkt wyjścia do dalszego zapoznawania się z przepisami i zasadami obowiązującymi w poszczególnych krajach.

oprac. PM, źródło: Goodyear

Podziel się ze znajomymi