Rusza sprzedaż elektrycznego Forda Transita
Do polskiej oferty Forda dołączył w pełni elektryczny E-Transit, dostępny w trzech rodzajach nadwozia: van, van brygadowy oraz podwozie z pojedynczą kabiną oraz w 22 wersjach.
Rozwój elektromobilności nabiera tempa i wchodzi już także do segmentu pojazdów dostawczych. Wybrani dealerzy Forda rozpoczęli przyjmowanie zamówień na napędzanego energią elektryczną, popularnego Transita. Aby usprawnić sprzedaż samochodów i późniejsze usługi posprzedażne i serwisowe, Ford Polska stworzył sieć wyspecjalizowanych dealerów BEV. Tworzy ją 35 punktów, przy czym 27 z nich ma status Transit Centrum. Jak informuje Ford Polska, pierwsze dostawy E-Transita odbędą się w czwartym kwartale 2022 roku. Z końcem marca br. rozpoczyna się program testowy, w ramach którego klienci Forda będą mogli sprawdzić elektryczne Transity w rzeczywistych warunkach działania ich firm.
Ford E-Transit 2022 – silnik, moc, zasięg
Oferta obejmuje 22 warianty samochodu. Każda z wersji E-Transita została wyposażona w akumulatory o pojemności użytkowej 67 kWh, umieszczone pod podłogą. Auto oferowane jest w trzech rodzajach nadwozia, jako: van, van brygadowy i podwozie z pojedynczą kabiną. Każda wersja jest dostępna w dwóch wariantach silnikowych o mocy 184 KM bądź 269 KM. W obydwu maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm, zaś napęd jest przekazywany na tylną oś. E-Transit może być ładowany prądem zmiennym (do 11,3 kW) oraz prądem stałym. Czas ładowania elektrycznego Transita od 0 do 100 proc. prądem zmiennym o mocy 11,3 kW wynosi 8,2 h, zaś naładowanie go prądem stałym o mocy 115 kW od 15 do 80 proc. zajmuje 34 minuty.
Zasięg dostępnych wynosi od 240 kilometrów dla wersji 350 L4H3 do 308 km dla wersji 425 L4H3. Harmonogram ładowania E-Transita umożliwia ładowanie pojazdu tak, aby zakończyło się ono tuż przed rozpoczęciem pracy. Pozwala to na uzyskanie optymalnej temperatury baterii, a tym samym zmaksymalizowanie zasięgu pojazdu.
Ford E-Transit – wersje nadwoziowe
Jako van samochód dostępny jest w dwóch seriach – 350 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu 3 500 kg) i 425 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu 4 250 kg). Do wyboru są również dwie wysokości dachu: H2 (średni) oraz H3 (wysoki), a także trzy możliwości rozstawu osi: L2 (średni), L3 (długi) oraz L4 (długi – wydłużone nadwozie). Ładowność samochodu wynosi od 720 kg w wersji 350 L3H2 aż do 1 630 kg w wersji 425 L3H2. E-Transit van brygadowy jest dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 4 250 kg i rozstawie osi L3. Do wyboru pozostaje wysokość dachu – H2 i H3. E-Transit podwozie z pojedynczą kabiną jest dostępny zarówno w serii 350, jak i 425. Do wyboru jest także rozstaw osi – L3 i L4.
Ford E-Transit – wyposażenie
Elektryczny Transit już w standardzie oferuje bogate wyposażenie. Obejmuje ono m.in. klimatyzację automatyczną EATC, 12-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4, elektryczny hamulec ręczny z funkcją AutoHold, uruchamianie auta przy pomocy przycisku oraz E-Shifter, czyli rotacyjny selektor zmiany przełożeń. Funkcjonalności bazowej wersji dopełnia winylowa podłoga przedziału ładunkowego. Opcjonalnie dostępny jest Pro Power OnBoard, czyli system, dzięki któremu E-Transit może zmienić się w źródło prądu. Dostarcza on maksymalnie 2,3 kW mocy, co pozwala używać np. elektronarzędzi.
Ford zadbał także o kwestie bezpieczeństwa i E-Transit dostępny jest z funkcją automatycznego hamowania podczas cofania, która jest połączona z kamerą 360 stopni. Baterie samochodu umieszczono pod podłogą, dzięki czemu nie ucierpiała przestrzeń ładunkowa, której maksymalna pojemność wynosi 15,1 metra sześciennego. Zmiany dotknęły zawieszenie, resory ze spalinowej wersji Transita zostały zastąpione wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.
Warunki gwarancyjne
Gwarancja na E-Transita wynosi 2 lata bez limitu przebiegu. Z kolei gwarancja na komponenty wysokonapięciowe jest na 8 lat lub do przebiegu 160 tys. km. Do komponentów tych należą: zespół napędu elektrycznego, urządzenie ładowania akumulatora wysokonapięciowego (bez wspornika), inwerter DC/DC, moduł sterujący inwertera przekładni. Gwarancja obejmuje zachowanie pojemności akumulatora wysokonapięciowego na poziomie 70 proc. w przypadku wersji van i brygadowy, zaś dla wersji podwozie z kabiną 65 proc..
Ford E-Transit – cena
Ceny E-Transita w polskiej sieci Forda zaczynają się od 226 770 zł (cena detaliczna bez VAT) za wersję E-Transit podwozie z kabiną serii 350 L3 i silnikiem elektrycznym o mocy 184 KM. Wersja Van kosztuje od 233 775 zł wzwyż, zaś odmiana brygadowa vana startuje z ceną od 245 660 zł. E-Transit w wersjach z serii 350 (kategoria pojazdu N1) kwalifikuje się do otrzymania dopłat z programu „Mój Elektryk” nawet do 70 tys. zł. Najwięksi rywale rynkowi Forda E-Transita, to Mercedes e-Sprinter, Volkswagen e-Crafter i bliźniaczy z tym ostatnim MAN e-TGE.
Konfigurator Forda Transita znajdziesz w AutoKatalog.pl.