Dacia Duster Sleep Pack - idealna na weekendowy wypad
SUV
Trzecia generacja budżetowego bestsellera, jakim jest Dacia Duster, zadebiutowała w 2024 roku. Sprawdzamy, co oferuje Duster z pakietem turystycznym Sleep Pack.
Dacia Duster pojawiła się na rynku w 2010 roku i dzięki relatywnie niskim cenom oraz dużej wszechstronności szybko stała się hitem sprzedażowym w wielu krajach Europy. Tak taniego auta z nadwoziem typu SUV, sporym prześwitem i opcjonalnym napędem na obie osie dotychczas nie było. W 2018 roku zadebiutowała druga generacja Dustera, która szybko powtórzyła, a nawet przebiła sukces poprzednika. Ogromna popularność modelu sprawia, że producent nie może zbytnio zaszaleć ze zmianami, gdyż nikt nie pozbywa się kury znoszącej złote jajka. Nowy Duster III z 2024 roku jest więc oczywiście przestylizowany i unowocześniony, ale jest to raczej ewolucja niż rewolucja.
Spis treści
Dacia Duster – silniki, moc
W nowym Dusterze bazowym napędem jest dwupaliwowa jednostka 1.0 ECO-G rozwijająca moc 100 KM, z dodatkowym 51-litrowym zbiornikiem LPG. Nowością w Dusterze jest trzycylindrowy, benzynowy silnik 1.2 TCe 130 KM. Po raz pierwszy Dacia Duster jest oferowana także z klasycznym napędem hybrydowym (HEV), opartym na jednostce benzynowej 1.6. Łączna moc Dustera Hybrid wynosi 140 KM. Napęd ten znany jest m.in. z modeli Renault Captur i Arkana.
Obejrzyj więcej galerii 360 stopni w naszej aplikacji CarShow360.net
Dacia Duster – wymiary
Wymiary Dacii Duster III wynoszą: 4343 mm długości, 1813 mm szerokości i 1658 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2657 mm. Nowy Duster jest od poprzedniej generacji o 2 mm krótszy, szerszy o 9 mm i wyższy o 35 mm, a rozstaw osi jest o 19 mm krótszy. Prześwit Dustera z napędem hybrydowym wynosi 209 mm, a w wersji 4x4 - 217 mm. Bagażnik w odmianie hybrydowej ma 430 litrów, normalnie - 517 litrów.
Dacia Duster Sleep Pack – funkcjonalność
Nowego Dustera, podobnie jak wcześniej model Jogger, można wyposażyć dodatkowo w specjalny pakiet Sleep. Pozwala on w ciągu kilku minut przekształcić wnętrze pojazdu w dwuosobową sypialnię. Pakiet ten jest częścią gamy akcesoriów InNature, zawierającej ofertę wielu turystycznych gadżetów, przydatnych podczas letnich czy weekendowych wojaży. W skład pakietu wchodzi drewniana skrzynia dostosowana do wymiarów bagażnika, którą można rozłożyć w 2 minuty. Po jej rozłożeniu powstaje podwójne łóżko z materacem, o wymiarach 130 na 190 cm.
Pakiet Sleep został dopasowany do nowego Dustera z napędem na przednią oś oraz 4x4 i w wersji hybrydowej bez koła zapasowego. Identyczny pakiet stosowany jest w pięcio- oraz siedmioosobowej Dacii Jogger. Istnieje możliwość dokupienia trzyosobowego namiotu z logo Dacii, który mocuje się do otwartej pokrywy bagażnika, powiększając w ten sposób część mieszkalną w tylnej części auta. Wśród dodatków do pakietu Sleep na uwagę zasługują rolety zaciemniające, idealnie dopasowane do wszystkich szyb auta, pozwalające na osiągnięcie całkowitej ciemności. Są one łatwe w montażu i demontażu, do użycia wyłącznie podczas postoju. Pakiet Sleep waży jedynie 50 kg i w razie potrzeby można go łatwo wyjąć z auta.
Dacia Duster – cena
Jak to często bywa w przypadku debiutu kolejnej generacji modelu, nowy Duster znacznie podrożał. Bazowy Duster Essential 1.0 ECO-G 100 KM ze skrzynią manualną sześciobiegową kosztuje od 79 900 zł. Wariant 1.2 TCe 130 KM w specyfikacji Expression z przednim napędem wyceniony został na 94 900 zł, a z napędem 4x4 kosztuje o 11 500 zł więcej. Flagowe Dacie Duster Journey 4x4 i Extreme 4x4 kosztują 112 400 zł, przy czym wariant AWD oferowany jest wyłącznie z silnikiem 1.2 TCe 130 KM.
Cena pakietu Sleep, czyli skrzyni do bagażnika i materaca, wynosi 8 740 zł. Można i warto dokupić rolety na wszystkie szyby w cenie 825 zł, a w opcji dostępny jest m.in. namiot zakładany na pokrywę bagażnika w cenie 1600 zł.
Dacia Duster – podsumowanie
Choć na świecie ten rodzaj prostej przeróbki auta osobowego na mini kampera jest dość popularny, bardzo niewielu producentów aut decyduje się na wprowadzenie takich funkcjonalnych rozwiązań dla lubiących podróże. Na polskim rynku, oprócz Dustera z pakietem Sleep, dostępny jest jeszcze jedynie Volkswagen Caddy California, z bardzo zbliżonym systemem nocowania, jednak z kilkoma dodatkowymi funkcjonalnościami, na które pozwoliły wymiary wydłużonej wersji Maxi tego kombivana.
Naszym zdaniem Dacia Duster z pakietem Sleep to bardzo ciekawy pomysł, godny stosowania w kombivanach i niedużych autach użytkowych, jak np. Mercedes Vito czy Citroen Jumpy. Specjallści z Dacii udowodnili jednak, że można ciekawie zagospodarować nawet wnętrze Dustera, któremu wymiarami najbliżej do crossoverów segmentu B. Chapeau bas!
Konfigurator Dacii Duster znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek