Ceny nowych samochodów. Czy ich wzrost jest tak duży, jak uważa się powszechnie?
Dla Skody Octavii 2020 rok był przełomowym okresem. To pierwszy, pełny rok sprzedaży czwartej generacji modelu, który zadebiutował w listopadzie 2019 roku. Zobaczmy ile wówczas kosztowała nowa Skoda Octavia czwartej generacji i jak zmieniła się jej cena względem modelu poprzedniej generacji. Jednak to jeszcze nie koniec, bo postanowiliśmy zweryfikować, jak bardzo podrożał ten samochód do dzisiaj. Czy wzrost cen nowych samochodów jest tak duży, jak twierdzą klienci?
Skoda Octavia to jeden z popularniejszych samochodów w Polsce. Według analiz przeprowadzonych przez IBRM Samar w 2024 roku do klientów trafiło 19 266 tych pojazdów. Tym samym samochód był liderem wśród modeli czeskiej marki.
W tym okresie na drugim miejscu pod względem rejestracji uplasowała się Skoda Superb, na którą zdecydowało się 8306 kierowców, a na trzecim Skoda Kamiq – najmniejszego SUV-a Skody wybrały 8082 osoby. Skodę Fabię kupiło 6978 Polaków, a pierwszą piątkę zamyka Skoda Kodiaq – 6055 rejestracji.
Skoda Octavia – czy naprawdę tak dużo zdrożała?
Analizę zacznijmy od prześledzenia cen Skody Octavii III z 2020 roku modelowego względem aktualnych kosztów zakupu. Okazuje się, że oprócz zmiany modelowej wpływ na wzrost cen mają także wersje silnikowe, rodzaj nadwozia oraz wybrana specyfikacja. Trzeba przy tym pamiętać, że ten ostatni czynnik mógł zmienić się w ciągu kilku lat – z cenników znikały pewne odmiany, a w ich miejsce pojawiały się nowe poziomy wyposażenia.
Skoda Octavia III 1.5 TSI/150 KM z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów, z nadwoziem typu hatchback i w wersji Ambition kosztowała przed pięcioma laty 88 150 zł, a tak samo skonfigurowana Skoda Octavia IV, ale z wyposażeniem Essence to w 2025 roku wydatek 119 500 zł. Tym samym wzrost ceny wyniósł 35,56 proc.
Gdybyśmy wybrali odmianę kombi kosztującą w 2020 roku 92 300 zł, a obecnie 123 600 zł, to wzrost kosztów zakupu wynosi 33,91 proc. Sytuacja zmienia się mocno po wybraniu innych specyfikacji wyposażeniowych. Okazuje się bowiem, że Skoda Octavia III hatchback w wersji Style kosztowała 93 150 zł, a jako kombi 98 100 zł. Teraz Skoda Octavia IV z wyposażeniem Selection to wydatek 136 800 zł, gdy decydujemy się na hatchbacka lub 140 200 zł, kiedy bierzemy pod uwagę kombi. Tym samym wzrost cen wyniósł odpowiednio 46,86 proc. oraz 42,92 proc. To bardzo duża różnica.
Skoda Octavia – różnica w cenach wersji TDI
Zobaczmy teraz, jak przedstawia się sytuacja w przypadku Skody Octavii 1.5 TDI o mocy 150 KM i z dwusprzęgłową, 7-stopniową przekładnią. Poprzednia generacja pojazdu w wersji hatchback i z wyposażeniem Ambition kosztowała 108 000 zł, a za obecne wydanie ze specyfikacją Essence jest za 139 600 zł.
W przypadku kombi te wartości wynoszą odpowiednio 112 150 zł oraz 143 700 zł. Z kolei wzrost cen kształtuje się na poziomie 29,26 proc. oraz 28,13 proc. Sytuacja zmienia się, gdy weźmiemy pod uwagę odmiany Style (Skoda Octavia III) oraz Selection. Wówczas ceny wynoszą dla hatchbacka 113 400 zł i 157 400 zł, a dla kombi – 117 950 zł oraz 160 800 zł. W związku z tym wzrost cen wyniósł odpowiednio 38,80 proc. i 36,33 proc.
Skoda Octavia IV – która wersja zdrożała najbardziej?
W przypadku Skody Octavii IV, ale z roku 2020 i z obecnego również zweryfikowaliśmy cenniki i zmianę kosztów zakupu dla benzyniaka oraz diesla (oba po 150 KM), a także dla sportowej odmiany RS.
Skoda Octavia 1.5 TSI/150 KM z 2020 roku, man. 6, hatchback, wersja Ambition – cena 94 750 zł. Auto z 2025 roku i ze specyfikacją Essence – 119 500 zł. Zatem wzrost kosztów zakupu to 26,12 proc. w przypadku kombi te wartości wynoszą 98 750 zł i 123 600 zł, a wzrost ceny – 25,16 proc.
Te same parametry techniczne, ale wersje Style (2020 rok) oraz Selection (2025 rok). W przypadku hatchbacka ceny wynoszą 104 700 zł i 136 800 zł, a w kombi – 108 700 zł oraz 140 200 zł. Wzrost cen to odpowiednio 30,66 proc. i 28,98 proc.
Skoda Octavia IV – zaskoczenie w przypadku diesla
Poza zmianą silnika wersje wyposażeniowe oraz nadwoziowe pozostały takie same, jak w benzyniaku. Hatchback Ambition w 2020 roku kosztował 116 100 zł, a w 2025 roku (Essence) trzeba za niego wydać 139 600 zł. To oznacza wzrost na poziomie tylko 20,24 proc.
Jednak zszokowała nas sytuacja w przypadku kombi. Kiedyś kosztowało ono 120 100 zł, a dziś – 143 700 zł. Ta ostatnia kwota nie jest wprawdzie niska, ale okazuje się ona tylko o 19,65 proc. wyższa. Taki wzrost cen w ciągu pięciu lat można zaakceptować.
W przypadku specyfikacji Style oraz Selection nie jest już tak dobrze. Hatchback kosztował niegdyś 126 050 zł, a dziś to wydatek 157 400 zł. Z kolei za kombi Skoda życzyła sobie 130 050 zł, a teraz – 160 800 zł. Wzrost kosztów zakupu wyniósł 24,87 proc. oraz 23,64 proc.
Skoda Octavia RS – tyle podrożała sportowa wersja
Na koniec sprawdziliśmy, o ile więcej trzeba zapłacić za sportową Skodę Octavię RS. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku tego modelu zmienił się nie tylko rocznik, lecz także moc silnika. W 2020 roku wynosiła ona 245 KM, a teraz – 265 KM.
W 2020 roku hatchback kosztował 147 850 zł, a w 2025 roku zapłacimy za auto 181 300 zł. Z kolei w przypadku kombi było 151 850 zł, a jest 185 600 zł. To oznacza wzrost cen na poziomie 22,62 proc. oraz 22,23 proc.