Puma ST: crossover na wysokich obrotach
Średnia ocena5.8
5.8Śr. ocena
Ford zaprezentował mocną wersję swojego najmniejszego crossovera. Puma ST z silnikiem 1,5 EcoBoost rozwija moc 200 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy. Cena od 125 tys. zł.
Pod maskę Forda Puma ST trafiły zaawansowane technologie sportowe, takie jak mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania. Model oferuje również zmienne tryby jazdy, oczywiście z trybem sportowym, ale także - po raz pierwszy w samochodzie z grupy Ford Performance, z trybem Eco.
Sportowy trzycylindrowiec
Napędzający Pumę ST silnik EcoBoost o pojemności 1,5 litra i o mocy 200 KM umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy. Udoskonalone zawieszenie otrzymało opracowaną dla tego modelu belkę skrętną, stabilizator poprzeczny i nastawy amortyzatorów. Reakcje układu kierowniczego są zdaniem producenta o 25 proc. szybsze, a w układzie hamulcowym zastosowano o 17 proc. większe tarcze niż w standardowej wersji Pumy. Specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 4S przyczyniają się do utrzymania stabilności SUV-a Forda.
Całkowicie aluminiowy, trzycylindrowy silnik zapewnia szybszy przyrost momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, do czego przyczynia się turbosprężarka z radialno-osiowym wlotem i zintegrowany kolektor wydechowy, który poprawia sprawność jednostki, pomagając szybciej osiągnąć optymalną temperaturę dzięki skróceniu drogi, jaką spaliny muszą pokonać między cylindrami i turbosprężarką - oba te elementy skracają czas wytworzenia ciśnienia doładowania i reakcji na otwarcie przepustnicy. Oprócz specjalnie zaprojektowanego kolektora dolotowego i zapewniającego swobodny przepływ układu wydechowego, wpływających na wyższe osiągi, Puma ST otrzymała również nowe zawieszenie silnika, ograniczające przechyły i minimalizujące niepożądane ruchy, szczególnie podczas pokonywania ostrych zakrętów. Układ aktywnego zaworu wydechowego wzmacnia naturalnie sportowy dźwięk trzycylindrowego silnika. Ford Performance uzyskał dźwięk wydechu Pumy ST lepiej pasujący do charakteru SUV-a - model jest o około 1 decybel cichszy niż Fiesta ST, we wnętrzu panuje więc spokojniejsza atmosfera.
Kolejna innowacja, zastosowana po raz pierwszy, godzić ma w silniku 1,5 EcoBoost sportowe ambicje z rozsądnym zużyciem paliwa. System dezaktywacji cylindrów Forda był jednym z pierwszych rozwiązań wykorzystanym w silniku trzycylindrowym, automatycznie zatrzymującym podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas toczenia się lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. System ten może wyłączyć lub ponownie włączyć jeden z cylindrów w ciągu 14 milisekund - 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka - zapewniając przewidywane zużycie paliwa 6,0 l/100km (według NEDC (6,9 l/100 km). Silnik korzysta również z filtra cząstek stałych, redukującego emisję sadzy.
Puma ST jest oferowana z tą samą bezpośrednią, płynnie działającą sześciostopniową manualną skrzynią biegów, która przenosiła napęd Fiesty ST, dysponującą krótszym przełożeniem głównym, umożliwiającym przyspieszenie w 6,7 sekundy od 0-100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h na 19-calowych kołach z obręczami ze stopu aluminium.
Dynamiczny styl
Na sportową stylistykę Pumy składają się m.in. opadająca linia dachu i silnie zaakcentowane nadkola. Splitter z wytłoczonym oznakowaniem Ford Performance, zintegrowany z przednim zderzakiem, ma za zadanie zwiększyć o prawie 80 proc. siłę docisku przedniej osi pojazdu, zapewniając większą stabilność i przyczepność. Duży tylny spojler dachowy poprawia właściwości aerodynamiczne, do czego przyczynia się również charakterystyczny dyfuzor wbudowany w tylny zderzak. Typowe dla ST górne i dolne kratki mają zapewniać lepsze chłodzenie silnika.
W ofercie dla Pumy ST znajdziemy 19-calowe felgi aluminiowe, dostępne w wykończeniu magnetytowym i metalowym oraz sześć kolorów nadwozia: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic i odważny Mean Green, przeznaczony wyłącznie dla ST. Błyszczące czarne wykończenie dachu, obramowania osłony chłodnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnętrznych i tylnego spojlera dachowego są standardem, dzięki czemu model jest łatwiejszy do zidentyfikowania.
Przed wejściem do wnętrza samochodu, elektrycznie składane lusterka boczne, będące wyposażeniem standardowym, po odblokowywaniu drzwi wyświetlają na ziemi logo ST. Wewnątrz, podgrzewane, wzmocnione fotele sportowe Recaro - z tłoczonym logo ST i przyczepnym obiciem Miko Dynamica, dobrze utrzymują kierowcę i pasażera w zakrętach. Logo ST mają również osłony podwozia Ford Performance, płaska u dołu, obita skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. Fotele, pasy bezpieczeństwa, mieszek dźwigni zmiany biegów i dywaniki z logo ST są wykończone szwami w kolorze Metal Grey.
Wnętrze Pumy ST oferuje najobszerniejszą w swojej klasie przestrzeń bagażową, wynoszącą 456 litrów, którą wzbogaca tzw. MegaBox Forda - głęboki pojemnik na niezbędne przedmioty pod podłogą bagażnika o pojemności 80 litrów.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Tryb jazdy „Tor wyścigowy”
Tryby jazdy zmieniają charakter Pumy ST, oferując zakres od trybu Tor wyścigowy, który ustawia konfigurację pod kątem maksymalnej frajdy z jazdy, po tryb Eco, dostępny po raz pierwszy w modelu ST. W trybie Normal mapowanie silnika, kontrola trakcji, elektroniczna kontrola stabilności ESC, aktywny zawór wydechowy i elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPAS) są skonfigurowane tak, aby zapewnić naturalne reakcje; w trybie Eco mapowanie silnika i reakcja przepustnicy są podporządkowane maksymalnej oszczędności paliwa.
W trybie Sport wyostrzone są reakcje silnika na zmiany położenia pedału przepustnicy, a ustawienia EPAS są modyfikowane w celu dostarczenia większej ilości informacji zwrotnych i precyzyjniejszego kierowania przy szybkiej jeździe. Aktywny zawór kontroli hałasu otwiera się, aby zintensyfikować sportowe brzmienie układu wydechowego. Tryb sportowy jest dostępny od razu po naciśnięciu specjalnego przycisku na kierownicy.
Wreszcie w trybie Tor wyścigowy wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół. Ponadto, trzy tryby działania systemu ESC umożliwiają kierowcom wybór pomiędzy pełną kontrolą systemu, trybem poślizgu z ograniczoną interwencją i pełną dezaktywacją systemu.
Zaprojektowany wyłącznie do użytku na torze wyścigowym, dostępny jako część opcjonalnego, wyczynowego pakietu Ford Performance, system Launch Control, pozwoli kierowcom osiągnąć maksymalną satysfakcję z powtarzalnych, szybkich przyspieszeń, uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego. System włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy.
Specjalne opony od Michelin
We współpracy Ford Performance z firmą Michelin powstały opony o wyjątkowej specyfikacji, które są interesującym uzupełnieniem cech udoskonalonego zawieszenia Pumy ST. Opony Michelin Pilot Sport 4S mogą w pełni wykorzystać skuteczność przenoszenia napędu, jaką zapewnia mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Quaife, oferowany jako element opcjonalnego pakietu Performance.
Puma ST jest pierwszym małym SUV-em w Europie, który będzie oferowany z opcjonalnym mechanizmem LSD, poprawiającym przyczepność przednich kół i ułatwiającym pokonywanie zakrętów, a w szczególności zmniejszającym podsterowność przy wychodzeniu z łuku. W pełni mechaniczny system przekazuje moment obrotowy na koła o największej przyczepności, zmniejszając poślizg kół i umożliwiając kierowcy pełne wykorzystanie dostępnej mocy silnika.