Ranking kompaktowych SUV-ów w Polsce. Kto liderem sprzedaży?
Jesteśmy świeżo po premierze nowej generacji modelu Citroen C5 Aircross. Czy dzieło francuskich konstruktorów przypadnie do gustu klientom nad Wisłą? Z jakimi konkurentami w segmencie C-SUV przyjdzie zmierzyć się bojowo stylizowanej „c-piątce”?
Według bazy danych IBRM Samar, w pierwszym kwartale AD 2025 zarejestrowano w segmencie aut terenowo-rekreacyjnych klasy kompaktowej (C-SUV) łącznie ponad 37,7 tys. nowych samochodów. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego branża wypracowała zatem wzrost przekraczający 10,5 procenta. Niebawem poznamy również kompletne dane sprzedażowe za kwiecień 2025, co pozwoli nam jeszcze lepiej zorientować się w upodobaniach polskich klientów.
Tymczasem ze stanu parku na koniec marca wynika, że aktualnym liderem segmentu C-SUV w Polsce jest Toyota C-HR. Reprezentant japońskiej marki skusił dotychczas ponad 4,5 tys. nabywców. Na podkreślenie zasługuje również fakt, że ubiegłoroczne cele sprzedażowe udało się importerowi przekroczyć o niemal dwadzieścia trzy procent. Drugie miejsce w wyścigu zajmuje crossover marki Kia, który na chwilę obecną traci do lidera ponad tysiąc sprzedanych aut. Dystans dzielący „koreańczyka” od C-HR’a zapewne jednak zmaleje, gdy do oferty trafi spodziewana już niebawem Kia Sportage w wersji poliftingowej.
Najpoważniejszym kandydatem do zdobycia brązowego modelu wydaje się na chwilę obecną Hyundai Tucson. Model wytwarzany za naszą południową granicą nie ma jednak dobrej passy, o czym świadczy spadek rejestracji aż o szesnaście procent. Inna sprawa, że do czołowej trójki puka Nissan Qashqai. Aktualnie „japończyk” ma na swoim koncie 2,7 tys. zarejestrowanych egzemplarzy, czyli o ponad sto mniej niż wynosi dorobek Tucsona.
Ranking sprzedaży kompaktowych SUV-ów w Polsce (pierwszy kwartał 2025):
- Toyota C-HR: 4527 egzemplarzy
- Kia Sportage: 3448
- Hyundai Tucson: 2815
- Nissan Qashqai: 2701
- Dacia Duster: 2076
- Volkswagen Tiguan: 1743
- Cupra Formentor: 1442
- Toyota Corolla Cross: 1362
- Jaecoo 7: 1202
- Volvo XC40: 1177
- Omoda 5: 1147
- Skoda Karoq: 1067
- MG ZS: 1065
- BMW X1: 866
- Kia XCeed: 837
- Audi Q3: 736
- Cupra Terramar: 700
- Renault Austral: 646
- Lexus UX: 625
- Suzuki S-Cross: 569
Na koniec warto jeszcze wrócić do nowego Citroena C5 Aircross, któremu przyjdzie zmierzyć się chociażby z rosnącymi w siłę producentami aut chińskich na czele z Jaecoo, Omodą oraz MG. Według stanu na koniec marca bieżącego roku, „c-piątka” plasowała się w segmencie C-SUV dopiero pod koniec trzeciej dziesiątki z pulą 356 zarejestrowanych egzemplarzy.