Ford Focus Active 2022 – po odświeżeniu jeszcze lepszy

Testy i prezentacje
6 Lip '22
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Tego modelu nikomu nie trzeba przedstawiać. Focus od ponad 20 lat jest jedną z ikon klasy niższej średniej. Popularny kompakt przeszedł niedawno kurację odmładzającą.

Ford Focus zadebiutował w 1998 roku jako następca popularnego modelu Escort. W porównaniu do poprzednika był wręcz rewolucyjny pod względem stylistyki nadwozia, a także wyglądu deski rozdzielczej. W 2003 roku do produkcji wszedł Focus II, stylistycznie nieco grzeczniejszy. Generacja III obejmuje lata produkcji 2011-2018, zaś Focus IV zaprezentowany został w 2018 roku.

Źródło: IBRM Samar

Od wielu lat Focus jest jednym z najchętniej kupowanych kompaktów i popularnym modelem w firmowych flotach. W 2021 roku został poddany zabiegom odświeżającym, aby móc skutecznie stawiać czoła silnej w segmencie kompaktów konkurencji. Teraz odświeżony Focus wchodzi do gry.

Ford Focus 2022 – co się zmieniło

Zmieniła się przednia część auta: Focus otrzymał ledowe, wąskie reflektory, a znaczek marki powędrował z maski na atrapę chłodnicy. Duże zmiany nastąpiły wewnątrz, gdzie na środek kokpitu trafił wielki ekran o przekątnej 13,2 cala, ubyło przycisków, a obsługa klimatyzacji i wielu różnych funkcji odbywa się teraz przez system multimedialny Sync 4 zapożyczony z Mustanga Mach-E.

Źródło: IBRM Samar

Ford Focus 2022 – silniki, moc

Oferta silnikowa Forda Focusa obejmuje silniki benzynowe EcoBoost, benzyny z układem miękkiej hybrydy oraz diesla. Najmniejszy silnik benzynowy ma pojemność 1.0 i 125 KM. Hybrydy mhev oparte są na wspomnianym silniku i występują w wersjach o mocy 125 KM oraz 155 KM. Topowa jednostka benzynowa 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM stosowana jest wyłącznie w usportowionej odmianie ST. Chętni na diesla zadowolić się muszą jednostką o pojemności 1.5 litra rozwijającą moc 120 KM.

Źródło: IBRM Samar

Ford Focus kombi 2022 – wymiary, funkcjonalność

Wymiary zewnętrzne Forda Focusa kombi, to: 4693 mm długości, 1848 mm szerokości, 1504 mm wysokości i rozstaw osi 2700 mm. Standardowa pojemność bagażnika w wersji kombi to 635 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy 1653 l. Bagażnik Focusa kombi jest jednym z największych w segmencie i przegrywa jedynie ze Skodą Fabią kombi (640 litrów).

Prezentacja 360°

Ford Focus Kombi Active X

Pokaż prezentację 360°

Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.

Ford Focus kombi 2022 – cena

Ceny Forda Focusa kombi zaczynają się od 97 050 zł za auto w specyfikacji Titanium z najmniejszym silnikiem benzynowym 1.0 EcoBoost 125 KM z manualną skrzynią sześciobiegową. Miękka hybryda w słabszej 125-konnej wersji z wyposażeniem Titanium wyceniona została na 107 tys. zł, zaś w mocniejszej 155 KM od 125 700 zł (Titanium X). Testowana przez nas wersja Active X ze 155-konną miękką hybrydą kosztuje co najmniej 120 100 zł.

Źródło: IBRM Samar

Chętni na najmocniejszą wersję ST X z silnikiem 2.3 EcoBoost 280 szykować się muszą na wydatek rzędu minimum 159 300 zł. Focus z silnikiem diesla w specyfikacji Titanium z manualną szóstką, kosztuje 109 950 zł, zaś Titanium X z automatem o siedmiu przełożeniach od 124 600 zł.

Ford Focus kombi Active X 2022 – wrażenia z jazdy

Nie jest zaskoczeniem, że zmodernizowany Ford Focus świetnie się prowadzi, gdyż modele tej marki, czego by o nich nie powiedzieć, słyną z wzorowej trakcji i zachowania na drodze. Ford jeszcze poprawił produkt dość świeży, przez co stał się jeszcze bardziej dopracowany. Materiały wykończeniowe, zarówno plastikowe jak tapicerskie, są dobrej jakości i przyjemne w dotyku.

Źródło: IBRM Samar

Jednolitrowa jednostka EcoBoost z układem miękkiej hybrydy osiąga moc 155 KM, a maksymalny moment obrotowy, 190 Nm. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 8,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 206 km/h. Według norm WLTP średnie zużycie paliwa, to 5,5 l/100 km, jednak z naszego doświadczenia wynika, że jest to o ok. 1-1,5 litra więcej, co w dalszym ciągu jest przyzwoitym wynikiem w 155-konnym kompakcie. Niby to tylko popularny kompakt, jednak odświeżony Focus kombi zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie.

Ford Focus kombi Active X 2022 – podsumowanie

Segment kompaktów to od lat jedna z najliczniej reprezentowanych grup samochodów, gdzie konkurencja jest bardzo silna i nie ma miejsca na błędy. Odświeżony Focus kombi rywalizuje głównie z takimi samymi odmianami nadwoziowymi popularnych kompaktów, jak m.in. Skoda Octavia, SEAT Leon, Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Hyundai i30, Kia Ceed, Opel Astra, Peugeot 308 czy Renault Megane.

Źródło: IBRM Samar

Według danych IBRM Samar Focus jest w ostatnich latach lokomotywą sprzedażową Forda w Polsce. Jednak mimo, iż nadal góruje w liczbie sprzedanych egzemplarzy nad modelami Puma i Kuga, nastąpił spory spadek. W 2020 roku udział modelu Focus w całej sprzedaży Forda wyniósł bowiem 34,59 proc., zaś w 2021 roku spadł do 26,58 proc. Mamy nadzieję, że facelifting i modernizacja pomogą ratować kulejącą sprzedaż Focusa, gdyż to bardzo dopracowane i funkcjonalne auto.

Konfigurator Forda Focusa znajdziesz w AutoKatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Ford Focus IV C519

Osiągi i ekonomia
9/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
8/10
Cena
7/10
Własności jezdne
10/10

Tagi