Citroen C5X 2022 – silnik, moc, cena
Średnia ocena8.7
8.7Śr. ocena
Francuska marka powraca do segmentu D nowym modelem, C5X, będącym połączeniem kombi, SUV-a oraz sedana.
W latach 2000-2017 przedstawicielem Citroena w segmencie D był model C5, oferowany jako sedan oraz jako kombi. W 2017 roku Francuzi podjęli decyzję o zakończeniu produkcji C5-ki, a inżynierowie Citroena stanęli przed zadaniem skonstruowania całkiem nowego auta, które połączy w sobie różne typy pojazdów. W ten sposób powstał nietypowy i wymykający się schematom Citroen C5X.
Citroen C5X 2022 – silniki, moc
Na starcie sprzedaży Citroen C5X oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi oraz jako hybryda typu plug-in. Najmniejszy silnik ma pojemność 1.2 litra i moc 131 KM. Benzynowy silnik 1.6 ma moc 181 KM i cztery cylindry. Hybryda PHEV, czyli ładowana z gniazdka, oparta jest na silniku benzynowym 1.6 i osiąga moc 225 KM. Wszystkie odmiany napędu współpracują wyłącznie ze skrzynią automatyczną. Napęd na obie osie nie jest w tym modelu przewidziany.
Citroen C5X 2022 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Citroena C5X wynoszą: 4805 mm długości, 1859 mm szerokości, 1485 mm wysokości i 2785 mm rozstaw osi. Standardowa pojemność bagażnika to 545 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 1640 litrów.
Auto wydaje się ogromne. Jednak kiedy porównamy Citroena C5X do poprzednika, czyli C5 w wersji kombi, okazuje się, że nowy model jest o 24 mm krótszy, ma tę samą szerokość, jest o 6 mm wyższy i ma o 30 mm krótszy rozstaw osi, ale o 12 litrów większy bagażnik.
Citroen C5X 2022 – cena
Najnowszy model Citroena do najtańszych nie należy. Z najmniejszym silnikiem 1.2 PureTech 131 KM, w bazowej specyfikacji Feel C5X kosztuje 149 300 zł, Feel Pack - 161 300 zł, a w topowej Shine - 171 300 zł. Wersja ze 181-konnym silnikiem benzynowym oferowana jest z bogatszym wyposażeniem i kosztuje odpowiednio: Shine - 183 300 zł, zaś Shine Pack - 192 800 zł. Topowy wariant napędu, czyli 225-konna hybryda typu plug-in kosztuje: 206 800 zł (Feel Pack), 216 800 zł (Shine) oraz 226 300 zł (Shine Pack).
Citroen C5X 2022 – wrażenia z jazdy
Cittroen C5X to auto hybrydowe w pełnym tego określenia znaczeniu. Nie dość, że dysponuje napędem spalinowo-elektrycznym, to nadwozie pojazdu jest stylistyczną hybrydą SUV-a, sedana i kombi. Do C5X pasuje też określenie "crossover", opisujące pojazd, który łączy elementy kilku rodzajów nadwozia z cechami stylistycznymi SUV-a.
Francuskim kontruktorom udało się utrzymać idealny balans pomiędzy różnymi stylami nadwozia, unikając przy tym wrażenia "posklejania" modelu z niekoniecznie pasujących do siebie części. C5X robi wrażenie swą spójnością stylistyczną. Po prostu jest urodziwy, co zresztą w przypadku francuskich pojazdów nie jest niczym nowym (przymknijmy oko na wyjątki, które wszędzie się zdażają, a wynikają często ze szlachetnego w swych intencjach - a coraz rzadszego we współczesnej motoryzacji - poszukiwania oryginalności).

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Konstruktorom Citroena udała się jeszcze jedna sztuka: w swej pasji stworzenia hybrydowego pojazdu wzięli to co najlepsze z tradycyjnych segmentów aut i (znów) zgrabnie połączyli je w jedną całość. I tak: z kombi pochodzi pojemny bagażnik (pięta achillesowa wielu SUV-ów), z sedana - komfort jazdy i estetyka kabiny, z SUV-a - spory prześwit (194 mm). Jedyne, czego można żałować, to wspomniany już brak napędu na cztery koła. Pytani o tę kwestię przedstawiciele marki zasłaniają się tyleż enigmatycznym, co nic nie znaczącym stwierdzeniem, że napędu na cztery koła "nie przewiduje DNA Citroena". Cóż, tym gorzej dla DNA, zapewne też dla francuskiej marki, a na pewno dla modelu C5X. Zresztą, nie byłby to pierwszy Citroen AWD/4x4 w jego nieodległej historii, co pokazuje, że manipulowanie przy DNA nie jest obce tej marce.
Oczywiście, C5X, pomimo sporego prześwitu, nie jest samochodem terenowym. Za to komfortowo przewiezie nas przez różnego rodzaju nierówności. W wersji hybrydowej plug-in auto oferuje unikalne połączenie aktywnego zawieszenia Citroën Advanced Comfort z systemem Progressive Hydraulic Cushions, w którym zawieszenie każdego koła jest niezależnie sterowane w czasie rzeczywistym, a tłumienie wstrząsów - płynne. Nie sposób również nie wspomnieć o znakomitym wyciszeniu wnętrza C5X, dzięki czemu podczas jazdy można w pełni oddać się przyjemności słuchania muzyki, za co udanie odpowiada system nagłośnienia Arkamys.
Citroen C5X 2022 – podsumowanie
Wprowadzenie modelu C5X do zanikającego segmentu D, to odważny ruch ze strony francuskiej marki. Zwłaszcza że koncern Stellantis, do którego należy Citroen, zapowiedział że produkcja Opla Insignii zostanie zakończona i następcy nie będzie. Inny rywal, Volkswagen Passat, jest już oferowany wyłącznie z nadwoziem kombi i także nie będzie nowej generacji. Podobna rzecz ma się z Fordem Mondeo. Pozostała konkurencja Citroena C5X, to m.in. Toyota Camry, Peugeot 508, Skoda Superb czy Mazda 6. Niewykluczone, że konstruktorzy Citroena C5X znaleźli klucz do rewitalizacji segmentu i nadania mu drugiego życia.
Konfigurator Citroena C5X znajdziesz w AutoKatalog.pl.
tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk