Citroen C4 1.5 BlueHDi - spieszmy się kochać diesle
Średnia ocena8.3
8.3Śr. ocena
Citroen C4 to typowy przedstawiciel segmentu C. Francuski kompakt można zamówić m.in. z silnikiem wysokoprężnym, co dziś nie jest wcale taką oczywistością.
Kompaktowy Citroen C4 zadebiutował w 2004 roku jako następca modelu Xsara. Pierwsza generacja auta wytwarzana była z nadwoziem trzy- oraz pięciodrzwiowym typu hatchback, a na wybranych rynkach także w wersji sedan. Lata 2010-2020 to okres produkcji II generacji C4.
W 2020 roku Citroen zaprezentował C4 III. Auto wytwarzane jest jako pięciodrzwiowy hatchback, który wyglądem i proporcjami przypomina crossovera. W 2023 roku do oferty Citroena wszedł model C4 X, który ma identyczne: rozstaw osi, szerokość oraz wysokość, co zwykły C4, a różni się tylną częścią zaprojektowaną à la coupe oraz zwiększonym prześwitem.
Citroen C4 – silniki, moc
Gama jednostek napędowych Citroena C4 jest dość szeroka. Klienci mają do wyboru m.in. turbodoładowane silniki benzynowe 1.2 PureTech w wariantach 102 KM oraz 130 KM. Jest także elektryczna wersja e-C4 dysponująca mocą 136 KM, baterią o pojemności netto 46,2 kWh i zasięgu 350 km (dane producenta).
W dobie popularyzacji elektromobilności pewną ciekawostką jest, że Citroena C4 można nabyć także z silnikiem wysokoprężnym 1.5 BlueHDi 131 KM. To o tyle interesujące, że wielu producentów rezygnuje z diesli, zastępując je różnego rodzaju hybrydami czy napędami elektrycznymi.
Citroen C4 – wymiary, funkcjonalność
Wymiary Citroena C4 wynoszą: 4360 mm długości, 1800 mm szerokości i 1520 mm wysokości, a rozstaw osi ma 2670 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 380 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa powiększa się do 1250 litrów.
Citroen C4 – wrażenia z jazdy
Do naszej redakcji trafił Citroen C4 w topowej wersji wyposażenia Shine, z silnikiem wysokoprężnym oraz automatyczną skrzynią biegów. Diesel o mocy 131 koni mechanicznych dość dobrze radzi sobie z autem ważącym 1400 kg, a także świetnie współpracuje z automatem. Prędkość maksymalna wynosi 206 km/h, a od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 9,5 sekundy.
Zawieszenie, jak przystało na francuskie auto, jest zestrojone dość miękko, jednak zarazem wystarczająco sprężyście, by bezpiecznie i komfortowo pokonywać ostrzejsze zakręty. Jeśli ktoś niekoniecznie przepada za twardością niemieckich aut, w Citroenie C4 poczuje się dobrze. Średnie zużycie paliwa według WLTP wynosi 4,6 l/100 km, a według naszych obserwacji ok. litr więcej. Citroen C4 to ładny, wyróżniający się samochód, stylistyką wpisujący się w modę na crossovery. Właściwie nie wiadomo, czy to jeszcze kompaktowy hatchback, czy już crossover. Ale czy to ma jakiekolwiek znaczenie?

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Citroen C4 – cena
Ceny kompaktowego Citroena zaczynają się od 100 350 zł za auto w bazowej specyfikacji Live Pack, z silnikiem 1.2 PureTech 102 KM i skrzynią manualną sześciobiegową. Benzynowy wariant 130 konny wyceniony został na 112 650 zł w wersji Feel, a topowa odmiana Shine kosztuje 124 650 zł.
Citroen C4 z silnikiem wysokoprężnym 1.5 BlueHDi i automatyczną skrzynią biegów kosztuje od 131 150 zł (Feel Pack), przez 135 250 zł (C-Series), po 140 150 zł za topową wersję Shine. Elektryczny Citroen e-C4 kosztuje od 175 900 zł (Live Pack), do 194 900 zł (Shine).
Citroen C4 – podsumowanie
Segment C, czyli klasa niższa średnia, nazywana też kompaktową, to jedna z najliczniejszych grup pojazdów. Rywalami Citroena C4 są takie auta, jak m.in. Toyota Corolla, Volkswagen Golf, SEAT Leon, Skoda Scala, Peugeot 308, Opel Astra, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30, Renault Megane oraz Honda Civic. Atutem francuskiego auta jest niebanalna stylistyka oraz bogata gama jednostek napędowych. Oprócz Citroena diesla w tej klasie oferują jeszcze Volkswagen, SEAT, Peugeot, Opel oraz Renault. Prawdopodobnie to ostatnie kompaktowe diesle w historii, a wkrótce zastąpią je elektryki.
Konfigurator Citroena C4 znajdziesz a AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek